انگشتان متورم به این بیماری ها اشاره می کنند


انگشتان متورم به این بیماری ها اشاره می کنند

به گزارش بهداشت نیوز (/fa/component/roojanews/frame.html?href=https://behdasht.news/)«داکتیلیت» به تورم انگشتان دست و پا می گویند که ظاهری شبیه سوسیس به آنها می دهد به همین علت این عارضه را «انگشتان سوسیسی» هم می نامند. بیماری های...

به گزارش بهداشت نیوز «داکتیلیت» به تورم انگشتان دست و پا می گویند که ظاهری شبیه سوسیس به آنها می دهد به همین علت این عارضه را «انگشتان سوسیسی» هم می نامند. بیماری های مختلفی می توانند باعث داکتیلیت یا تورم انگشتان دست و پا شوند.

یکی از راه هایی که سیستم ایمنی بدن به بیماری ها و آسیب ها پاسخ می دهد، فرآیندی به نام التهاب است. وقتی بدن با عفونت مبارزه می کند، التهاب موجب تورم، درد و سایر تغییرات جسمی می شود.

داکتیلیت نوعی التهاب در انگشتان دست یا انگشتان پا است و علایم آن به صورت تورم یک یا چند انگشت و اغلب تورم کل دست یا پا دیده می شود. این تورم گاهی دردناک است و تحرک ناحیه آسیب دیده را دشوار می کند.

گاهی داکتیلت ناشی از عفونت یا به علت بروز تحولاتی در سیستم ایمنی بدن و اغلب نتیجه اختلال خودایمنی در بدن است. بیماری های خود ایمنی باعث می شوند سیستم ایمنی بدن به بافت های سالم حمله کند.


شش عامل شایع داکتیلیت

هر گونه بیماری یا عفونتی که منجر به التهاب شود، می تواند باعث بروز داکتیلیت شود. شایع ترین علل تورم انگشتان دست و پا، عبارتند از:


1. بیماری سلول های داسی شکل

بیماری کم خونی سلول های داسی شکل به گروهی از اختلالات ژنتیکی گلبول های قرمز می گویند. به طور معمول، گلبول های قرمز به شکل دیسک هستند، اما در افراد مبتلا به بیماری سلول داسی شکل، تغییرات هموگلوبین، شکل سلول های خونی را به شکل داس یا منحنی تغییر می دهد.

هموگلوبین اکسیژن را به سراسر بدن انتقال می دهد و بروز تغییراتی در پروتیین های هموگلوبین روی توانایی بدن برای دریافت اکسیژن کافی تاثیر می گذارد. کمبود اکسیژن در بافت ها باعث درد ناگهانی و شدید می شود و ممکن است فرد را راهی بیمارستان کند.

داکتیلیت یکی از اولین نشانه های مبتلایان به بیماری سلول داسی شکل، به ویژه کودکان است. این نشانه در نوزادان 6 ماهه هم دیده شده است.

اگر داکتیلیت عارضه جانبی بیماری سلول داسی شکل باشد، تب، درد و افزایش گلبول های سفید خون هم جزو سایر نشانه ها خواهد بود. اگر کودکی دچار تورم انگشتان دست و پا باشد باید توسط پزشک مورد ارزیابی قرار بگیرد.


2. سل

داکتیلیت یک عارضه جانبی نادر از بیماری سل است. سل یک بیماری عفونی باکتریایی است که موجب التهاب ریه می شود. در موارد نادر، باعث التهاب استخوان هم خواهد شد.

التهاب استخوان باعث تورم استخوان های دست و پا و به دنبال آن درد و تغییر شکل انگشتان می شود. در بیشتر موارد، تنها یک طرف بدن درگیر می شود. جذام یکی دیگر از بیماری هایی است که تغییرات مشابهی در انگشتان ایجاد می کند.


3. سارکوییدوز

سارکوییدوز یک بیماری خودایمنی التهابی است که روی قلب، کبد، کلیه، ریه و سایر اندام ها تاثیر می گذارد. این عارضه باعث بروز مشکلات شدید در اندام ها و حتی مرگ می شود.

سارکوییدوز به ندرت، استخوان ها و عضلات دست را درگیر می کند و باعث تورم دردناک می شود. مبتلایان به چنین عوارضی گاهی دچار لوپوس پرینو هم می شوند. لوپوس پرینو به بروز ضایعات و پلاک ها در صورت، گوش و انگشت می گویند.


4. سیفلیس

سیفلیس یک عفونت جنسی منتقله است. زنان باردار مبتلا به سیفلیس این بیماری را به نوزادان خود منتقل می کنند که به آن سیفلیس مادرزادی می گویند.

در موارد نادر نوزادانی که مبتلا به سیفلیس مادرزادی هستند، دچار داکتیلیت می شوند. این تورم به علت التهاب استخوان و بافت ها ایجاد می شود و معمولا هر دو طرف بدن را درگیر می کند.


5. اسپوندیلو آرتریت

اسپوندیلوآرتریت به نوعی از آرتریت اشاره دارد که مفاصل و انتزیس را درگیر می کند. انتزیس بافتی است که تاندون ها و رباط ها را به استخوان متصل می کند. یکی از رایج ترین انواع اسپوندیلوآرتریت، آرتریت پسوریازیس است. داکتیلیت گاهی نشانه ای از آرتریت پسوریازیس پیشرفته هم هست.

بروز داکتیلیت در مبتلایان به اسپوندیلوآرتریت شایع است و حدود یک سوم مبتلایان به این بیماری را تحت تاثیر قرار می دهد. پژوهشگران هنوز درک روشنی از این ندارند که چرا بسیاری از افراد مبتلا به اسپوندیلوآرتریت دچار داکتیلیت می شوند، اما می دانند که این امر به دلیل تورم در مفاصل و بافت اطراف آن است.

مبتلایان به آرتریت روماتویید دچار داکتیلیت نمی شوند، به همین علت برخی از پزشکان بود یا نبود داکتیلیت را نشانه ای برای تشخیص نوع آرتریت فرد می دانند.


6. عفونت

برخی از عفونت ها منجر به تورم بافت عمیق زیر پوست و یا حتی استخوان می شود. گاهی این تورم نشانه داکتیلیت است.

نوعی داکتیلیت به نام داکتیلیت تاولی دیستال در اثر عفونت لایه چربی یکی از انگشتان دست یا پا بروز می کند که به طور معمول ناشی از عفونت های پوستی مانند استرپتوکوک یا استافیلوکوک است که علت آن مشکلات گردش خون است.

داکتیلیت تاولی دیستال به شدت دردناک است و ضایعات و تاول هایی در نزدیکی ناحیه آسیب دیده ایجاد می کند. این عارضه در کودکان بیشتر از بزرگسالان دیده می شود.


علایم و تشخیص داکتیلیت

علایم داکتیلیت بسته به علت آن متفاوت است. به عنوان مثال، عفونت ها فقط یک انگشت را درگیر می کنند، در حالی که سیفیلس روی چند انگشت اثر می گذارد.

ظاهر داکتیلت به تنهایی نمی تواند علت دقیق بروز آن را مشخص کند. اما با عکسبرداری اشعه ایکس، آزمایش خون و بررسی سوابق پزشکی بیمار، علت زمینه ای مشخص خواهد شد.


درمان تورم انگشتان چگونه است؟

درمان داکتیلیت عمدتا با درمان عامل زمینه ای ممکن می شود.

مبتلایان به آرتریت با تجویز داروهای آرتریت درمان می شوند، در حالی که برای عفونت، آنتی بیوتیک تجویز می شود. اگر تورم دردناک باشد، پزشک توصیه به مصرف مسکن یا داروهای ضد التهاب غیر استروییدی --NSAID مانند ایبوپروفن خواهد کرد.

مبتلایان به سل یا بیماری سلول های داسی شکل گاهی آنقدر بیمار می شوند که باید در بیمارستان بستری شوند. این موضوع به ویژه در کودکان دیده می شود.


چشم انداز درمانی داکتیلیت

اگر داکتیلیت به سرعت درمان شود چشم انداز درمانی خوبی دارد. با درمان عارضه زمینه ای، درد و تورم هم از بین می رود. تورم ناشی از سلول های داسی شکل، معمولا به خودی خود از بین می رود.

با این حال، بسیاری از علل داکتیلیت، بیماری های مزمن لاعلاج هستند. این بیماری ها نیاز به کنترل و درمان مداوم دارند. اگر درمان متوقف شود، داکتیلیت دوباره عود می کند.

افرادی که مبتلا به آرتریت پسوریازیس هستند، با پیشرفت بیماری دچار عودهای مکرر داکتیلیت می شوند. مدیریت و نظارت دقیق می تواند شدت داکتیلیت را کاهش دهد و از بازگشت آن جلوگیری کند.

از آنجا که بسیاری از بیماری های عامل داکتیلیت، جدی هستند توصیه می کنیم با مشاهده تورم در انگشتان دست یا پا هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

منبع: بهپو

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر