ترکیه اجازه بازدید موشک های اس 400 روسیه را به آمریکا نمی دهد


ترکیه اجازه بازدید موشک های اس 400 روسیه را به آمریکا نمی دهد

شفقنا- خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از وزیر خارجه ترکیه اعلام کرده است که ترکیه هرگز فرصتی را فراهم نخواهد کرد تا آمریکا بتواند سامانه پدافند هوایی موشک‌های «اس 400 » روسیه را مورد بازبینی ، مطالعه یا بازرسی قرار دهد. این خبرگزاری روز پنجشنبه نوشت که «مولود چاووش ‌اوغلو» این سخن را روز چهارشنبه در دیدار «الکسی یرخوف» سفیر روسیه […]

ترکیه اجازه بازدید موشک های اس 400 روسیه را به آمریکا نمی دهد

شفقنا- خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از وزیر خارجه ترکیه اعلام کرده است که ترکیه هرگز فرصتی را فراهم نخواهد کرد تا آمریکا بتواند سامانه پدافند هوایی موشک‌های «اس ۴۰۰ » روسیه را مورد بازبینی ، مطالعه یا بازرسی قرار دهد.

این خبرگزاری روز پنجشنبه نوشت که «مولود چاووش ‌اوغلو» این سخن را روز چهارشنبه در دیدار «الکسی یرخوف» سفیر روسیه در آنکارا بیان کرده است.
این خبرگزاری به نقل از یکی از منابع خبری خود که نامی از وی نبرده است ، مدعی شد که هیچ مذاکراتی میان مقامات ترکی و آمریکایی برای بررسی و مطالعه نحوه عملکرد موشک‌های ضد هوایی اس ۴۰۰ روسیه صورت نگرفته است.
چند روز قبل روزنامه بلومبرگ طی گزارشی مدعی شد که مقامات ترکیه به تازگی با آمریکا توافق کرده‌اند که واشنگتن بتواند بعد از تحویل گرفتن موشک‌های اس ۴۰۰ روسیه توسط ترکیه ، نسبت به عملکرد و میزان قدرت آنها مطالعاتی به عمل آوردند.
البته بعد از انتشار این گزارش ، «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه طی سخنانی ادعای این رسانه آمریکایی را تکذیب کرد و گفت ، آنکارا هرگز توافقی با امریکا برای فراهم کردن امکان پژوهش بر روز موشک‌های اس ۴۰۰ نداشته است.
پیش از این وزارت دفاع ترکیه اعلام کرده بود که روند استقرار سامانه‌های موشکی اس ۴۰۰ در سال جدید میلادی ۲۰۱۹ آغازی می شود و نظامیان ترکیه برای آموزش به ‌کارگیری این سامانه به روسیه اعزام می‌شوند.
وزیر دفاع ترکیه همچنین عنوان کرد به ‌رغم برخی تلاش‌ها در کنگره آمریکا، سومین و چهارمین جنگنده نسل جدید جنگنده اف ۳۵ را در ماه مارس سال آینده تحویل خواهند گرفت.
سامانه‌های پدافند موشکی دوربرد اس ۴۰۰ ساخت روسیه، جزو پیشرفته‌ترین سامانه‌ها در نوع خود محسوب می شود که توانایی حمل و شلیک سه مدل موشک مختلف را دارد و می‌توانند اهداف متنوعی شامل موشک‌های بالستیک قاره ‌پیما، موشک‌های کروز و جنگنده‌های رادار گریز را هدف قرار دهند.
شبکه راداری و شناسایی این سامانه می‌تواند هم‌ زمان ۳۰۰ هدف را شناسایی کند و با آنها درگیر شود. سقف ارتفاع پوشش هوایی این سامانه، ۲۷ کیلومتر است.
سال گذشته ترکیه اعلام کرد که قرارداد خرید دو فروند سامانه اس ۴۰۰ را با روسیه به ارزش دو میلیارد دلار نهایی کرده است و بر اساس مفاد آن قرارداد، ۴۵ درصد هزینه را ترکیه به ‌صورت نقد می‌پردازد و ۵۵ درصد باقی نیز به صورت وام از سوی روسیه برای ترکیه محاسبه خواهد شد.
وزارت خارجه آمریکا پیش از آن تهدید کرده بود که واشنگتن هر کشوری را که از روسیه، سامانه پدافند موشکی اس ۴۰۰ خریداری کند، تحریم خواهد کرد.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی از خوانندگی سگ سخنگو با آهنگ صادق بوقی میگه آو آو آو آو...