نکات طلایی برای درمان پیچ‌خوردگی


نکات طلایی برای درمان پیچ‌خوردگی

پیچ‌خوردگی معمولا آسیبی ورزشی است که بر اثر چرخش یا کشش ناگهانی و بیش از حد یک عضو ایجاد شده و به کشیدگی و پارگی رباط یا لیگامان‌های محافظ مفصل منجر می‌شود.

نکات طلایی برای درمان پیچ‌خوردگی
به گزارش فانوس، علائم پیچ‌خوردگی تقریبا شبیه شکستگی است، اما نشانه‌هایی دیگر نیز می‌تواند داشته باشد؛ به عنوان مثال، احساس گرما و تغییر رنگ پوست در ناحیه آسیب دیده به دلیل پارگی دچار خونریزی بافت‌ها و مویرگ‌ها، همچنین در این حالت تکان‌دادن مفصل آسیب‌دیده درد را تشدید می‌کند. در این میان بد نیست بدانید در ورزش‌هایی مثل فوتبال، بسکتبال، دو، تنیس، ژیمناستیک و... بیشتر مفاصل پا در معرض پیچ‌خوردگی قرار می‌گیرند.

نباید فراموش کنید هر چه اقدامات درمانی پیچ‌خوردگی سریع‌تر شروع شود، شانس پیشگیری از درد مزمن و مشکلات مفصلی بیشتر خواهد بود؛ اقداماتی که شامل استراحت، استفاده از کمپرس یخ و بانداژ کردن عضو آسیب‌دیده از سوی پزشک است.

عضوی که دچار پیچ‌خوردگی شده است باید پس از بانداژ بالاتر از سطح قلب قرار بگیرد، معمولا با رعایت این نکات مشکل در عرض چند روز مشکل پیش آمده برطرف می‌شود مگر در موارد خاص که پیچ‌خوردگی آسیب‌های دیگری را به همراه داشته و بیمار به جراحی و فیزیوتراپی نیاز پیدا می‌کند.

بسیاری براین باورند که رگ به رگ شدن همان پیچ خوردگی است در حالی که این آسیب‌ها کاملا با هم متفاوت بوده و تنها نقطه مشترکشان این است که تقریبا هر دو در گروه آسیب‌های ورزشی قرار می‌گیرد. رگ به رگ شدن نوعی کشیدگی عضله یا همان ماهیچه است و زمانی روی می‌دهد که یک عضله بیش از محدوده طبیعی کشیده شده و رشته‌های عضلانی دچار پارگی شود.

صدای پاره شدن عضله در زمان ضربه، سفتی عضله، درد تیرکشنده و بسیار شدید به ویژه هنگام لمس ناحیه آسیب دیده و ایجاد حفره یا برآمدگی در محل درد از جمله مهم‌ترین علائم رگ به رگ شدن است. مهم‌ترین راهکار درمانی در این هنگام استفاده از کمپرس یخ و قرار دادن عضو آسیب‌دیده بالاتر از سطح قلب است، بیمار به چند روز زمان نیاز دارد تا علائم برطرف شود.

وارد شدن ضربه به هر یک از بافت‌های نرم اعضای بدن که به دنبال آن پارگی مویرگ‌ها و تجمع خون یا به اصطلاح کبودی زیر پوست ایجاد شود، ضرب‌دیدگی نامیده می‌شود که معمولا با علائمی مانند درد، تورم و کبودی همراه است. بهترین اقدام برای درمان این آسیب قراردادن کمپرس یخ یا آب سرد روی ناحیه صدمه دیده است که باعث تسکین درد و تورم می‌شود.

شکستگی یا ترک‌خوردگی بر اثر از بین رفتن تداوم و پیوستگی موجود در استخوان‌های بدن ایجاد می‌شود و ۲ شکل متفاوت دارد؛ نوع اول شکستگی‌های باز که در آن پس از شکستگی، پوست بدن پاره می‌شود و متاسفانه احتمال وجود زخم، خونریزی و عفونت نیز وجود دارد و نوع دوم شکستگی‌های بسته که در آن هیچ نشانه‌ای از بریدگی، پارگی و... روی پوست نیست. از طرفی در بیشتر شکستگی‌ها علائمی مثل تورم عضو (بلافاصله بعد از وقوع شکستگی رخ می‌دهد)، تغییر رنگ ناحیه آسیب‌دیده، درد شدید، از کار افتادن عضو آسیب‌دیده و... مشاهده می‌شود. حتی در شکستگی‌های شدید لبه‌های تیز استخوان شکسته شده باعث بریده شدن قسمتی از اندام و رگ‌ها شده و خونریزی را به همراه دارد.

بسیاری از افراد پسی از این‌که بر اثر یک سانحه دچار آسیب می‌شوند توجه چندان به آن ندارند و حتی به پزشک هم مراجعه نمی‌کنند زیرا بر این باور هستند با کمی استراحت، کمپرس یخ، بستن عضو آسیب دیده با باندهای کشی موجود در داروخانه‌ها و حتی استفاده از درمان‌های خانگی توصیه‌شده از سوی قدیمی‌ترها مثلا ماساژ و بستن محل آسیب بازرده تخم مرغ و زردچوبه و... مشکلشان حل خواهد شد.

گاهی اوقات این باور اشتباه به آسیب‌های جدی استخوان، مفصل یا عضله منجر می‌شود و فرد تا مدت‌ها با صدمه وارده دست و پنجه نرم می‌کند در حالی که اگر هنگام بروز آسیب به پزشک مراجعه می‌کرد و تحت درمان قرار می‌گرفت دچار عوارض ناشی از آن نمی‌شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پنتاگون: اقدامی که ایران انجام داد یک حمله بی‌سابقه بود