مبلغی: ادبیات اصولی امام خمینی شناسایی شود


مبلغی: ادبیات اصولی امام خمینی شناسایی شود

شفقنا- رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: کتاب «تحریر الاصول»امروز به جامعه علمی در امتداد مکتب امام ارائه شده و واجب است در این مدرسه تمرکز کنیم و اصول امام راحل را به صورت یک مدرسه با قواعد ویژه مطرح کنیم. به  گزارش خبرنگار شفقنا در قم، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی پیش از ظهر پنجشنبه در مراسم […]

مبلغی: ادبیات اصولی امام خمینی شناسایی شود

شفقنا- رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: کتاب «تحریر الاصول»امروز به جامعه علمی در امتداد مکتب امام ارائه شده و واجب است در این مدرسه تمرکز کنیم و اصول امام راحل را به صورت یک مدرسه با قواعد ویژه مطرح کنیم.

به گزارش خبرنگار شفقنا در قم، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی پیش از ظهر پنجشنبه در مراسم رونمایی از کتاب «تحریر الاصول» که در مؤسسه اسراء برگزار شد، اظهار کرد: مکتب اصولی از سه عنصر تشکیل شده است که اول برخورداری از یک روش ویژه و متمایز از روش های دیگر است.

او بیان کرد: دو مکتب دیگر از حیث منابع مشترکند که اگر از حیث منابع با هم اختلاف داشته باشند و این اختلاف جدی باشد مذهب شکل می گیرد و اگر اختلاف بین دو مجموعه فقهی وجود داشته باشد مسلک شکل می گیرد؛ اما دو مکتب یا چند مکتب از حیث منابع در وضعیت یکسان هستند و از حیث روش با هم تفاوت دارند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عنصر دوم برخوردار بودن عناصر متمایز روشی از سطحی از کیفیت و کارکرد است که به خروجی متفاوت بینجامد و نمی شود هر تمایز در روش و تفاوت را معیار شکل گیری یک مدرسه به حساب آورد.

او تصریح کرد: بسیاری تمایزها از حیث منتهی شدن به یک نتیجه محدودند و نباید ما این را معیار شکل گیری یک مکتب به حساب آوریم و حتما عنصر روشی متمایز باید از یک کیفیت، عمق و سطحی از مبنا و زیر ساخت برخوردار باشد که به خروجی های متمایز منتهی شود.

امام خمینی(ره) یک مدرسه اصولی است

مبلغی افزود: امام خمینی(ره) یک مدرسه اصولی است، بگذریم از اینکه ما قمی ها نگاه و توجه به امتداد یک مدرسه، امکانات و زمینه ها و ادبیاتش را نداریم و بگذریم از اینکه بسیاری از مدارس در همین قم ایجاد شدند که این مدارس توانایی های بالایی برای حضور در علم و جهت گیری بر علم دارد.

او با تأکید بر اینکه امام راحل مدرسه اصولی بزرگ است چون سه عنصر به خصوص دو عنصر اول در آن حضور تام دارد گفت: امام راحل هم مدرسه فقهی و هم مدرسه اصولی است.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: در مدرسه اصولی امام عنصر روش تولید اندیشه اصولی قابل بررسی است که تمایزهای بسیار در این نگاه به دست می آید؛ امام راحل در تحلیل نفس انسانی با نگاه فلسفی حرف های نو و تأثیر گذاری دارد.

او با بیان اینکه ابزار تفکیک حیثیات در اصول امام راحل موج می زند به تحلیل کلامی امام اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم امام را در اصول از حیث روشی بشناسیم مهم است که بدانیم ایشان در چه حوزه ای از کلامیات استفاده کردند.

مبلغی مطرح کرد: امام راحل در اصول علاوه بر آنکه بر خلط بین اعتباریات و واقعیات تأکید می کند در عین حال تفکیک می کند بین مواردی که از فلسفه استفاده می کنیم.

او گفت: روش چیزی است که درون اندیشه، نفس و تجربه صاحب اصول وجود دارد و از خاستگاه او اندیشه های اصولی ساخته می شود.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی افزود: در اصول امام روش به شکل فعالی وجود دارد که این روش دارای کارکرد است؛ امام نظریه های اصولی خاص دارد و ما به این نظریه ها نپرداختیم تا بر اساس تعریف نظریه ای آن را بازسازی و عرضه کنیم.

ادبیات اصولی امام شناسایی شود

او با بیان اینکه امام دارای یک نظام واژگان ادبیات اصولی است و باید این ادبیات را شناسایی کنیم گفت: عنصر سوم در این مدرسه عنصر اصحاب است و امام راحل اصحابی داشتند که از شاگردان او بودند و تقریرات را نوشتند.

مبلغی با بیان اینکه اصول امام در حال زایش است و نسل های آینده شاگردان این مکتب می باشند افزود: از جمله شاگردان که خود دارای نگاه اصولی و اساسی است آیت الله جوادی آملی می باشد.

او با بیان اینکه هر تقریر دارای طعم خاصی است گفت: دقت در تلقی و دقت در حکایت عبارتی و نیز دقت در تفکیکی عرفیات و عقلیات از ویژگی های تقریر آیت الله جوادی آملی است؛ باید افتخار کرد این کتاب امروز به جامعه علمی و در امتداد مکتب امام ارائه شده و واجب است در این مدرسه تمرکز کنیم و اصول امام راحل را به صورت یک مدرسه با قواعد ویژه مطرح کنیم.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عجیب ترین لباس الناز شاکردوست در اکران جدیدترین فیلم ! / این استایل بعید بود !