شکست سیاسی منطقه ای، بین المللی، امنیتی، دفاعی و نظامی سعودی ها


شکست سیاسی منطقه ای، بین المللی، امنیتی، دفاعی و نظامی سعودی ها

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: تغییرات برخی مقامات عربستان سعودی نشانه شکست سیاسی منطقه ای و بین المللی، امنیتی، دفاعی و نظامی سعودی هاست.

به گزارش خبرنگار خبر گزاری صدا و سیما، رضا میرابیان با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه تغییرات در عربستان سعودی غافلگیرکننده نبوده است، افزود: این دومین تغییرات پس از قتل خاشقچی و پس لرزه های آن است و پیش از این هم تغییراتی از جمله برکناری سفیر عربستان در لندن انجام شده بود.
وی ادامه داد: اکنون وزرای خارجه، گارد ملی، اعلام و وزیر آموزش و رئیس سازمان وزرش و جوانان تغییر کرده اند که همگی از نزدیکان بن سلمان و از منصوبین او هستند.
میرابیان افزود: هدف این تغییرات تطهیر محمد بن سلمان و بازسازی او برای پادشاهی آینده است و اینکه اعلام کنند کل تقصیرات بر عهده این کسانی بود که برکنار شدند و بن سلمان تقصیری در قتل خاشقچی ندارد.
وی با اشاره به اقدامات بن سلمان و عادل الجبیر وزیر خارجه سابق سعودی اضافه کرد: شرایط، مجموعه آل سلمان را وادار کرد سیاست امنیتی، خارجی و دفاعی و شخصیت بن سلمان را بازسازی کنند تا او را برای پادشاهی آماده کنند.
این کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: قرار است بن سلمان صلح غرب را در مورد مسئله رژیم صهیونیستی و فلسطین اجرا کند و همچنین شرکت آرامکو را به آمریکا ببخشد که در هر دو موفق نبوده است.
میرابیان افزود: قرار نیست فرد قوی در عربستان وزیر شود و شرط رسیدن به مقام، حرف شنوی و فرمان برداری از دربار است.
وی به نقل از رئیس سازمان حج و زیارت گفت: سعودی ها با گشایش دفتر حفاظت منافع کشورمان در ریاض موافقت کردند و پرداخت دیه شهدای "منا"را هم پذیرفتند و این نشانه این است که سعودی ها به دلیل فشارهای منطقه ای و آمریکا ناچارند روابطشان را بازسازی کنند اما محمد بن سلمان در سیاست داخلی خود تجدید نظر نخواهد کرد و او می خواهد قدرت در دست خودش باشد.
میرابیان افزود: بن سلمان را باید با صدام مقایسه کرد زیرا شخصیت او به شدت جاه طلب و خشن است.
وی با بیان اینکه روند به سمت ساکت کردن موضوع قتل خاشقچی در عربستان است، افزود: اکنون سرمایه گذاری در عربستان، کاهش و فرار سرمایه افزایش یافته است و در عمل، طرح سند 2030 عربستان، ابتر است و دورنمایی ندارد و وضعیت اقتصادی داخل عربستان خوب نیست.
کامران کرمی کارشناس مسائل حوزه خلیج فارس و عربستان نیز با حضور در این برنامه درباره تغییرات اخیر برخی مقامات عربستان سعودی گفت: این موج پنجم تغییراتی است که از ژانویه سال 2015 پس از روی کار آمدن ملک سلمان انجام شده است و در همه این موج ها تغییرات گسترده ای انجام شده است.
وی ادامه داد: در همه این موج ها، خانواده ملک عبدالله پادشاه سابق عربستان به حاشیه رفته اند و از دیگر برادرزاده ها، عضو گیری شده است و این موضوع نشانه اختلاف نظر زیاد ملک سلمان و عبدالله است.
کرمی با اشاره به تحولات عربستان و منطقه گفت: عادل الجبیر ادامه راه بندر بن سلطان را در جهت رویکردی تهاجمی عربستان پیگیری می کرد اما این سیاست تهاجمی در عمل در یمن، عراق ، سوریه و ایران به بن بست رسید بنابراین به دگرگونی نیاز است که به معنی شکست سیاست خارجی و تهاجمی عربستان است.
این کارشناس مسائل حوزه خلیج فارس و عربستان گفت: تغییرات اخیر برخی مقامات و سفرای سعودی ها تا حد زیادی به محمد سلمان گرایش دارد و آن ها کسانی هستند که به او وفا دارند و همچنین گرایش اقتصادی دارند.
وی افزود: اهداف اقتصادی که عربستان سعودی برای سند چشم انداز 2030 در نظر گرفت با رویکردهای منطقه ای و نظامی محمد بن سلمان در تضاد بود و این نشان می دهد این سند، پوششی برای بن سلمان است تا در داخل، مشروعیت خود را بالا ببرد اما تا کنون نتوانسته است اهداف کوتاه مدت این سند را محقق کند.
سیاوش فلاح پور کارشناس مسائل منطقه هم در ارتباط تلفنی با این بر نامه گفت: عادل الجبیر وزیر خارجه سابق سعودی به همراه محمد بن نایف ولیعهد سابق عربستان دو نماد سیاست سعودی تا پیش از عصر تغییر سیاست عربستان نسبت به بحران سوریه بوده اند.
وی ادامه داد: تغییرات کنونی نشانه تغییر سیاست های سعودی نسبت به مسائل منطقه از جمله سوریه است.
فلاح پور درباره سمت جدید عادل الجبیر به عنوان وزیر مشاور در امور خارجه گفت: آن ها می خواهند از تجربیات او به ویژه در ارتباط با آمریکا استفاده کنند.
این کارشناس مسائل منطقه افزود: پیشینه وزیر جدید خارجه عربستان، اقتصادی است و این نشانه تمایل عربستان به کاهش تنش و تمرکز بر مسائل اقتصادی است.
فلاح پور افزود: پس از قتل خاشقچی، فشارها بر عربستان زیاد شد و در آمریکا هم دو دستگی در این باره به وجود آمد و برخی قصد دارند ولیعهد عربستان را تحت فشار قرار دهند .
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه علت اصلی تحولات و مسائل و تنش های منطقه ای، شخص بن سلمان بوده است تصور نمی کنم این تغییرات مورد قبول جناح مخالف ترامپ در آمریکا قرار بگیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق