ویترای چیست ؟


ویترای چیست ؟ سلام دوست های عزیز هنری مون. اگر اسم هنر ویترای رو شنیدین و دوست داشتین بیشتر در موردش بدونین و یا این هنر رو یاد بگیرین و با تکنیک هاش آشنا بشین, ما اینج هستیم تا کمک تون کنیم پس با ما همراه باشین… هنر ویترای یا همون نقاشی روی شیشه, تزئین ظروف شیشه ای با رنگ و نقاشی هنری است که قرن ها در میان ملل مختلف محبوبیت داشته و آثار متعدد و...

ویترای چیست ؟ - وبلاگ هنری.kk-star-ratings .kk-star-ratings .kksr-stars a .kk-star-ratings .kksr-stars, .kk-star-ratings .kksr-stars .kksr-fuel, .kk-star-ratings .kksr-stars a body .news-ticker__all--btn,.owl-dot.active,.typepost,.head-art h2::after,.up-basket span, .head-sidebar h4::before,.digimag-newsletter button .panel-tab li.active .primary-cat,.uphome,.more-tbs,.single-post .submit .search-btn-modal,.mdl-login .button .head-site,.main-head-resp,.menu-top-dmag ul li > a,.navi-resp .menu-top-dmag ul li > a .search-dmag .main-head-resp .resp-btn i,.search-resp i,.user-resp i,.menu-top-dmag ul li > a,.search-dmag i,.account-dmag i,.register-dmag,.login-dmag .sponser-site .title-sponser .footer-site .links-ft ul li a,.footer-site .text-white,.copyright-text p,.digimag-newsletter input,.social-ft a .woocommerce span.onsale .woocommerce .price .woocommerce .single_add_to_cart_button.button,.woocommerce .checkout-button.button,.woocommerce-checkout #place_order a, a:visited { color: #15bdc8 !important; } a:hover { color: #2899d5 !important; }

ویترای چیست ؟
6 ساعت پیش
ویترای چیست ؟
Rate this post

ویترای چیست ؟

سلام دوست های عزیز هنری مون. اگر اسم هنر ویترای رو شنیدین و دوست داشتین بیشتر در موردش بدونین و یا این هنر رو یاد بگیرین و با تکنیک هاش آشنا بشین, ما اینج هستیم تا کمک تون کنیم پس با ما همراه باشین…

هنر ویترای یا همون نقاشی روی شیشه, تزئین ظروف شیشه ای با رنگ و نقاشی هنری است که قرن ها در میان ملل مختلف محبوبیت داشته و آثار متعدد و متنوعی از این هنر را میتونیم توی موزه های نقاط مختلف جهان پیدا کنیم. گذشته از ظروف شیشه ای شکیل با نقاشی های حرفه ای و یا کنده کاری های پیچیده و ظریف که از گذشته های دور تا حال توسط هنرمندان چیره دست در این رشته آفریده شده بعضی اوقات طرح ها و حتی خطوط ساده رنگی هم میتونن ظروف شیشه ای بسیار ساده ای که اصلا به چشم تون نمیان و فکرشم نمیکنین رو به ظروفی زیبا و چشمگیر تبدیل کنند. آراستن بطری‌ها، لیوان‌ها و ظروف شیشه‌ای و همچنین آینه‌های کوچک و بزرگ با نقاشی‌های ساده کار بسیار ساده ایه که با یادگیری چند تکنیک ساده میتونین ظرف چند ساعت توی منزلتون انجام بدید و از نتیجه ی کارتون لذت ببرین.برای نقاشی روی شیشه که آن را ویترای نیز می‌نامیم، نیاز به وسایل متعدد و خاص نداریم و فقط با مقداری رنگ مخصوص ویترای و وسایل متداولی مثل قلم مو و اسفنج میتونین ظروف شیشه ای بسیار معمولی و حتی کم ارزش مثل بطری‌ها و شیشه‌های سس، مربا و آبلیمو را به ظروف زینتی و منحصر به فرد و زیبایی تبدیل کنید. برای انتخاب ظرف مناسب در ابتدا ظروف کم قیمتی را جست وجو کنید که از شکل خاص و ویژه‌ای برخوردارند.

ویترای چیست ؟ ویترای چیست ؟

وسایل مورد نیاز:

رنگ ویترای (که هم با پایه ی تینر تولید شدن هم با پایه ی آب)

خمیر دورگیر ویترای

پالت رنگ

قلم مو ( نوع قلمو تون گرد باشه و شماره شو با توجه به ظرافت کارتون انتخاب کنین)
تینر ( برای رقیق کردن و شست شوی قلم مو بعد از اتمام کار)
ظرف شیشه ای ( میتونین از یک شیشه صاف استفاده کنید و بعد قاب بگیرید یا روی پارچ و لیوان و شیشه های خالی سس و مربا و آینه و کاشی و … هر چی که مایل بودید بکشین..حتی میتونین اول روی طلق بی رنگ یا پلکسی شفاف امتحان کنین)

– یک شی نوک تیز (برای اینکه حباب های رو رنگ را بترکونین وگرنه بعد از خشک شدن کار دیده میشن)

برای تهیه مواد و ابزار مورد نیاز این آموزش بر روی تصاویر زیر کلیک کنید

ویترای چیست ؟ ویترای چیست ؟ ویترای چیست ؟ ویترای چیست ؟

روش کار :

مرحله اول (آماده سازی)

ابتدا سطح مورد نظرتون رو برای از بین بردن چربی و گرد و خاک با کمی آب و صابون پاک کنین. اگر طرحی که میخواین روی ظرف تون کار کنین آماده س پرینت ش بگیرین و اگر طرح جدیدی توی ذهن تون هست اون رو روی کاغذ پیاده کنین.

میتونین از این الگو های خام ویترای هم استفاده کنین.
طرح تون رو داخل ظرف بچسبونید جوری که از بیرون ظرف قابل دیدن باشه. یا اگر شیشه مسطح هست طرحتون رو زیر شیشه بچسبونید و با چسب نواری ثابت ش کنین.

ویترای چیست ؟

مرحله دوم (رنگ آمیزی)
حالا با استفاده از خمیرهای دورگیر طرح رو روی شیشه پیاده کنین و مطمئن باشید که جوری اینکار رو انجام بدین که خط دور هر قسمت به طور کامل بسته بشه تا از خروج رنگ ها از سطوح و ترکیب اون ها با همدیگه جلوگیری بشه.

سعی کنین میزان فشاری که روی تیوپ دورگیر وارد میکنین یکنواخت باشه تا طرح یکسان دربیاد.

ویترای چیست ؟

بعد از اینکه دورگیری کردین چند ساعت به کار استراحت بدین تا خشک بشه و بعد شروع کنین به رنگ کردن. حواستون باشه که قبل از خشک شدن دورگیر اینکارو انجام ندین.( خشک شدن خمیر های دورگیر بین نیم ساعت تا یک ساعت طول میکشه)

(اینم یادتون باشه که هیچوقت بطری رنگتون رو را تکون ندین چون باعث تشکیل حباب در رنگ میشه)
یه مقدار از رنگ رو بریزین تو پالت و با دقت شروع به رنگ کردن کارتون کنین. برای رقیق کردن رنگ میتونین از آب یا تینر ( بسته به اینکه رنگ تون بر پایه ی کدوم هست) استفاده کنین.

جهت رنگ کردن سطح از چه نوع قلم مویی باید استفاده کنم؟

قلم موهایی با موی مصنوعی و یا ترکیبی از طبیعی و مصنوعی و کاملا انعطاف پذیر برای این کار مناسب هستن. البته نوع قلم مو بستگی مستقیم با سطح مورد نظر شما داره، جهت رنگ کردن سطوح بزرگ تر می توانید از قلم موهای ابری در سایز های متفاوت و برای سطوح کوچک تر از قلم مو هایی با اشکال متفاوت (متناسب با اندازه و طرح مورد نظر )استفاده کنین.

ویترای چیست ؟

توجه کنید که میزان رنگ برداشته شده در حد متوسط باشه، چون در صورت زیاد بودن، رنگ جاری میشه و در صورت کم بودن راه قلم مو روی کار باقی میمونه.

سپس با حرکت دستتون سطح را به طور پیوسته و منظم رنگ کنین. حتی میتونین رنگ ها رو با هم مخلوط کنین تا رنگ موردنظرتون رو در بیارین. با استفاده از قلم موی سرگرد رنگ مورد نظر را به صورت قطره ای داخل سطح بگذارید و رنگ را به صورت یکنواخت پخش کنین (قلم مو را به صورت عمودی در دستتان نگه دارین).

ویترای چیست ؟

در نقاشی رو آیینه یا شیشه نباید قلمو رو شیشه بکشید باید باهاش رنگو رو شیشه بذارین و آروم هدایت کنین تا اون بخش با رنگ پر شه و مواظب باشین که کار حباب نزنه.

“پس از هر مرحله استفاده از رنگ در بطری را محکم ببندید تا از خشک شدن رنگ جلوگیری کنید.”

ویترای چیست ؟

مرحله سوم (خشک شدن و ثابت کردن رنگ)

بعد از اینکه مرحله رنگ آمیزی تمام شد، ۸ ساعت به کار دست نزنید تا رنگ ها کاملاً خشک بشن، در این مرحله بهتره جسم را در اتاقی که هوای آن خشک و دور از گرد و غبار است قرار بدین.

ویترای چیست ؟

برای اینکه رنگ اکریلیک روی شیشه ثابت و قابل شستشو باشد. بهتراست رنگ را با چسب شیشه glass medium مخلوط کنید و با ابر به شکل ضربه ای به روی شیشه بزنید. یا رنگ اکرلیک را با ژل مات کن به نام frosting jeel فروستینگ ژل مخلوط کنید و استفاده کنید.

برای ثابت شدن ویترای روی کارتان میتوانید از اسپری فیکساتور استفاده کنید.

ویترای چیست ؟

ویترای چیست ؟ ویترای چیست ؟

چه جوری روی آینه با ویترای کار کنم ؟

اول رو سطح آیینه کاغذ کاربن میندازیم و کامل فیکسش میکنیم. حالا طرحتونو میندازین روی کاربن و با مداد یا خودکار به آرومی روی طرح رو تکرار میکنین به صورتی که طرح به وسیله کاربن روی آیینه کپی بشه بعد که طرحو کامل کشیدین . کاغذ طرح و کاربنو به آرومی بردارین جوری که خطوط کپی شده توسط کاربن پاک نشه .حالا تو این مرحله به وسیله دور گیر ( هر رنگی که دوست داشتین ) طرحو روی آیینه بکشین و بعد از خشک شدنش با رنگای متنوع توی طرحو رنگ بزنید و اجازه بدین تا کار کامل خشک بشه .

اگه از پایه تینر استفاده کردین که سریع خشک میشه و دیگه احتیاج به چیزی نداره ولی اگه از پایه آب استفاده کردین اول بذارین کار کامل خشک بشه و آخر کار از یک نوع اسپری به اسم جلا روی کل کار اسپری کنین تا کارتون مقامت بیشتری در برابر خراشیده شدن داشته باشه و کمتر آسیب ببینه.

ویترای چیست ؟

چه جوری از ظرف های شیشه ای معمولی ظروف خاص و کاربردی بسازم؟

دوستای گلم شما میتونین ظرف های سس, رب, آبلیمو و… خلاصه هر ظرفی که تا الان بعد از استفاده تون دور میریختینشون با این روش و ایده ها به یه سری ظرف های زیبا و کاربردی تبدیل کنین و ازشون استفاده کنین.

ویترای چیست ؟

توی تصویر مشاهده میکنین که چطور باید شیشه های بی رنگ ساده رو با رنگ های دلخواه تون رنگ کنین و ازشون استفاده کنین.ویترای چیست ؟

ویترای چیست ؟ ویترای چیست ؟

ببینید که چطور میتونین ظرف های ساده ی دور ریختنی رو با یکم خلاقیت و چقدر ساده میتونین به ظرف های خوشگل تبدیل کنین و به جای خریدن ظرف های آماده به سلیقه ی خودتون اونا رو درست کنین.

ویترای چیست ؟ ویترای چیست ؟

باورتون میشه اینا ظرف های خالی شده ی سس مایونز یا خیارشور باشن؟ شما حتی میتونین این ظرف ها رو به دوستاتون هدیه بدین.

ویترای چیست ؟ ویترای چیست ؟

فقط با یکم ذوق و خلاقیت میتونین برای لوازم آرایش تون یا برای مداد ها و خودکاراتون با کمترین هزینه جای خوشگل درست کنین و بهشون سر و سامون بدین.

ویترای چیست ؟

حتی میتونین ست جای ادویه خودتون رو با سلیقه ی خودتون درست کنین و اینکار اصلا سخت نیست و فقط یکم دقت نیاز داره.ویترای چیست ؟

ویترای چیست ؟ ویترای چیست ؟

یه هنرمند خوش ذوق تراس و حیاط شو اینجوری خوشگل میکنه ها.ویترای چیست ؟

پرسش و پاسخ های مفید :

چگونه می توان از شره کردن رنگ جلوگیری کرد؟
اگر روی جسم گرد کار می کنین، به صورت افقی قرارش بدین و بعد از رنگ کردن سطوح مورد نظر چند دقیقه اجازه بدین تا یکم خشک بشه، بعد جسم رو بچرخونین و این کار رو دوباره تکرار کنین. در صورتی که هنگام کار اشتباه کردیم چگونه می توان آن را تصحیح کرد؟
تصحیح رنگ های ویترای و یا خمیرهای دورگیر در صورتی امکان پذیر هست که کار هنوز خیس باشه. در مورد رنگ های ویترای میتونین یک تکه پارچه از جنس کتان رو به تینر آغشته کنین و با استفاده از اون کار تون رو اصلاح کنین. ویترای چیست ؟ چگونه می توان با استفاده از خمیرهای دورگیر خطوط صاف و یکنواخت ایجاد کرد؟
قبل از شروع کار رنگ اضافی که از تیوب خارج شده رو باید پاک کنین و هنگام استفاده آن رو مثل مداد در دست بگیرین و فشاری یکنواخت ببهش وارد کنین. هنگامی که رنگ های ویترای خشک شد آیا احتیاج به پختن دارد؟
خیر، این رنگ ها جهت امور دکوراتیو به کار میرن. چیکار کنم رد قلم مو روی کارم نمونه؟
برای اینکار نباید قلمو رو روی کار بکشین. روش درست اینه که رنگ رو با قلمو روی ظرف بذارین و آروم هدایت ش کنین و این عملو انقد تکرار کنین که ناحیه مربوط کامل رنگی شه. البته توجه کنین که رنگ به حدی نباشه که شره کنه. چند بار که این کار رو تمرین کنین دستتون میاد. اگه بخواییم کلا طرح روی از روی ظرفی پاک کنیم میشه؟؟
بله میشه
برای اینکار ظرفو توی یه ظرف پر از آبگرم و تینر غوطه ور میکنین بعد از یه مدت رنگ ها پوست پوست میشن و از روی کار بلند میشن. بعد یک دور با تینر کل سطح ظرف رو پاک میکنین و با مایع ظرف شویی تمیز ش میکنین. ویترای چیست ؟ ویترای چیست ؟

اگر ظرف های شیشه ای ساده دارین که ازشون خسته شدین به راحتی میتونین با یکم حوصله و خلاقیت به ظرف های خاص تبدیل شون کنین و حتی کاربرد های مختلفی بهشون بدین.ویترای چیست ؟

ویترای چیست ؟ ویترای چیست ؟

آشنایی با رنگ های ویترای و سایر لوازم مصرفی

خصوصیات رنگ ها

این رنگ ها مخصوص رنگ آمیزی و تزئین سطوح شیشه ای، طلق، پلی استر و پلکسی گلاس، فلز و…..می باشد.

مهمترین ویژگی های این گروه عبارتند از:
• شفاف، درخشان، پرمایه و مقاوم در برابر نور
• پایه شون تینر یا آب هست.
• قابلیت ترکیب با هم رو دارن
• جدول رنگی بسیار متنوع و منحصر به فردی دارن

محصول رقیق کننده:
جهت رقیق کردن این رنگ ها میتونین از تینر و یا وایت اسپرایت استفاده کنین، ولی یادتون باشه که نسبت رنگ به رقیق کننده باید ۲ به ۱ باشه.

تمیز کننده قلم موها و سایر لوازم:
تینر و یا وایت اسپریت

ویترای چیست ؟

زمان لازم جهت خشک شدن:
زمان مناسب برای خشک شدن رنگ های ویترای ۸ ساعت و خمیرهای دورگیر ۳۰ دقیقه هستش، سعی کنین محیطی که قرار هست کار توش خشک بشه هواش خشک باشه و دور از گرد و غبار باشه.

میزان مقاومت رنگ ها:
رنگ های ویترای پس از خشک شدن دارای استحکام و مقاومن و میتونین آروم شست و شو شون بدین اما دقت کنین که نباید ظرف رو بخیسونید یا توی آب غوطه ورش کنین.، در کل سطوح تزئین شده با این رنگ ها جنبه دکوراتیو دارن و نباید ازشون استفاده مداوم بکنین.

نمونه رنگ ها
جدول رنگی بسیار متنوع رنگ های ویترای این مکان را به شما می دهند که خلاقیت های خود را به بهترین نحو ارائه کنید. این رنگ ها را می توان به طور خالص، ترکیبی با یکدیگر و یا با مدیوم روشن کننده استفاده کرد.

ویترای چیست ؟

محصولات جانبی رنگهای ویترای

مدیوم روشن کننده (Lightening) :
این مدیوم رو میتونین برای روشن کردن و رقیق کردن رنگ های ویترای به کار ببرین و این در حالی هست که کیفیت رنگ کاملاً حفظ میشه و رنگدانه ها از بین نمیرن.

مدیوم براق کننده (Medium) :
این مدیوم با قابلیت ترکیب با رنگ های ویترای باعث درخشش آن ها میشن.

مدیوم مات کننده (Matt Medium) :
این مدیوم با قابلیت ترکیب با رنگ های ویترای باعث مات شدن آن ها میشن.

میتونین لامپ های رنگی رنگی درست کنین هم استفاده ی تزیینی دارن و هم وقتی روشن میشن کلی رنگای خوشگل به اتاق تون اضافه میشه و میتونین لذت ببرین.

ویترای چیست ؟

حالا براتون یه لیست گذاشتیم تا با کمک ازش بتونین رنگ های خوشگل تری درست کنی:

رنگ های اصلی:
آبی – قرمز – زرد

رنگ های روشن :
رنگ اصلی + سفید

رنگ های تیره :
رنگ اصلی + سیاه

ترکیب رنگها

قرمز + زرد = نارنجی
آبی + قرمز = بنفش
آبی+ زرد = سبز
سبز + مشکی = سبز لجنی
آبی + سفید = آبی آسمانی
قرمز + مشکی = زرشکی
قرمز+ صورتی سیر= زرشکی
زرد(کم) + آبی +سفید = فیروزه ای
نارنجی + قهوه ای = حنائی
سبز + آبی = فیروزه ای پر رنگ
آبی + کمی مشکی = سورمه ای
سفید + سیاه = خاکستری
قرمز + سفید = صورتی
مشکی + قرمز +زرذ = قهوه ای روشن
صورتی + زرد = کرم
سیاه + زرد = قهوه‌ای مایل به سبز
قهوه ای + قرمز = گلبهی
نارنجی + زرد = خردلی
سیاه + نارنجی = قهوه ای
سفید + آبی تیره= آبی روشن
قرمز + بنفش= بنفش مایل به صورتی
زرد + سفید= لیمویی

ویترای چیست ؟

رنگ های گرم
قرمز – زرد – نارنجی

رنگ های سرد
آبی – سبز – بنفش

ترکیب قرمز با رنگ های دیگر
قرمز کم + آبی = نیلی
قرمز زیاد + آبی = سرخابی
قرمز + سفید = صورتی
قرمز + سیاه = جگری
قرمز زیاد + زرد + آبی = خرمایی
قرمز کم + زرد + آبی = قهوه ای

ترکیب آبی با رنگ های دیگر
آبی + زرد = سبز
آبی + قرمز =بنفش
آبی+ سیاه =سرمه ای
آبی + سفید آسمانی
آبی + سیاه +سفید =طوسی

ترکیب زرد با رنگ های دیگر
زرد + قرمز= نارنجی
زرد + آبی=سبز
زرد + سفید = نخودی
زردکم + آبی + سفید = فیروزه ای
زرد + آبی کم + سفید = لیمویی
زرد زیاد + آبی + سفید کم = مغز پسته ای

ترکیب های رنگ

صورتی + زرد = کرمی
آسمانی + سیاه + طوسی
آبی + زرد + سفید = ارغوانی
سبز + قرمز = بلوطی ( شکلاتی )
زرد + سیاه کم + سفید = سیر
سیاه کم + زرد + آبی = یشمی
زرد + آبی کم + قرمز کم = رنگ گونه
سیاه + سفید = انواع خاکستری
زرد + سفید + آبی = ارغوانی
آبی + زرد + سفید = سبز روشن
آبی + زرد = سبز روشن خنثی
سفید + قرمز + زرد + قهوه ای = رنگ پوست

امیدوارم از این آموزش لذت برده باشین دوستای خوبم…بازم منتظر آموزش های جذاب بعدی مون باشین.ویترای چیست ؟ویترای چیست ؟

Rate this post
0
دیدگاه شما

بدون دیدگاه

عضویت در خبرنامه
عضویت
طراحی: Topwp

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ویترای

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


توی 10 ثانیه حدس بزن / چه کسی از دست پلیس فرار کرده؟