نبود فضای کافی از مشکلات خانه ریاضیات قزوین/ضرورت آموزش اصولی ریاضی با کارهای عملی


نبود فضای کافی از مشکلات خانه ریاضیات قزوین/ضرورت آموزش اصولی ریاضی با کارهای عملی

مدیرخانه ریاضیات استان قزوین گفت: آموزش معلمان و برپایی کلاس‌های رایگان برای اولیا به منظور آشنایی با روش‌های تدریس کتب درسی است.

نبود فضای کافی از مشکلات خانه ریاضیات قزوین/ضرورت آموزش اصولی ریاضی با کارهای عملی اتاق خبر 24:

نظر گمرکچی با اشاره به این‌که استقبال از برنامه‌های خانه ریاضیات استان قزوین تاکنون «خیلی خوب» بوده است، افزود: البته با توجه به تغییر مکان خانه ریاضیات و حضور در یک منطقه محروم تعداد مراجعان کمتر شده است، اما به‌طور کلی در تابستان امسال ۵۳۰ نفر به خانه ریاضیات استان قزوین مراجعه کرده‌اند. استادان دانشگاه، اولیا، دانش‌آموزان و دانشجویان از مخاطبان برنامه‌های خانه ریاضیات استان قزوین هستند که در این راستا چند تن از اساتید از جمله دکتر وطن‌دوست، دکتر انصاری و دکتر عباس‌وندی در اجرای برنامه‌ها همکاری دارند.

وی درباره تامین هزینه‌های خانه ریاضیات قزوین، گفت: در ابتدای تاسیس خانه ریاضیات استان قزوین، شهردار وقت قزوین تاکید داشتند هزینه‌ای از دانش‌آموزان دریافت نشود. بعد از دو سال مقرر شد که با توجه به نظر کمیته علمی- اجرایی از افرادی که از امکانات خانه ریاضیات استفاده می‌کنند، حق عضویت‌های سه ماهه گرفته شود. در حال حاضر حق عضویت به ۵۰ هزار تومان رسیده که البته این مبلغ می‌تواند تقسیط شود.

گمرکچی درباره پیشینه خانه ریاضیات استان قزوین و هدف اولیه این مرکز علمی- آموزشی، گفت: اولین و مهمترین هدف در خانه ریاضیات، عمومی‌کردن آموزش ریاضیات است. خانه ریاضیات قزوین همزمان با سال جهانی ریاضیات و در تاریخ ۲۲ بهمن سال ۷۹ تاسیس شد. شورای علمی- اجرایی خانه ریاضیات در حال حاضر متشکل از دکتر اخوی‌زادگان، دکتر امیری، شهاب‌زاده، اسلامی‌نژاد و دکتر ایمانیه است. محل اولیه خانه ریاضیات در سال ۷۹ ساختمانی اجاره‌ای در نبش خیابان غیاث‌آباد قزوین بود.

مدیرخانه ریاضیات قزوین با بیان اینکه در حال حاضر مهم‌ترین دغدغه‌ وی، نداشتن فضای کافی برای برگزاری کارگاه‌ است، گفت: در این راستا از سرهنگ داودی، رییس شورای شهر قزوین تقاضا شده تا شهرداری بخشی از حیاط خانه ریاضیات را به ساخت کارگاه اختصاص دهد؛ زیرا آموزش اصولی ریاضی باید با کارهای عملی توام باشد و در حال حاضر فضای چنین کاری وجود ندارد. از دیگر مشکلات خانه ریاضیات قزوین نبود فضای مناسب برای ایجاد کتابخانه است. کتابخانه خانه ریاضیات دارای هزار جلد کتاب تخصصی در حوزه آموزش ریاضی است.

همکاری خانه ریاضیات قزوین با آموزش‌وپرورش برای آموزش معلمان و اولیا

وی هم‌چنین با اشاره به همکاری‌های آموزش‌وپرورش با خانه ریاضیات، افزود: آموزش معلمان یکی از اهداف خانه ریاضیات قزوین است؛ علاوه بر این در این مرکز کلاس‌های رایگانی برای اولیاء، به منظور آشنایی با نحوه آموزش ریاضی برگزار می‌شود. هدف این کلاس‌ها آشنایی با روش‌های تدریس کتب درسی است تا اولیاء در مطالعه دروس به فرزندان کمک کنند. با توجه به آنکه محتوای کتاب‌ درسی تغییر کرده، لازم است اولیا برای جلوگیری از آشفتگی ذهنی‌ دانش‌آموزان، نحوه تدریس ریاضی را آموزش ببینند.

گمرکچی درباره ارتباط خانه ریاضیات استان قزوین با صنایع، گفت: ما در گذشته یک‌بار دانش‌آموزان سال هشتم را برای بازدید به کارخانه چیت‌سازی بردیم و در آن بازدید یک طراحی از یکی از دانش‌آموزان سال هشتم به مدیر کارخانه ارائه دادیم. مدیر کارخانه از طراحی ارائه شده استقبال کرد و طراحی را روی پارچه‌ای چاپ و پاداشی به این دانش‌آموز اهدا کرد، همچنین از دست سازه‌های دانش‌آموزان خانه ریاضیات در ۱۴ استان نمایشگاه برگزار شده است. این نمایشگاه‌ها در شهرهایی مانند اصفهان، تبریز، محمودآباد ساری و یزد و ...برپا شد.

مدیر خانه ریاضیات قزوین درباره برنامه‌هایی که در این مرکز علمی- آموزشی برگزار می‌شود، گفت: در خانه ریاضیات برای دانش‌آموزان تیزهوش کلاس‌هایی برگزار می‌کنیم، مسابقاتی هم مانند "روز شاد ریاضی"، "کانگورو" و در سال گذشته "شهر ریاضی" برگزار شده است. مسابقه "شهر ریاضی" هم که ویژه دانش‌آموزان مقطع هفتم، هشتم و نهم است، در سال ۱۳۹۶ با حضور ۳۵۰شرکت‌کننده برگزار شد.

گمرکچی ادامه داد: سوال‌های آزمون "روز شاد ریاضی" را اتحادیه خانه‌های ریاضیات طراحی می‌کنند. این آزمون به صورت گروهی برگزار شده و بعد از تصحیح پاسخنامه سوالات، برای دانش‌آموزان کارگاه‌های بازی و ریاضی برگزار می‌شود. همچنین خانه ریاضیات قزوین مجری برگزاری آزمون المپیاد هم هست که در دوره قبل ۱۴۴ دانش‌آموز از استان قزوین شرکت کردند و دو گروه از قزوین به مسابقات کشوری اعزام شدند و توانستند مقام هم کسب کنند، هم‌چنین چند وقت اخیر امیرمحمد کریمی از استان قزوین توانست دیپلم افتخار این مسابقات را کسب کند.

گمرکچی با بیان اینکه یکی دیگر از آزمون‌هایی که خانه ریاضیات استان قزوین برگزار می‌کند، "آزمون بتا" نام دارد، افزود: "آزمون بتا" هم مثل بازی "روز شاد ریاضی"، گروهی برگزار می‌شود که برندگان این مسابقه در تابستان به یک اردوی سه‌روزه اعزام می‌شوند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مسابقات، "تورنمنت شهرها" است که در قزوین هم برگزار می‌شود؛ این مسابقه هم گروهی است و خانه ریاضیات قزوین سه بار در این مسابقه شرکت کرده است.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق