بررسی مهم‌ترین اهرم‌های کاهش قیمت دلار/ آیا حباب سکه کاملا تخلیه شد؟


بررسی مهم‌ترین اهرم‌های کاهش قیمت دلار/ آیا حباب سکه کاملا تخلیه شد؟

گفته می‌شود برای کاهش نرخ ارز‌ها و کنترل حساسیت‌ها بر یک ارز، عوامل مختلفی می‌تواند به این موضوع کمک کند.

بررسی مهم‌ترین اهرم‌های کاهش قیمت دلار/ آیا حباب سکه کاملا تخلیه شد؟ اتاق خبر 24:

فرا رسیدن تعطیلات سال نو میلادی منجر شده است تا ارزهایی نظیر دلار و یورو شاهد افزایش جزئی در نرخ‌ها باشند و بسیاری از کارشناسان این افزایش را طبیعی و تب تند هر ساله می‌دانند.

در روز‌های گذشته این موضوع در افزایش قیمت جهانی طلا هم مشاهده شده است و نوسانات داخلی نرخ ارز هیچ دلیل داخلی ندارد و این انس جهانی است که با افزایش قیمت مواجه شده است. تقریبا در یک ماه گذشته نرخ ارز‌های رایج متعادل بوده و در کانال ۹ تا ۱۰ هزار تومانی باقی مانده است، این موضوع بیانگر تسلط مسئولان مربوط اعم از رئیس کل بانک مرکزی در بازار ارز است. نوسانات کاهش پیدا کرده و تنها قیمت‌ها با افت و خیز اندکی رو به رو هستند.
البته در این بین تنها مدیریت بازار عرضه و تقاضا عاملی برای ادامه روند کاهش نرخ ارز و همچنین برداشتن حساسیت ارزهای خارجی نظیر دلار نمی‌شود، بلکه راهکارهای مکمل نیز باید برای اداره این مسیر، مدیران بانک مرکزی را همراهی کند.

واقعی‌سازی نرخ ارز با راه‌اندازی پیمان‌های پولی دو جانبه

ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت پیمان‌های پولی دو جانبه، اظهار کرد: راهکارهای مختلفی در سیستم بانکی وجود دارد که می‌توان بر اساس آنها نرخ ارز را کنترل و مدیریت کرد. سپرده‌های ارزی، راه‌اندازی پیمان‌های پولی دو جانبه با کشور‌هایی که با آنها تبادلات تجاری داریم از جمله مواردی است که حساسیت روی یک ارز را کاهش و نرخ آن را واقعی‌تر می‌کند.

وی افزود: زمانی که پیمان‌های دو جانبه پولی با کشور‌ها برقرار شود، قطعا حساسیت از روی دلار کاسته شده و استفاده از ارز‌های بین المللی به تعادل می‌رسد، عمده مسئله‌ای که موجب افزایش نرخ دلار در بازار‌ها می‌شود افزایش تقاضا برای این ارز است. هم اکنون با کشور‌هایی نظیر ترکیه و روسیه به طور رسمی در تعامل هستیم و چین، کره و هند هم آماده برقراری پیمان دو جانبه پولی هستند.

رضا ترکاشوند، دبیرکل کانون صرافان ایرانیان دلیل جهش‌های ناگهانی قیمت ارز را دو عامل تسویه حساب پایان سال میلادی شرکت‌ها و همچنین آغاز جشن میلادی دانست و گفت: روندی که در بازارها شاهد آن بودیم بسیار مناسب و پلکانی بود، اما این روزها به دلایل مذکور، مسیر صعود قیمت کمی بازتر شده است.

وی افزود: البته پس از پایان ماه ژانویه، بازار ارز مجدد شاهد روند نزولی خواهد بود، در نتیجه تقاضا داریم که جز موارد ضروری و نیاز ارزی، به بازارها مراجعه نشود، زیرا تقاضای کاذب شرایط را وارد حباب قیمتی خواهد کرد.

همچنین در ادامه سخنان دبیرکل کانون صرافان ایرانیان، کامران سلطانی زاده مدیر کل روابط عمومی صرافان با اشاره به روند کاهشی نرخ دلار در بازار ارز اظهار کرد: اصلی‌ترین دلیل کاهش نرخ ارز مدیریت عرضه و‌ تقاضا، از بین رفتن تقاضاهای کاذب و مانع تراشی برای سرمایه گذاری سودجویان در این بازار است. به نظر می‌رسد این مفهوم برای جامعه جا افتاده است که بازار ارز جای مناسبی برای پس انداز و سرمایه گذاری نیست.

وی گفت: به عنوان یک فعال در بازار ارز که فعالیت اجرایی در این محل داشته‌ام معتقدم سیاست‌های ارزی رئیس کل بانک مرکزی کاملا معقول است، مواردی نظیر محدود کردن تراکنش‌های بانکی، خروج دلالان از بازار با کمک نیروی انتظامی و دستگاه قضایی، محدود و بسته شدن ثبت سفارش و واردات کالاها از مواردی است که حقانیت را به بازار ارز بازگردانده است.

مدیرکل روابط عمومی کانون صرافان ایرانیان ادامه داد: زمانی برخورد با دلالان نتیجه بخش است که روند مجازات ادامه داشته باشد، دستگیری سودجویان کلان و مجازات علنی این افراد، هشدار را به باقی مخلان بازار داده است.

سلطان زاده با انتقاد از ارزان نشدن کالاها پس از کاهش نرخ ارز اظهار کرد: اگر تناسبی بین قیمت کالا و نرخ ارز نباشد، این موضوع اثر روانی منفی بر نرخ اسعار گذاشته و در نهایت ترس از افزایش نرخ دلار همواره در جامعه وجود خواهد داشت.

وی با اشاره به فعالیت قانونی صرافان در کشور گفت: صرافی شغل بسیار پیچیده‌ای است و فعالیت آن در سایه قانون است، چنانچه در چهار ماه ابتدای سال دیدیم که با دستور رئیس کل بانک مرکزی وقت، تمام صرافان دست از فعالیت برداشتند، پس باید صرافان مجاز از دلالان تفکیک شوند.

مدیرکل روابط عمومی کانون صرافان بیان کرد: هر شخص یا شرکتی که بدون داشتن مجوز رسمی از بانک‌ مرکزی مشغول به خرید و‌ فروش ارز است نوعی دلال محسوب می‌شود. بارها تأکید کرده‌ایم، مردم برای خرید ارز و حتی مسکوکات به صرافی‌هایی که مجوز رسمی خود را در محل کارشان نصب کرده‌اند، مراجعه کنند.

وی تأکید کرد: دلال صرفاً شخصی نیست که کنار خیابان فردوسی یا چهار راه استانبول ارز خرید و فروش می‌کند، بلکه فروش ارز در فضای واقعی و مجازی بدون داشتن مجوز، عملی غیر قانونی است و فرد انجام دهنده، دلال به شمار می‌آید.

مدیر‌کل روابط عمومی کانون صرافان از ادامه روند کاهش قیمت ارز در صرافی‌ها طی هفته‌های آینده خبر داد.

آرامش در بازارها حکم فرماست

در ادامه محمد کشتی آرای، رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر طبق آخرین تحلیل‌ها و آمار از بازار طلا و سکه، اظهار کرد: بازار سکه، طلا و حتی ارز در مدت زمان یک تا دو ماه گذشته دیگر شاهد التهاب و حاشیه نیست، این پیام مثبتی برای بازار طلاست و نوسانات فعلی کاملا طبیعی قلمداد می‌شود.

وی افزود: خوشبختانه ثباتی که در بازار حاکم شده منجر می‌شود تا ما هم مانند سایر کشورها بر اساس اُفت و خیز قیمت جهانی طلا تغییرات قیمتی را شاهد باشیم.

کشتی آرای با اشاره به تخلیه حباب ایجاد شده در قیمت سکه، گفت: این حباب کاملا از بین نرفته و تنها دلیل آن هم این است که بازارها هنوز تعادل عرضه و تقاضا را به طور کامل اعمال نکرده‌اند، به طور مثال وقتی بانک مرکزی دیگر سکه را عرضه نمی‌کند و عرضه به طور ثابت است، هنگام افزایش تقاضا ما با کاهش منابع مواجه می‌شویم، این کاهش منابع منظور نبود طلا و سکه نیست، بلکه در دسترس نبودن سکه مورد نیاز بازار است.

وی افزود: اگر بتوانیم مدیریت عرضه و تقاضا را در تمام بازارها حداقل به ۹۰درصد برسانیم دیگر در قیمت هیچ یک از اجناس شاهد تفاوت قیمت واقعی و قیمت فروش نخواهیم بود، ضمن اینکه تعریف حباب یعنی فاصله بین قیمت واقعی اجناس با قیمتی که خرید و فروش می‌شود و گاها فاصله زیاد این دو موجب التهاب در بازارها می‌شود.

در نهایت بررسی این مواضع از جانب مسئولان و کارشناسان متخصص در بازار سکه، طلا و ارز نشان می‌دهد افزایش قیمت‌های فعلی تنها براساس جو روانی، اجتماعی و سیاسی حاکم بر مسائل بین المللی است و نگرانی‌ها از ادامه روند افزایشی به نوعی بی اساس قلمداد شده است.

گفته شده است که اُفت قیمت ارزها پس از پایان تعطیلات ژانویه مجددا به روند ثابت خود باز خواهد گشت.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !