افراد چاق توانایی کم‌تری در تشخیص «بو» دارند


افراد چاق توانایی کم‌تری در تشخیص «بو» دارند

محققان می‌گویند افرادی که چاق هستند توانایی کمتری نسبت به سایر افراد درزمینهٔ تشخیص و تمییز بو دارند.

به گزارش خبرآنلاین، محققان دانشگاه اوتاگو در نیوزیلند برای اولین بار به مطالعه رابطه میان چاقی و حس بویایی پرداختند که نتایج تحقیقاتشان در Obesity reviews منتشرشده است.

بررسی اسناد پزشکی دپارتمان علوم غذایی اوتاگو و نیز 1500 پرونده کلینیک‌های مختلف سلطنتی در جهان نشان داد رابطه محکمی میان چاقی و حس بویایی وجود دارد به این معنا که فرد هرچقدر لاغرتر باشد، حس بویایی قوی‌تری هم دارد و هرچقدر چاق‌تر باشد، حس بویایی ضعیف‌تری دارد.

دکتر «می پنگ» مسئول این تحقیق گفت: پس از جمع‌آوری شواهد متوجه شدیم که پیوندی قوی میان وزن بدن فرد با توانایی بویایی در وی وجود دارد. فردی که بو را بهتر تشخیص می‌دهد، باریک و لاغرتر است و بالعکس.

وی افزود: بو نقش مهمی در خوردن غذا دارد و بر نحوه شناسایی و انتخاب میان طعم‌های مختلف تأثیرگذار است و ممکن است خطر چاقی در افرادی که انتخاب غذای نامناسب دارند، بیشتر شود.

به گفته وی انتخاب غلات با شکر و چربی کمتر می‌تواند انتخاب یک فرد لاغر باشد و یا انتخاب رژیم غذایی پرنمک و البته خوشمزه‌تر و چرب‌تر می‌تواند انتخاب یک فرد چاق باشد.

دکتر پنگ معتقد است جراحی برای کم کردن وزن درواقع نوعی ریست کردن سیستم عصبی مغز است تا بتواند بویایی بهتری نسبت به قبل داشته باشد.

5656

کد خبر 1216947

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس