امکان اجرای قرائت زنده قرآن و اذان در همه مساجد کشور وجود دارد


امکان اجرای قرائت زنده قرآن و اذان در همه مساجد کشور وجود دارد

حجت‌الاسلام درچه‌ای گفت: امکان اجرای قرائت زنده قرآن و اذان در همه مساجد کشور وجود دارد زیرا به برکت انقلاب اسلامی، تعداد قاریان و موذنان نسبت به گذشته، افزایش یافته است و در هر گوشه‌ای از کشور چنین افرادی حضور دارند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون‌های مساجد: بررسی وضعیت برنامه‌های قرآنی مساجد یکی از کارکردهای مهم رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های حوزه مسجد و فرهنگ است از اینرو خبرنگاران ما در قالب گفت‌وگو با برخی از ائمه جماعات مساجد و شخصیت‌های حوزوی و فرهنگی کشور این موضوع را پیگیری می‌کنند.

خبرنگار ما پیش از این، موضوع فعالیت‌های قرآنی مساجد را در گفت‌وگو با «حجت‌الاسلام سیدمحمدجواد درچه‌ای» مدیر دارالقرآن الکریم مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران بررسی کرد که وی در این باره گفت «فعالیت مساجد در حوزه فرهنگی و قرآنی قابل مقایسه با دوره قبل از انقلاب اسلامی نیست با این وجود تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.»

مدیر دارالقرآن الکریم مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران همچنین درباره فعالیت های قرآنی در مساجد سایر کشورها خاطرنشان کرد «بسیاری از اساتید و قاریان مشهور مصری، قاری مساجد هستند و من گاهی در این باره از آنان سوال که کردم، گفتند قاری مسجد حضرت زینب(ع) یا مسجد امام حسین(ع) در مصر هستند. بسیاری از مساجد کشور مصر قاری راتب دارند و مردم همانطور که از یک روحانی حمایت می کنند از یک قاری نیز حمایت می کنند و از برنامه های او استقبال می‌کنند.»

در ادامه، بخش دوم گفت‌وگو با «حجت‌الاسلام سیدمحمدجواد درچه‌ای» مدیر دارالقرآن الکریم مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران و یکی از قاریان ممتاز کشورمان در عرصه بین‌المللی می‌آید.

شبستان- نقش تلاوت زنده قرآن و اذان در مساجد را در جذب بیشتر مردم به این خانه های خدا چگونه ارزیابی می کنید؟

میزان اثرگذاری شنیدن تلاوت زنده قرآن و اذان با شنیدن قرآن و اذان از رادیو یا ضبط، قابل مقایسه نیست. من شخصا این تجربه را دارم و مدتی است همه روزه در یکی از مساجد تهران، قرائت زنده قرآن و اذان دارم و شاهد اثرگذاری گسترده این برنامه در جذب مردم هستم.

امکان اجرای قرائت زنده قرآن و اذان در همه مساجد کشور وجود دارد

شبستان- شما اخیرا به عنوان قاری و موذن راتب و مدیر دارالقرآن الکریم مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران انتخاب شدید، از تجربیات خود در این باره بگویید.

من حدود سه هفته پیش از سوی آیت الله حسن عالمی؛ امام جماعت مسجد امام خمینی(ره)، به عنوان قاری و موذن راتب و مدیر دارالقرآن الکریم این مسجد انتخاب شدم و همه روزه پیش از اذان ظهر به صورت زنده، آیاتی از قرآن را تلاوت می کنم. من چند ماهی است در این مسجد فعالیت دارم اما از زمانی که برنامه تلاوت زنده قرآن و اذان را در این خانه خدا شروع کردم، شاهد هستم که مردم معمولا نیم ساعت پیش از اذان ظهر به شوق شنیدن قرآن، به مسجد امام خمینی(ره) می آیند.

شبستان- آیا اجرای این برنامه در سایر مساجد کشور در جذب بیشتر مردم نقش دارد و آیا امکان این برنامه در همه مساجد کشور وجود دارد؟

امکان اجرای قرائت زنده قرآن و اذان در همه مساجد کشور وجود دارد زیرا به برکت انقلاب اسلامی، تعداد قاریان و موذنان نسبت به گذشته، افزایش یافته است و در هر گوشه ای از کشور می توان چنین افرادی را یافت. اگر همه مساجد کشور همتی به خرج دهند و این کار را بکنند، می تواند بسیار موثر باشد.

شبستان- آیا شما در مسجدی، به عنوان امام جماعت راتب فعالیت دارید؟

من به دلیل کارهای قرآنی، نمی‌توانم همه روزه در مسجدی حاضر شوم، با این وجود روزهای پنج‌شنبه و جمعه به عنوان امام جماعت نائب (جانشین) در مسجد صدوق شهر ری که زمانی مرحوم پدرم در آنجا امام جماعت بودند، نماز جماعت اقامه می‌کنم. از زمانی که در این مسجد حضور یافتم پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌ها پس از اقامه نماز مغرب و عشاء برنامه کرسی مجلسی تلاوت قرآن را اجرا می‌کنم. ضمنا تعدادی از آیات تلاوت شده را نیز ترجمه و توضیح می‌دهم تا هم تذکری برای خودم باشد و هم مردم از این برنامه استفاده کنند.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری