اجاره بی‌قید و شرط خانه‌های تاریخی تهران به کارکنان میراث‌فرهنگی/6 خانه هنوز در تصرف هستند


اجاره بی‌قید و شرط خانه‌های تاریخی تهران به کارکنان میراث‌فرهنگی/6 خانه هنوز در تصرف هستند

درحالی که از دو سال پیش دستور آزادسازی خانه‌های تاریخی که در اختیار بازنشستگان و کارکنان میراث‌فرنگی است، صادر شده اما این مهم هنوز در تهران به‌طور کامل انجام نشده و همچنان «میراثی‌ها» با تخریب خانه‌های تاریخی تیشه به ریشه میراث‌فرهنگی می‌زنند.

درحالی که از دو سال پیش دستور آزادسازی خانه‌های تاریخی که در اختیار بازنشستگان و کارکنان میراث‌فرنگی است، صادر شده اما این مهم هنوز در تهران به‌طور کامل انجام نشده و همچنان «میراثی‌ها» با تخریب خانه‌های تاریخی تیشه به ریشه میراث‌فرهنگی می‌زنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ماجرای سکونت کارکنان سازمان میراث فرهنگی در خانه‌های تاریخی تهران از آنجا آغاز شد که خبرها از تخریب خانه نصیرالدوله حکایت کردند. خانه‌ای تاریخی که در سال ۱۳۸۲ در فهرست ملی میراث فرهنگی ثبت و توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری و قرار شد به زودی مرمت شود، اما این خانه نخست، چند سالی رها شد و سپس در اختیار یکی از پرسنل بازنشسته میراث قرار گرفت!

در دوره‌ای قرار بود خانه نصیرالدوله قرار بود به صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی، واگذار شود که در نهایت این امر نیز انجام نشد و روند تخریبی آن شدت گرفت و امروز متاسفانه همه‌ جداره‌های اندرونی و بیرونی این خانه با سنگ سفید مرمر پوشانده شده و دیوارهای اصلی بنا زیر این پوشش مدفون شده است. بخش‌هایی از گچ‌بری‌ها ریخته‌اند و خانه در وضعیت بدی به سر می‌برد. حتا بخشی‌ از خانه تاریخی تبدیل به انباری و محل پارک موتورسیکلت شده است!

اجاره بی‌قید و شرط خانه‌های تاریخی تهران به کارکنان میراث‌فرهنگی/6 خانه هنوز در تصرف هستند

دلاوربزرگ‌نیا (مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران) در خصوص واگذاری بی چون و چرای خانه‌های تاریخی تهران به کارکنان و بازنشستگان سازمان میراث فرهنگی گفت: در سال‌های گذشته براساس نظر مدیران وقت سازمان میراث فرهنگی، برخی از خانه‌های تاریخی به منظور حمایت‌های مادی و معنوی به صورت رایگان به کارکنان و بازنشستگان سازمان داده شد تا در آن ساکن شوند و به نوعی روند تخریب برخی املاک تاریخی که بدون سکونت بیشتر خواهد بود را کاهش دهند. اما اتفاقات بعدی حکایتی دیگر داشت به همین دلیل از حدود دو سال پیش بنابر دستور رییس جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، قرار شد تا این خانه‌های تاریخی از کارکنان و بازنشستگان میراث فرهنگی که در آن زندگی می‌کردند، گرفته و به نوعی آزادسازی شود. بر این اساس، با آزادسازی خانه‌های تاریخی، باید تکلیف آن مشخص می‌شد تا اگر نیازمند مرمت بود این کار انجام شود و اگر امکان واگذاری وجود داشت واگذار شود.

او ادامه داد: با این وجود حدود دو ماه پیش متوجه شدیم که تعدادی از این خانه‌ها،‌ هنوز در تصرف کارکنان است از این رو درصدد ارسال نامه‌هایی برای تخلیه این خانه‌ها برآمدیم. از دو سال پیش که دستور آزادسازی این خانه‌ها صادر شد، شاهد تخلیله تعداد زیادی از خانه‌های تاریخی بودیم اما در تهران این امر به طور کامل انجام نشد و امروز شاهد انتشار اخبار تخریب همین خانه‌های تاریخی هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران با اشاره به آنکه آزادسازی خانه‌های تاریخی در جریان است، گفت: وقتی با نام خانه‌های تاریخی که هنوز در تصرف کارکنان میراث هستند، روبه رو شدم برایم ناباورانه بود چراکه دستور تخلیه این خانه‌ها و آزادسازی آنها باید سال‌ها قبل صادر می‌شد. فکر نمی‌کردیم که هنوز خانه‌ای باقی مانده باشد که در تصرف کارمند یا بازنشستگان سازمان میراث قرار داشته باشد و نمی‌دانیم چرا مدیریت گذشته این کار را به‌طور کامل انجام نداده است. از این رو مهلت ۳ ماهه برای تخلیه این خانه‌ها صادر شد که اکنون حداکثر یک ماه از این مهلت باقی مانده است.

به گفته بزرگ‌نیا، ۶ خانه تاریخی در حال حاضر در تهران در تصرف کارکنان میراث هستند و ابلاغیه تخلیه این خانه‌ها صادر شده است و بعد از تخلیه، مورد به مورد بررسی می‌شوند و اگر نیازمند مرمت بودند به صورت اضطراری مرمت خواهد شد و اگر امکان واگذاری وجود داشته باشد، واگذار می‌شود.

او درخصوص وضعیت و چگونگی پاسخگویی به وضعیت تخریب‌های صورت گرفته در خانه نصیرالدوله گفت: بیش از ۸ سال است که خانه نصیرالدوله در اختیار یکی از بازنشستگان سازمان میراث فرهنگی است. این فرد عنوان می‌کند؛ لوله ناودون که از دل دیواره عبور می‌کند، بر اثر نشت آب، سبب تخریب دیواره بنا شده است و او درصدد ترمیم آن برآمده. این درحالی است که معتقد هستیم نگهداری بسیار نامناسب و به نوعی نامرتبط با ارزش بنا بوده و برخی مسائل شخصی در این خصوص مطرح است. اما اساس کار باتوجه به دستور تخلیه این بناها که حدود دو سال پیش صادر شده‌است، باید انجام و تعیین تکلیف می‌شد که مورد غفلت مسئولان وقت قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران با اشاره به آنکه درحال حاضر چند خانه دیگر در حریم چشمه علی نیز وجود دارند که به منظور آزادسازی حریم این اثر ثبتی توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری شده‌اند، گفت: در آن بخش نیز چند خانه تصرف شده توسط کارکنان سازمان میراث داریم که باید آزادسازی شوند. البته این خانه‌ها نیز برای رعایت استحکام بنای همسایگان باقی مانده که باید از طریق بخش فنی مورد بررسی قرار گیرد.

بزرگ‌نیا خاطرنشان کرد: از یک ماه دیگر تکلیف تمام این خانه‌ها مشخص خواهد شد. بهتر است درخصوص فرهنگسازی حفظ میراث فرهنگی بیشتر کار کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ عواقب مخالفت با اسرائیل برای یهودیان