پژوهش های ما در داخل کشور زندانی شده اند


پژوهش های ما در داخل کشور زندانی شده اند

به گزارش حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، نشست «بیان دستاوردهای پژوهشی و فناوری مرکز همکاری های علمی و بین المللی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» با سخنرانی «رجبعلی اسفندیار» رییس این مرکز، در مرکز همایش های غدیر برگزار شد. در ابتدای این نشست اسفندیار اظهار کرد: این مرکز از دو اداره همکاری های علمی که مأموریت داخل کشور را دارد و اداره بین...

پژوهش های ما در داخل کشور زندانی شده اند
به گزارش حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، نشست «بیان دستاوردهای پژوهشی و فناوری مرکز همکاری های علمی و بین المللی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» با سخنرانی «رجبعلی اسفندیار» رییس این مرکز، در مرکز همایش های غدیر برگزار شد.

در ابتدای این نشست اسفندیار اظهار کرد: این مرکز از دو اداره همکاری های علمی که مأموریت داخل کشور را دارد و اداره بین الملل که حوزه برون مرزی و ارتباطات برون مرزی را ساماندهی می کند و تشریفات مراسمات مختلفی که بر عهده این اداره است و واحدی تحت عنوان واحد ترجمه که در این اداره پیش بینی شده، تشکیل شده است.

وی با اشاره به وظایف این مرکز گفت: شناساندن ظرفیت ها و توانایی های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به مراکز علمی و فرهنگی داخل و خارج از کشور، شناسایی ظرفیت های خارج از کشور و زمینه سازی برای ایجاد تعامل با مراکز داخل و خارج از کشور بر عهده این مرکز است.

رییس مرکز همکاری های علمی و بین المللی ابراز کرد: متناسب با این وظایف کلی، اداره همکاری های علمی ما ۵ مأموریت را برای خود تعریف کرده است که عبارت از کمک و همکاری در ارتقای توانمندی های پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، همکاری در ایجاد و توسعه تعاملات علمی و فرهنگی با رویکرد مسأله محوری است.

وی افزود: همچنین ارائه آموزش های لازم در قالب کرسی ها، نشست ها و کارگاه ها بر اساس نیاز جامعه جهت تقویت توانمندی اعضای هیأت علمی، تسهیل در فرایند نظریه پردازی و اندیشه سازی و آخرین مأموریت ما تلاش و همکاری در عرضه، معرفی و اشاعه منشورات مکتوب، محصولات دیداری و شنیداری، نرم افزارها و پایگاه های اطلاع رسانی در حوزه علوم انسانی اسلامی است.

اسفندیار خاطرنشان کرد: از سال گذشته در پی مصوبه هیأت امنای دفتر که فعالیت بین الملل دفتر به پژوهشگاه واگذار شده است، همکاران ما به دنبال این بودند که زیرساخت های فعالیت های بین المللی پژوهشگاه را تقویت کنند و زمینه ورود به عرصه بین الملل را برای اعضای هیأت علمی فراهم کنند.

وی با بیان این که پژوهش های ما در داخل کشور زندانی شده اند، گفت: ما باید این محتوای عظیم را به جهان اسلام معرفی کنیم و باید برای این کار زیرساخت های این کار فراهم شود و اعضای هیأت علمی نگاه بین المللی داشته باشند و مخاطبان بین المللی را شناسایی کنند و متناسب با نیاز آنان تولید اندیشه کنند.

رییس مرکز همکاری های علمی و بین المللی با گلایه از عدم حضور پژوهشکده ها در نشست های علمی بیان دستاوردها، گفت: این نشست ها برای شرکت اعضای هیأت علمی پژوهشکده های مختلف بوده تا دریایی از اطلاعات را از این نشست ها دریافت کنند و از تجارب هم استفاده کنند و با کارهای علمی انجام شده در سایر پژوهشکده ها مطلع شوند.

وی با اشاره به مأموریت های اداره بین الملل خاطرنشان کرد: توانمند سازی اعضای هیأت علمی برای فعالیت های علمی در عرصه بین الملل، آماده سازی و عرضه محتوا در حوزه معارف دینی بر حسب نیازهای جامعه مسلمان در جوامع مختلف و ایجاد و توسعه تعاملات علمی و فرهنگی در عرصه بین الملل از جمله وظایف این اداره است.
اسفندیار با اشاره به دستاوردهای مرکز همکاری های علمی و بین المللی، اظهار داشت: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اولین نظریه خود را ارائه کرد و در این راستا ما بیش از ۱۳ کرسی تخصصی را در دست انجام داریم که یا به نوآوری ختم خواهد شد و یا به نظریه پردازی و این محصولات به شکل های مختلف قابل عرضه به عرصه بین الملل است.

در ادامه حجت الاسلام جلال عراقی، رییس اداره همکاری های علمی مرکز همکاری های علمی و بین المللی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که در این اداره مجموعه فعالیت های شفاهی پژوهش محور پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دنبال می شود، گفت: این اداره از حیث برگزاری نشست های علمی و ترویجی رتبه اول را دارد و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی این ظرفیت را دارد که سالانه ۱۲ کرسی تخصصی را هم برگزار کند.

وی با بیان این که ما بالغ بر ۵۰۰ کرسی ترویجی تاکنون برگزار کرده ایم، افزود: ما ۱۳ طرح را از کمیته دستگاهی مصوبه گرفتیم و از این ۱۳ طرح دو مورد نهایی شد و به عنوان نظریه برای پژوهشگاه لحاظ و ثبت شد که یک مورد کرسی نظریه پردازی عدل شبکه ای و دیگری کرسی نظریه پردازی با عنوان امنیت متعالیه بود.

حجت الاسلام عراقی افزود: سه مورد از این ۱۳ عنوان هم پیش اجلاسیه اش با حضور داوران و ناقدان انجام شد که نظریه «تنوع اسلامی در فرایند تمدنی» توسط حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله بابایی، نظریه «تزاحم واجبات شرطی در قانون گذاری» از حجت الاسلام والمسلمین علی اکبریان و نظریه «روش استنباط حکم اخلاقی از منابع نقلی» توسط حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری از این جمله بودند.

وی گفت: ما سه کرسی نظریه پردازی را هم در دست انجام داریم که در شرف برگزاری است و عبارت از «جایگاه شناسی قرائن در دلالت های لفظی» از حجت الاسلام رضا اسفندیاری، «نفی ظلم در فقه» توسط حجت الاسلام صرامی و «توسع عقلایی فی الحیاذه عند الشهید محمد باقر صدر» توسط حجت الاسلام خالد غفوری هستند.

رییس اداره همکاری های علمی تصریح کرد: ۵ کرسی نظریه پردازی هم هست که ما مصوبه اش را از کمیته دستگاهی گرفتیم و در حال تصویب خواهی در شورای انقلاب فرهنگی و دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی است.

وی اظهار داشت: ما در پژوهشگاه ۱۵۳۴ مورد نشست علمی برگزار کردیم که یک نمونه آن نشست های مربوط به ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی است که ۴۰ نشست علمی را به مرکز همکاری ها واگذار کردند و ما این ۴۰ نشست را برگزار کردیم که بخشی در حوزه گفتمان انقلاب اسلامی و بخشی هم در حوزه توسعه علوم اسلامی انسانی بود.

حجت الاسلام عراقی افزود: بیش از ۴ همایش ملی را مرکز همکاری ها و پژوهشگاه برگزار کردند که این ها مقدمات و مؤخرات زیادی دارند تا به خروجی برسند و همچنین بیش از ۱۰۰ مورد تفاهم نامه ملی با مجموعه هایی که همتراز پژوهشگاه هستند داشتیم و همچنین بیش از ۷۰ مورد کارگاه های دانش افزایی برای اعضای هیأت علمی و محققان رسمی داشتیم.

وی تصریح کرد: دو تا از مهمترین فعالیت های اداره همکاری های علمی تهیه بانک اطلاعات دین پژوهان بود که در فاز اول نزدیک به ۷۰۰ دین پژوه را مصاحبه گرفتیم و در پی دریافت ایده های خاموش بودیم و کار دوم ایده های نو در پایان نامه های دین پژوه دکتری و سطح ۴ حوزه بود که در بازه زمانی مشخصی این کار انجام شد.

رییس اداره همکاری های علمی افزود: بحث بعدی طرح حمایت از پایان نامه‌های مقاطع تخصصی است که یک کار قطبی است و همچنین از نشریات با شرایط خاص و برخی از همایش های ملی حمایت کردیم و همچنین بارگذاری فایل صوتی نشست ها و کرسی ها روی سامانه بیان به صورت به روز از فعالیت های یک سال اخیر ما است.

در ادامه حسن عبدی پور، رییس اداره امور بین الملل مرکز همکاری های علمی و بین المللی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که در طول تاریخ تشیع فرصتی مانند فرصت انقلاب اسلامی برای ترویج اندیشه های تشیع وجود نداشته است، گفت: انقلاب اسلامی این فرصت را به تشیع داده است تا به عنوان پارادایم جدید در مقابل سایر پارادایم ها اندیشه خود را ارائه کند.

وی با بیان این که در این فرصت محصولاتی که تولید می شود باید متناسب با فضای بین المللی باشد، افزود: قطعا در حوزه بین الملل کشورهای منطقه و جهان عرب در اولویت سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی هستند و مراکز دینی و دین پژوه باید این اولویت را رعایت کند.

عبدی پور اظهار کرد: در بحث جهان اسلام افتخار داشتیم که از سال ۹۵ میزبان مجمع اندیشمندان ایران و جهان عرب باشیم و این بستری است که ما را در تعامل و گفت و گو با جهان عرب قرار می دهد و تعاملات زیادی را برای ما ایجاد کرده به طوری که اعضای هیأت علمی ما شناخت کافی را از اندیشمندان سایر کشورهای اسلامی و تفکراتشان پیدا کرده اند و از ظرفیت علمی کشورهای جهان عرب مطلع شدیم.
وی با بیان این که ما باید برای نفوذ در جهان عرب از کشورهایی مانند عراق که هم شیعی هستند و هم زبان عربی می دانند استفاده کنیم، بیان داشت: ما باید دانش خود را به آنها برسانیم و آنها هم با ملاحظات و شناختی که دارند بتوانند پیام نرم انقلاب اسلامی را صادر کنند و اندیشه ها، ایده ها و نظرات تولید شده در مراکز دین پژوهی ایران و قم را به جهان عرب صادر کنند.

وی با اشاره به مأموریت های اداره بین الملل مرکز همکاری های علمی و بین المللی اظهار کرد: در زمینه توانمندسازی اعضای هیأت علمی جهت ورود به عرصه بین الملل، مهارت های مختلفی مورد نیاز است که یکی از آن ها زبان است و تک زبانی نمیتواند برای حضور در عرصه بین المللی کافی باشد.

رییس اداره امور بین الملل افزود: یکی دیگر از مهارت ها، مهارت هایی است که در حوزه ارتباطات باید شکل بگیرد زیرا اندیشمندان جهان اسلام و کشورهای اروپایی خیلی خوب به ایمیل ها جواب می دهند و باید زمینه ای ایجاد شود که بشود از طریق اسکایپ گفت و گو کنند که نوعی تمرین برای حضور در عرصه بین الملل است.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که به توسعه ارتباطات بین المللی کمک می کند مسأله سفرهایی است که باید اعضای هیأت علمی به عنوان سفرهای علمی تفریحی به کشورهای خارجی داشته باشند و فضای کشورهای مختلف را بشناسند و نیازمندی ها را رصد و پیگیری کنند.

عبدی پور با اشاره به مأمورت دوم این اداره که ایجاد و توسعه تعاملات علمی و فرهنگی با رویکرد مسأله محوری در عرصه بین‌الملل است، ابراز داشت: ما باید در گفت و گو ها دیالوگ داشته باشیم و تفکر طرف مقابل را بشناسیم ولی احساس می شود ما در تولیدات خود بیشتر به زبان قم نوشتیم تا به زبان قوم؛ زبان قوم امروز ما تمام جهان است تا بتوانیم پیام مکتب تشیع که توسعه عقلانیت و اعتدال است و پیام انقلاب اسلامی که بزرگترین رویداد قرن است را به همه جهان برسانیم.

وی اظهار کرد: در بحث حقوق بشر و مسأله صلح و محیط زیست که ما حرف داریم، کمتر از ظرفیت های قرآنی استفاده کردیم و ادعا می کنیم که پژوهشگاه بزرگترین مرکز قرآنی است و حال این پرسش که این مرکز چقدر در سایر کشورها حضور پیدا کرده و چند کتاب برای مخاطب خارج از کشور توانستیم آماده کنیم؟

رییس اداره امور بین الملل مأموریت سوم این اداره را آماده سازی و عرضه محتوا دانست و گفت: مسأله توزیع از مشکلاتی است که همه مراکز علمی کشور دارند و ما دو کشور پایلوت را انتخاب کردیم که یکی ترکیه است که بتوانیم از این طریق آثار پژوهشگاه را به اروپا ارسال کنیم و یکی هم روسیه است که بتوانیم آثار پژوهشگاه را به زبان روسی ترجمه کنیم.

وی با بیان این که ما از سال گذشته تا به امروز یک ریال بودجه برای این برنامه ها اختصاص ندادیم، افزود: ما پایه های شکل گیری یک برند پژوهشی در جهان را پی ریزی کردیم و باید با کمک همدیگر استاندارد کار بین المللی را رعایت کنیم تا بتوانیم حضور جدی داشته باشیم ولی باید توجه داشته باشیم که کار بین‌المللی حوصله می خواهد.

عبدی پور در پایان به دستاوردهای اداره امور بین الملل اشاره کرد و گفت: ۱۴ همایش ملی و بین المللی در سال های اخیر، ۱۳ نشست علمی ترویجی، ۱۷ تفاهم نامه ملی و بین المللی، میزبانی از هیأت های خارجی، ۸ مورد بازدید بین المللی و شرکت در ۴ همایش بین المللی تنها بخشی از دستاوردهای اخیر اداره امور بین الملل مرکز همکاری های علمی و بین المللی دفتر تبلیغات اسلامی است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در