واکنش عراقی‌ها به اظهارات تنش‌آمیز و مداخله‌جویانه ترامپ


واکنش عراقی‌ها به اظهارات تنش‌آمیز و مداخله‌جویانه ترامپ

ایرنا نوشت: انتشار یک ویدئوی جدید از اظهارات 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا در سفر مخفیانه به پایگاه نظامی عین الاسد استان الانبار عراق، عراقی ها را به واکنش واداشت.

سفر مخفیانه چهارشنبه شب ترامپ به عراق و اظهارات وی پیشتر واکنش هایی گسترده ای داشت و این سفر خارج از عرف دیپلماتیک و هتک حاکمیت ملی عراق و همچنین سخنانش مداخله در امور داخلی این کشور دانسته شد.

اکنون با انتشار ویدئوی دیگری از سخنان ترامپ در جمع سربازان آمریکایی در پایگاه نظامی عین الاسد، عراقی ها بار دیگر بر مخالفت خود با استفاده از خاک عراق برای حمله یا اقدام علیه کشورهای همسایه تاکید کردند.
ترامپ در این ویدئو می گوید 'ما در عراق می مانیم تا جلوی بازگشت داعش را بگیریم، از منافع آمریکا در منطقه حمایت کنیم و مواظب ایران باشیم'.

خانم 'حنان الفتلاوی' از سیاستمداران مشهور عراق و رئیس ائتلاف اراده در پارلمان در توییتی در واکنش به این سخنان تاکید کرده است که ما نمی خواهیم عراق صحنه تسویه حساب آمریکا با کشورهای دیگر باشد.
این نماینده سابق پارلمان افزود: قانون اساسی عراق با این امر مخالفت است و دولت باید این موضوع را به روشنی برای آنان توضیح دهد.
'هادی عامری' رئیس ائتلاف الفتح عراق و رهبر فراکسیون سازندگی در پارلمان این کشور نیز روز جمعه در جریان سخنرانی در آیین بزرگداشت چهارمین سالگرد آزادسازی الضلوعیه (80 کیلومتری شمال بغداد) از چنگ داعش گفت که مخالف حضور هر گونه نیروی نظامی خارجی و پایگاه نظامی در خاک کشور هستیم.

وی تاکید کرد که ما هیچگونه حضور نظامی کشورهای خارجی را در خاک عراق حتی در حوزه آموزش نظامی، نمی پذیریم.
رئیس ائتلاف الفتح از دولت خواست همه اقدامات لازم را برای بیرون راندن این نیروها از خاک عراق انجام دهد.

جنبش مقاومت اسلامی نُجبا عراق نیز در بیانیه ای تاکید کرد که عراقی ها اجازه استفاده از خاک خود برای تهدید کشورهای همسایه را به آمریکا نمی دهند.
جعفر الحسینی' سخنگوی کتائب حزب الله عراق از نیروهای مقاومت اسلامی نیز گفت که فرماندهان مقاومت اسلامی در عراق وعده داده اند که دستانی که بخواهد به کشورهای همسایه تعدی کند قطع خواهند کرد.
وی تاکید کرد که تصمیم بر خروج نیروهای آمریکا از عراق نه به دست ترامپ که در اختیار ملت و پارلمان عراق است.

فراکسیون پشتوانه ملی در پارلمان عراق به رهبری 'احمد الاسدی' نیز در بیانیه ای اعلام کرد: سخنان ترامپ درخصوص امکان استفاده از خاک عراق برای حمله به دیگر کشورها را مغایر با قانون اساسی عراق است و ملت عراق چنین اجازه ای را به آمریکا نخواهد داد.

مقامات عراقی در مناسبت های مختلف اعلام کرده اند که بر اساس قانون اساسی این کشور، استفاده از خاک عراق برای حمله یا تهدید کشورهای همسایه ممنوع است و بغداد با سیاستی مستقل از ورود به جبهه بندی های منطقه ای خودداری می کند.

آنها در جریان دیدار با رهبران و مقامات مختلف آمریکایی و اروپایی همواره تاکید کرده اند که عراق را وارد دعواهایی منطقه ای خود نکنند و مسائل منطقه باید با گفتگو و همکاری میان کشورها حل و فصل شود.

52310

کد خبر 1217235

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پنتاگون: اقدامی که ایران انجام داد یک حمله بی‌سابقه بود