به احترام قانون ایست


به احترام قانون ایست

ترس از جریمه شدن دارید؟ پس چرا تخلف می کنید که دست و دلتان بلرزد؟راه خودتان را می رفتید؟


شهرآرا آنلاین - ملیحه ابراهیمی یزدی- ترس از جریمه شدن دارید؟ پس چرا تخلف می کنید که دست و دلتان بلرزد؟راه خودتان را می رفتید؟ شاید راهی که انتخاب کرده اید اشتباه است. همیشه این شما نیستید که نقشه راه را می کشید. گاهی باید با یک نقشه از پیش طراحی شده از مبدأ به مقصد بروید. خواهشا جزو آن دسته افراد نباشید که تخلف کردن را شاهکار می دانید. اینکه هر روز از انتهای کوچه ورود ممنوع نزدیکی منزلتان با نور بالا و بوق به ابتدای آن می روید و با کاسب سر کوچه خوش و بش بوقی -آن هم از نوع گاوی اش- می کنید؛ این اتفاق بیشتر از اینکه یک شاهکار باشد یک تراژدی است. احترام نگذاشتن به قوانین فرقی نمی کند عبور از چراغ قرمز باشد یا بی توجهی به فرمان پلیس. بد نیست چند خطی بیشتر در مورد مصدایق احترام به قانون و قانون گذار بخوانیم.

کینه توزی ممنوع

چرا فکر می کنید خیابان ارثیه پدری‌تان است؟ به خصوص در محلی که در آن ساکن و بومی آنجا هستید. از نظر شما مهم نیست که برای رفتن به ٢ خیابان بالاتر احتیاجی به بستن کمربند نیست و همچنین لزومی ندارد وقتی سرباز وظیفه ای اشاره به توقف می کند، جوری وانمود کنید که ندیده ایدش.امان ازآن روزی که خلافی خودروتان را بگیرید و متوجه آن جریمه شوید. عزمتان را جزم می کنید تا هر جور شده حال سرباز سر چهارراه را بگیرید.بیایید این گونه به مسئله نگاه کنید که اگر همان روز کنار می زدید شاید اصلا برگه جریمه ای با پلاک شما پر نمی شدو تنها با یک تذکر ماجرا ختم به خیر می شد.

فکر سلامتی تان باشید!

با هزار استرس و نذر صلوات کوچه خروج ممنوع را بیرون می آیید. بیشتر از اینکه حواستان به جلو ماشین باشد که تصادف نکنید حواستان به کسی است که اسمش پلیس است و پیراهن سفید با شلوار سورمه ای به تن دارد، مبادا به محض خروخ غیر قانونی تان خفتتان کند. بهتر است به جای این همه آدرنالین و تپش قلب از کوچه پایین تر خارج شوید که ممنوعیت ندارد. جدا از بحث بی احترامی به قانون یادتان باشد که با این کار نه تنها به قانون حق تقدم توجهی نداشته اید بلکه حقی را از آن خودرویی که قصد ورود به کوچه داشته سلب کرده اید. مورد داشته ایم که راننده متخلف جوری موقعیت سنجی می کند که اگر با تابلوی ایستی روبه رو شد راه فرار داشته باشد. به امید اینکه پلاکش را نخوانده اند!

وقتی به بن بست می خورید

مثلا فرمان ایست پلیس را ندیده است اما وقتی کمی بالاتر در ترافیک گیر می کند تا فاصله ای که آن پلیس به سر وقتش می آید در صدم ثانیه صدای سیستم صوتی اش را کم می کند و با دست دیگر کمربندش را می بندد و با فرد پشت خط تلفنش خدا حافظی می کند.

به ناچار شیشه را پایین می دهد و جوری وانمود و شانه از اتهاماتش خالی می کند که مثلا اشتباهی رخ داده است و او فردی قانونمند است. غافل از اینکه قانون گریزی او نه تنها بر پلیس بلکه برای رانندگانی که در اطراف او می رانند پوشیده نیست. عزیز دل! بپذیر که مصداق فردی هستید که حقوق شهروندی را نقض می کنید.

بالا و پایین ندارد

شاید برای شما مهم نباشد که هدف از پشت فرمان نشستن صرفا طی کردن مبدأ به مقصد است. اگر همه مثل شما فکر کنند که نمی شود در شهر رانندگی کرد. پس تکلیف امنیت چه می شود؟!به آن موتور سیکلت مدل پایین چه ربطی دارد که خودرو شما مدل ٢٠١٨ فول آپشن است؛ یا مثلا چه فرقی می کند که شما اتوبوس هستید و طرف سواری. قانون برای همه یکسان است؛ وسایل حمل و نقل عمومی هم باید تابع قوانین باشند. وقتی تصادفی رخ می دهد و کارشناس تصادفات شما را مقصر اعلام می کند باید به نظرش احترام بگذارید نه اینکه انتظار نگاه از بالا به پایین را از آن افسر داشته باشید.

قانونمندی به جای پارتی بازی

به هیچ عنوان توقع نداشته باشید که وقتی باخودرویی تردد می کنید که ٢ میلیون و ۴٠٠ هزار تومان جریمه دارد و دلتان به این موضوع گرم است که فلان افسر در فلان ایستگاه از بستگان و دوستان خانوادگی شماست، اگر یک جا گیر کردید حتما با یک تلفن کارتان راه بیفتد. باید اگر افسری اشاره می کند که کنار بایستید با کمال احترام توقف کنید و با در دست داشتن مدارکتان به استقبال وی بروید.بعید است که افسری بداند با این مبلغ جریمه در شهر تردد می کنید و ضمانت شمار ا پیش همکارش بکند. بر فرض که این اتفاق بیفتد و افسری که قصد جریمه تان را دارد آشنا در بیاید بهتر است به جای اینکه اعتبارتان را زیر پا بگذارید اولا هر چه سریع تر خلافی تان را صفر کنید، دوما جوری رانندگی کنید که جریمه نشوید و مجبور نشوید دست به هر کاری بزنید.

بودن یا نبودن؟ مسئله این است

خوش به حال خیلی ها شده است که نیروهای فیزیکی پلیس راهور در سطح شهر کم شده اند و رفته رفته جایشان را سامانه های تصویری نظیر دوربین های ثبت تخلفات پر می کنند. این خوشحالی ندارد که تا زور و اجبار بالای سرتان نباشد، بر مدار قانون حرکت نمی کنید. قانون مندی نباید در گرو جبر باشد. تا چراغ گردان ماشین پلیسی را می بینید شیشه های ماشینتان را پایین می دهید تا مبادا به علت درصد بالای دودی کردنشان جریمه شوید. جالب است ٢ خیابان پایین تر با نور زنون در حین لایی کشیدن چشم های رانندگان را کور کرده بودید اما حالا به محض دیدن پلیس «هندهلد» به دست، کمربندتان را چک می کنید و با ٣٠کیلومتر بر ساعت رانندگی می کنید. تازه اگر موردی از قلمتان بیفتد و به چشم افسر راهنمایی و رانندگی بخورد و ایست بدهد تا به تخلفتان رسیدگی شود می شوید همان آدم ١٠ دقیقه پیش و فرار را بر قرار ترجیح می دهید.

ریشه فرمان ناپذیری

شواهد گواهی می دهند که بی توجهی به فرمان پلیس ریشه در مواردی دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

قانون گریزی

ضمانت اجرایی نداشتن برخی سیستم های نظارتی

رانندگی توأم با اضطراب، کلافگی، خستگی و عصبانیت

رعایت نکردن حق تقدم در حین رانندگی

اعتماد به نفس کاذب

نقض حقوق شهروندی

کمبود نیروهای فیزیکی (قوه جبر)

عقده گشایی های پنهان که در پشت فرمان آشکار می شود

رانندگی با چاشنی وقاحت و خودخواهی

دلخوش بودن به مقوله شانس ناشی از خطای دید و چشم پوشی افسران

فرمان پلیس مقدم بر دیگر فرامین است

رئیس پلیس راهور خراسان رضوی درمورد توجه به فرمان پلیس می گوید: فرمان پلیس در قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی کشور ما تنظیم کننده عبور و مروری هستند که ارجحیت دارد.

سرهنگ سلیمی در ادامه اظهار می دارد: قانون گذار در این خصوص تشخیص داده است که فرمان پلیس مقدم بر دیگر فرامین است. به این معنی که در تقاطعی که مجهز به چراغ فرماندهی یا تابلو تعیین کننده حق تقدم است وقتی پلیس در آن مکان حضور دارد، رانندگان بایستی توجه به فرمان پلیس داشته باشند.وی ادامه می دهد: شاید فرمان پلیس آن لحظه خلاف علامت تابلو و علائم و یا چراغ باشد اما به ممکن است به لحاظ هدایت ترافیک بهانه ای باشد برای باز شدن گره های ترافیک و پیش گیری از تصادفات و حوادث.سرهنگ محمد باقر سلیمی گفت: از رانندگان تقاضا داریم همان طور قانون گذار اختیار را به پلیس داده است، شما نیز به فرمان پلیس توجه کنید (حتی به فرمان پلیس مدرسه و گذربانان مدرسه). در صورتی که راننده وسیله نقلیه ای به فرمان پلیس توجه نکند علاوه بر ثبت مشخصات خودرو به صورت چشمی، از دیگر ابزار های موجود از جمله سامانه های نظارتی و تصویری موضوع پیگیری می شود و راننده مورد اعمال قانون قرار می گیرد.

٣ نمره منفی

برای توجه نکردن به فرمان ایست یا پرچم مراقبان عبور و مرور متخلفین یا پلیس مدرسه برای وسایل نقلیه شخصی

۵ نمره منفی

برای توجه نکردن به فرمان ایست یا پرچم مراقبان عبور و مرور متخلفین یا پلیس مدرسه برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین

۶٠٠٠٠

توجه نکردن به فرمان ایست یا پرچم مراقبین عبور و مرور متخلفین یا پلیس مدرسه ۶٠ هزار تومان برابر کد جریمه ٢٠١٩

در٩ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل

در سطح استان آموزش کارشناسان پلیس راهور در مساجد، مدارس، دانشگاه ها به صورت حضوری و یا از طریق جراید و صدا و سیما منجر به کاهش جرایم زیر شده است.

۵

کاهش ۵ درصدی توجه نکردن به اخطار و تذکر پلیس

١٠

کاهش ١٠ درصدی توجه نکردن به فرمان ایست و حرکت پلیس

١٠٠٠٠

جریمه توجه نکردن به اخطار و تذکر پلیس ١٠ هزار تومان برابر کد ٢١۶۵

۴٧٢٠۶

در ٩ ماه امسال تعداد ۴٧ هزار و ٢٠۶ برگ اعمال قانون برای توجه نکردن به اخطار و تذکر پلیس در استان صورت پذیرفته است.

۴٠٠٠٠

جریمه توجه نکردن به فرمان ایست و حرکت پلیس ۴٠ هزارتومان برابر کد ٢٠۶٠

٣٢١۴١

در ٩ ماه امسال تعداد ٣٢ هزار و ١۴١ برگ اعمال قانون برای توجه نکردن به فرمان ایست و حرکت پلیس در استان انجام شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس همسر عروسکی محمدرضا رهبری بازیگر سریال سیب ممنوعه / همسر شیکش رو دست همه زد !