تغییر در ساختار فنی ماهواره پیام/ نبود بودجه مناسب سبب پایان ساخت پروژه ماهواره 150 نفره شد


تغییر در ساختار فنی ماهواره پیام/ نبود بودجه مناسب سبب پایان ساخت پروژه ماهواره 150 نفره شد

مانی گفت: به دلیل برخی از مشکلات فنی مجبور شدیم سال‌ها پیش ساختار فنی ماهواره پیام را تغییر دهیم.

تغییر در ساختار فنی ماهواره پیام/ نبود بودجه مناسب سبب پایان ساخت پروژه ماهواره 150 نفره شدبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود مانی رئیس دانشگاه هوا فضای دانشگاه امیرکبیر در مراسم افتتاحیه چهارمین نشست تخصصی دستاوردهای‌ علمی و فنی پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به رشته هوا فضا بیان کرد: این رشته یکی از جوان‌ترین حوزه‌های درستی است که برای اولین بار سالها پیش در دانشگاه‌های امیرکبیر و شریف کار خود را آغاز کرد.

رئیس دانشگاه هوا فضای دانشگاه امیرکبیر درباره مسئله ارتباط صنعت و دانشگاه، گفت: سال‌های پیش از انقلاب هم این مبحث مطرح بوده اما تا به امروز به درستی نتوانسته‌ایم صنعت و دانشگاه را با یکدیگر مرتبط کنیم؛ این ارتباط زمانی برقرار می‌شود که دانشگاه‌ها بتوانند از نیازهای صنعت با خبر شوند و از سویی دیگر صنعت هم نیازهای پژوهشی خود را به دانشگاه‌ها معرفی کند.

وی درباره سابقه ماهواره‌سازی در کشور اظهار کرد: ۱۰ سال پیش سازمان فضایی کشور برای رونق بخش ماهواره‌ای به سه دانشگاه شریف، علم و صنعت و امیرکبیر‌ سفارش ساخت ماهواره‌های مختلفی را داد.

مانی‌ ادامه داد: همچنین قرار شد که مأموریت ماهواره‌ها را هم خود دانشگاه‌ها مشخص کنند و آنها بر اساس تحقیقات خود بگویند که به چه ماهواره‌ای احتیاج داریم.

تصویربرداری‌ از پوشش گیاهی سطح کشور وظیفه پیام امیرکبیر

رئیس دانشکده هوا فضای دانشگاه امیرکبیر درباره وظیفه ماهواره پیام، گفت: این ماهواره برای تصویربرداری‌ از پوشش گیاهی سطح کشور طراحی شده است و قرار است اطلاعات سطح زمین و محیط زیست را پایش کند.

وی با بیان اینکه به دلیل مشکلاتی این ماهواره دچار تغییراتی شد، اظهار کرد: برای سازگاری با پرتابگر‌ بومی مجبور شدیم تا برخی از ویژگی‌های فنی این ماهواره را تغییر دهیم و همین موضوع سبب شد که عمر ماهواره کمی کاهش یابد.

مانی درباره سایر ماهواره‌های در دست ساخت، گفت: ناهید یک، پارس یک و ماهواره‌های مکعبی‌ از جمله ماهواره‌هایی هستند که با همکاری دانشگاه و پژوهشگاه‌ فضایی در حال طراحی و ساخت هستند.

رئیس دانشگاه هوا فضای دانشگاه امیرکبیر با اشاره به پروژه هواپیمای 150 نفره دانشگاه امیرکبیر اظهار کرد: چند سال پیش پروژه ساخت ماهواره 150 نفره به دانشگاه امیرکبیر‌ داده شد اما به دلیل نبود بودجه مناسب مجبور شدیم که این پروژه را رها کنیم و اکنون تمام افرادی که آن زمان در این حوزه کار می‌کردند به کشورهای خارجی رفتند.

وی یادآوری کرد: امیدوار هستیم تا ماهواره‌های کشور بتوانند به کمک جوانان بومی‌سازی شوند و با تأمین بودجه مناسب و توجهات‌ مناسب جوانان را در کشور نگه داریم و مانع از خروج آنها شویم.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید