عواقب پاره شدن کاندوم، ایدز میگیریم؟


عواقب پاره شدن کاندوم، ایدز میگیریم؟

احتمال ایدز در پاره شدن کاندوم به هنگام آمیزش جنسی مقعدی بیشتر از آمیزش مهبلی (واژنی) است.

احتمال انتقال ایدز در صورت پاره شدن کاندوم بسیار افزایش می یابد و درصورتی که در طول رابطه جنسی کاندوم پاره شود احتمال ایدز در پاره شدن کاندوم زیاد است. اگر کاندوم پاره شود ایدز میگیریم؟ با ما همراه باشید.

احتمال ایدز در پاره شدن کاندوم
چند درصد احتمال ایدز در پاره شدن کاندوم وجود دارد؟ در صورت استفاده از وسایل پیشگیری، همچون کاندوم، احتمال سرایت ویروس ایدز بسیار بسیار کم است، حال چه این رابطه با فرد مبتلا باشد و چه اینکه با یک فرد سالم (واقعی و یا به ظاهر سالم) باشد. اما، در صورت پاره شدن کاندوم در حین رابطه جنسی با فرد اچ آی وی مثبت، احتمال انتقال ویروس ایدز وجود دارد.
احتمال ایدز در پاره شدن کاندوم به هنگام آمیزش جنسی مقعدی بیشتر از آمیزش مهبلی (واژنی) است (به ویژه شخصی که مفعول واقع شده است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به ایدز قرار دارد). در هر دوی این نوع روابط جنسی استفاده از وسایل پیشگیری مثل کاندوم لاتکس کاملا باید رعایت شود.
توجه داشته باشیم که احتمال انتقال عفونت (ویروس اچ ای وی) ممکن است با یک بار رابطه جنسی کم باشد اما این به معنی صفر بودن آن نیست!!! دیده شده است که افراد فقط با یک بار رابطه جنسی محافظت نشده با یک فرد مبتلا، به این عفونت دچار شده اند.
اچ آی وی یک نوع ویروس است که وارد بدن فرد می شود و وی را حامل یا دارنده این عفونت می کند. تا زمانی که این ویروس در بدن وی باشد، می تواند ویروس را به فرد دیگری انتقال دهد.
ایدز که شکل پیشرفته ابتلا به اچ آی وی است، به حالتی اطلاق می شود که سیستم دفاعی بدن فرد دارای اچ آی وی ضعیف شده و توان مقابله با ویروس را ندارد. در این حالت این ویروس فرد را مستعد هر گونه بیماری و عفونت های فرصت طلب می کند، که دیگر بدن توان مقابله با آنها را ندارد. پس اچ ای وی، باعث ایدز می شود.

اگر کاندوم پاره شود ایدز میگیریم؟
اگر کاندوم پاره شود ایدز میگیریم؟ این سوال بسیاری از افراد است که می پرسند اگر کاندوم در حین رابطه جنسی و نزدیکی پاره شود به بیماری ایدز مبتلا خواهیم شد؟ در صورتی که فرد مقابل ایدز داشته باشد اگر کاندوم پاره شود ایدز میگیریم. در حال حاضر زمان متوسط بین عفونت با اچ آی وی و ظهور علائم ایدز تقریبا 10 سال است. این زمان به مقدار زیاد از فردى به فرد دیگر متفاوت است و به عوامل بسیار از جمله وضعیت سلامتى و رفتارهاى فرد بستگى دارد. در حال حاضر با تجویز درمان هاى موجود که تکثیر ویروس را مهار مى کنند، مى توان سرعت ضعیف شدن دستگاه ایمنى را کند کرد. همچنین مى توان از بعضى از بیمارى هاى همراه با ایدز پیشگیرى یا آنها را درمان کرد. بنابراین تشخیص زودرس آلودگى به اچ آی وی امکان انتخاب هاى بیشتر درمانى و پیشگیرى را فراهم مى آورد.
بر اساس یافته های پژوهشی، احتمال انتقال این عفونت در افراد شهری یا روستایی، و یا در گروههای اعتقادی و اخلاقی مختلف، یکسان است. این که چه چیزی باعث بالا بردن احتمال انتقال ایدز در برخی از افراد می شود، نوع رفتارهایی است که این افراد دارند. افرادی که دارای رفتار پرخطر جنسی (عدم استفاده از کاندوم، رفتارهای جنسی نامتعارف مثل روابط جنسی دهانی–مهبلی، دهانی–مقعدی، و پاره شدن کاندم و انتقال ایدز) هستند، افرادی که دارای رفتارهای پرخطر تزریقی مواد هستند، از احتمال بیشتری برای دریافت ویروس ایدز برخوردار هستند. حال این فرد خلافکار و یا بدون خلاف، و یا اینکه در شهر یا روستا باشد.

در صورت استفاده از کاندوم در رابطه جنسی با شخص آلوده به ایدز، آیا خطر انتقال HIV و دیگر بیماری های مقاربتی همچنان وجود دارد؟
جواب:
در صورتی که کاندوم سالم باشد و ترشحات جنسی از آن خارج نشود احتمال انتقال صفر است. البته همیشه باید به خاطر داشت که در رابطه جنسی با شخص آلوده احتمال خطر انتقال ایدز وجود دارد. در ارتباط با افرادی که اطمینان کامل نسبت به سلامتی آنها ندارید، استفاده از کاندوم اکیداً توصیه می شود.

احتمال ایدز در صورت پاره شدن کاندوم در حین رابطه جنسی با شخص آلوده به ایدز، آیا احتمال آلوده شدن به ایدز در اولین ارتباط نیز وجود دارد؟
جواب:
بله، حتی در اولین ارتباط این شانس در حدود 0.9% از زن به مرد و در حدود 1.1% از مرد به زن میباشد.

در صورت پاره شدن کاندوم در زمان انجام رابطه جنسی، آیا خطر انتقال HIV و دیگر بیماری های مقاربتی همچنان وجود دارد؟
جواب:
در صورتیکه کاندوم پاره شود احتمال ایدز وجود دارد.

کاندوم های لاتکس چقدر درپیشگیری از انتقال ایدز موثرند؟
بر طبق پژوهش های انجام شده بر روی افراد سالمی که با افراد ناقل این ویروس تماس جنسی داشته اند، 98 % از آنهایی که بطور منظم و به روش صحیح از کاندوم لاتکس استفاده می کرده اند به ویروس آلوده نشده اند. لذا کاندوم لاتکس درصورت استفاده منظم می تواند تا حد زیادی ازخطر انتقال HIV بکاهد.
چندی پیش من با مردی رابطه مقعدی با کاندوم و بدون انزال داشتم. در طول سکس یک بار کاندوم را عوض کردیم (بعلت آلودگی نه پارگی کاندوم). آیا امکان دارد در صورت برقراری تماس دست فاعل در حین تعویض کاندوم به مایع پیشاب و مالش آن روی کاندوم جدید بیماری منتقل شود؟
احتمال سرایت اچ آی وی در هربار آمیزشی مقعدی بدون کاندوم از فاعل مبتلا به مفعول بدون انزال 61 در ده هزار (با انزال داخل آن 138 در ده هزار است) و از مفعول مبتلا فاعل 11 در ده هزار است که استفاده از کاندوم خطر را یک پنجم میکند.

عواقب پاره شدن کاندوم
دختری هستم و با یک مرد سالم زیاد رابطه مقعدی برقرار میکنم و هیچ وقت از کاندوم استفاده نمیکنم و منی اش را در داخل مقعدم خالی میکند. ولی هنوز نشا نه ای از ایدز ندیده ام. آیا ممکن است من در حال حاضر مبتلا به ایدز باشم؟ عوارض ناشی این کار را ذکر کنید.
سلامت افراد با اظهار خودش یا ظاهر ایشان مشخص نمی شود و فقط با تست اچ ای وی معلوم می شود. چون رابطه پر خطر است در صورتی که فرد مبتلا باشد احتمال انتقال بالاست و توصیه می شود هر چند علامتی ندیده باشید برای مشاوره و آزمایش رایگان به مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری بروید. علاوه بر بیماریهای مقاربتی، گشاد شدن اسفنکتر خروجی مقعد، شقاق، بواسیر و بی اختیاری گاز و مدفوع از رایج ترین عوارض آمیزش مقعدی است.

حتی وقتی باردار نیز هستم به هنگام نزدیکی جنسی باید از کاندوم استفاده کنم؟
اگر شریک جنسی شما نیز به این ویروس آلوده باشد، استفاده از کاندوم به محافظت شما و او از سایر عفونت ها کمک خواهد کرد. اما اگر شریک جنسی شما به این ویروس آلوده نباشد، علاوه بر استفاده از کاندوم داروهایی نیز وجود دارد که شریک جنسی شما می تواند آنها را مصرف نماید. این داروهای ریسک آلوده شدن او را کاهش خواهد داد.

پاره شدن کاندم و انتقال ایدز
احتمال انتقال ایدز در صورت پاره شدن کاندوم از فردی به فرد دیگر وجود دارد و اگر شریک جنسی شما در رابطه جنسی ایدز داشته باشد احتمال ایدز در پاره شدن کاندوم افزایش می یابد و باید فورا به پزشک مراجعه کنید. بر اساس یافته های علمی، نشان داده شده است که ایدز از طریق تماس، اشک، عرق یا بزاق دهان منتقل نمیشوند. توجه داشته باشد که ویروس اچ آی وی از راههای زیر منتقل نمیشود:
- بغل کردن، بوسیدن یا دست دادن با فرد مبتلا
- تنفس هوای یکسان با فرد مبتلا
- استفاده از وسایل غذاخوری مشترک با فرد مبتلا
- تماس با سطح توالت فرنگی یا دستگیره در بعد از فرد مبتلا
- نوشیدن از لیوان آب یکسان
- استفاده از تجهیزات ورزشی مشترک در باشگاه ورزشی
- حمام ها یا استخرهای عمومی
در حال حاضر برای بیماری ایدز درمان قطعی وجود ندارد. داروهای موجود طول عمر افراد مبتلا را افزایش داده و مرگ را به تعویق میاندازند. در واقع پیشرفت بیماری ایدز را به تاخیر انداخته و کیفیت زندگی افراد مبتلا را بهبود می بخشد. احتمال ایدز در پاره شدن کاندوم ممکن است گاهی تا 98 درصد افزایش یابد پس در طول رابطه جنسی با افراد پرخطر مراقب پاره شدن کاندوم باشید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت جنسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل ناهماهنگ الناز شاکردوست در اکران فیلم «بی‌بدن»