اتحادیه اروپا در برابر امریکا توانمند نیست


اتحادیه اروپا در برابر امریکا توانمند نیست

خبرگزاری آریا- سخنگوی وزارت خارجه: اتحادیه اروپا در برابر فشار‌های آمریکا توانمند نیست و نتوانست سازوکار مالی را در زمان مناسب عملیاتی کند.

اتحادیه اروپا در برابر امریکا توانمند نیست
خبرگزاری آریا- سخنگوی وزارت خارجه: اتحادیه اروپا در برابر فشار‌های آمریکا توانمند نیست و نتوانست سازوکار مالی را در زمان مناسب عملیاتی کند.
به گزارش خبرگزاری آریا، بهرام قاسمی در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی درباره روند مذاکرات برجامی با اروپا و تأخیر در اعلام اجرای مکانیسم مالی اروپا موسوم به SPV تصریح کرد: بعد از خروج آمریکا از برجام، بنابرخواست کشور‌های اروپایی و جامعه جهانی، طرف اروپایی متعهد به تأمین منافع ایران در قالب برجام شد تا دو طرف، مذاکراتی را برای راهکار تداوم همکاری‌ها تدوین کنند.
وی افزود: پیچیدگی این شرایط و مکانیسم مالی از یک سو، فشار آمریکا بر کشور‌های اروپایی و ناتوانی اروپایی‌ها در برابر آمریکا از سوی دیگر منجر شد تا تلاش‌ها برای عملیاتی کردن این ساز وکار، بیش از حد به طول بیانجامد.
قاسمی ادامه داد: اتحادیه اروپا و کشور‌های اروپایی نشان دادند در برابر فشار‌های آمریکا توانمند نیستند و نتوانستند ساز وکار مالی را در زمان مناسب عملیاتی کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: امیدواریم اروپا از حیثیت خود در این آزمون و در برابر آمریکا دفاع کند چرا که در صورتی که اروپا نتواند این ساز وکار را عملیاتی کند باید منتظر عواقبی برای اروپایی‌ها از سوی آمریکا باشیم.
قاسمی همچنین در خصوص روابط ایران و سوریه در دوران جدید این کشور تصریح کرد: روابط ایران و سوریه رابطه‌ای نزدیک است و ایران اولین کشوری بود که با آغاز جنگ به حمایت مردم این کشور پرداخت، این در حالی بود که برخی کشور‌ها با تصورات اشتباه خود می‌خواستند با براندازی دولت قانونی آن کشور پایتختی جدید برای خود داشته باشند.
قاسمی گفت: این برهه، آغاز دوران جدیدی از ارتباط کشور‌های مختلف با سوریه است و با توجه به نقش سازنده ایران در دوران جنگ در سوریه، این همکاری‌ها و ارتباطات میان دو کشور در دوران جدید همچنان ادامه خواهد داشت و همچنین ما از ارتباط دیگر کشور‌ها با سوریه هم استقبال می‌کنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ سؤال خبرنگار روزنامه اعتماد مبنی بر حضور هیأتی از طالبان در تهران و مذاکرات رسمی با مقامات ایرانی، تصریح کرد: بله، تائید می‌کنم که هیأت طالبان روز گذشته در تهران حضور داشتند و با هیأت ایرانی مذاکراتی طولانی و مهم داشتند.
وی افزود: پس از سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به افغانستان و دیدار‌هایی که اخبار آن منتشر شد روز گذشته هیأتی از سوی طالبان به تهران آمد.
وی ادامه داد: این گفتگو‌های طولانی و مهم روز گذشته در محل وزارت امور خارجه انجام شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: با توجه به اینکه بیش از پنجاه درصد سرزمین افغانستان، تحت اختیار طالبان قرار دارد و همچنین ناامنی و بی ثباتی و مشکلات درون افغانستان با تمایل ایران به طرح این موضوع با دولت «اشرف غنی» و با اطلاع دولت افغانستان، این مذاکرات انجام شد.
وی افزود: هدف اصلی از این مذاکرات یافتن راهکار‌ها و یا زمینه‌های تسهیل و مساعدت به گفتگو‌های بین گروه‌های افغانی و دولت افغانستان برای پیشبرد روند صلح در افغانستان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس دختر برای پروفایل | 80 عکس پروفایل دخترونه زیبا و لاکچری