معاون شهردار تهران گفت: شناسایی و تشکیل بانک اطلاعات سکونتگاه‌های غیررسمی شهر تهران، ارائه خدمات سلامت‌محور در محلات محروم و برگزاری برنامه‌های آموزشی، فرهنگی هنری برای ساکنین مناطق مذکور از جمله مأموریت‌های ماست.

به گزارش خبرگزاری موج، نشست همکاری‌های مشترک کمیسیون ملی یونسکو در ایران و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در زمینه حقوق شهروندی برگزار شد.

ولی الله شجاع پوریان معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در این نشست ضمن برشمردن امکانات زیرساختی این معاونت در حوزه‌های سرای محلات، خدمات اجتماعی، سلامت، فرهنگی، آموزش های شهروندی و مطالعات، علاقه‌مندی این معاونت را برای همکاری با کمیسیون ملی یونسکو در ایران و به فعلیت رساندن ظرفیت‌های بالقوه در این زمینه‌ها اعلام کرد.

وی با اشاره به رویکرد جدید شهرداری تهران در حوزه اجتماعی گفت: قابلیت تعریف مأموریت‌ها و همکاری‌های مشترک شهرداری تهران با کمیسیون ملی یونسکو در ایران در محورهای آموزش، سلامت، و... وجود دارد که می‌توان برای آن برنامه‌ریزی کرد.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران، به ضرورت ترویج، آموزش و نهادینه‌سازی حقوق شهروندی در جامعه تأکید کرد و گفت: حمایت و توجه خاص به حق شهروندی برای تمام گروه‌های جمعیتی به ویژه کودکان، سالمندان، زنان و افراد دارای معلولیت از ضرورت‌هایی است که می‌تواند یک شهر را به شهری برای همه تبدیل کند. بدیهی است باید از سنین کودکی شهروندانی مسئولیت‌پذیر بسازیم.

شجاع پوریان در ادامه ضمن ارائه نمای کلی از تناسب مأموریت‌های اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اهداف کمیته مدیریت دگرگونی‌های اجتماعی یونسکو گفت: شناسایی و تشکیل بانک اطلاعات سکونتگاه‌های غیررسمی شهر تهران، ارائه خدمات سلامت‌محور در محلات محروم و برگزاری برنامه‌های آموزشی، فرهنگی هنری برای ساکنین مناطق مذکور از جمله مأموریت‌های ماست که در راستای توجه به توسعه و مدیریت پایدار شهرها ، شهری شدن و فراگیری مدیریت شهری با تأکید بر مناطق حاشیه‌نشین این کمیته صورت می‌پذیرد.

وی با اشاره به هدف آموزش و توانمندسازی اقشار با نیازهای ویژه با تأکید بر زنان و افراد دارای معلولیت کمیته دگرگونی‌های اجتماعی یونسکو گفت: در این راستا برنامه‌های ارتقای سواد سلامت با تأکید بر کودکان، زنان، افراد دارای معلولیت و سالمندان، شهر دوستدار سالمند، شهر دوستدار کودک، ستاد مناسب‌سازی فضاهای شهری، تقویت و توانمندسازی کانون‌های اجتماع محور و ابتکارات اجتماع محور محلی، توسعه زیرساخت‌های شهری با تأکید بر افراد با نیازهای ویژه و حمایت از نقش‌آفرینی سازمان های مردم نهاد مرتبط از جمله ماموریت‌های ما در شهرداری تهران است.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران، ارتقای سلامت اجتماعی با تأکید بر جوانان و زنان و ترویج فرهنگ مشارکت اجتماعی با توجه به مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها و افراد در راستای شکوفایی اجتماعی را از جمله اهداف این کمیته عنوان کرد و افزود: ما در این زمینه تشکیل کانون‌های اجتماع محور در حوزه سلامت، تشکیل شورای سلامت و کارگروه توسعه محلی، اجرای طرح پایلوت مراکز سلامت روان محلی، اجرای رقابت‌های نشاط سالمندی، ترویج فرهنگ کار داوطلبانه، تصویب نظام‌نامه و برنامه عملیاتی مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی شهر تهران و تدوین ماتریس همکاری مشترک با شرکای اجتماعی دولتی و غیردولتی را در دستور کار داریم.

شجاع پوریان، پیشنهاداتی را در زمینه همکاری‌های مشترک دو نهاد شهرداری تهران و کمیسیون ملی یونسکو از جمله ارائه گزارش انجام شده درخصوص مطالعه تطبیقی نقش شهرداری‌ها در مناسب‌سازی اماکن عمومی در سایر کشورها برای مدیران شهری، نمایندگان سازمانها و نهادهای حوزه افراد دارای معلولیت توسط یونسکو، حمایت یونسکو از سازمان‌های مردم نهاد همکار با شهرداری تهران، حمایت یونسکو از استارتاپ‌های مرتبط با گروه‌های خاص، اهتمام سایر سازمان‌ها در مناسب‌سازی ساختمان‌های اداری ، فرهنگی و آموزشی، تبیین جایگاه حقوقی افراد دارای معلولیت در شهر توسط یونسکو، مشارکت یونسکو در تدوین بسته‌های تشویقی به منظور ترویج مسئولیت‌پذیری فردی و سازمانی، همکاری در اجرای دوره‌های آموزشی مشترک و مشارکت در ارتقای دسترس پذیری شهر تهران ارائه داد.

مولاوردی: نقش همه نهادها در پروژه ملی آموزش حقوق شهروندی تعیین می شود

شهیندخت مولاوردی رئیس جمعیت حمایت از حقوق شهروندی اظهار داشت: پروژه ملی آموزش حقوق شهروندی در حال تدوین است و قرار است برای رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی با هدف گسترش فرهنگ تعامل و تقویت مفاهمه نقش تعریف شود.

دستیار پیشین رئیس جمهوری به استمرار آموزش‌ها در حوزه حقوق شهروندی تأکید کرد و گفت: بعد از اتمام آموزش‌های رسمی کار تمام نمی‌شود چون شهروندی فرایندی است که در طول عمر جاری است و در چرخه زندگی نیازمند آموزش آن هستیم؛ بنابراین باید مجموعه واقعیت‌ها و ملاحظات را در جریان آموزش حقوق شهروندی در نظر گیریم.

ایوبی: از پتانسیل‌های موجود شهرداری تهران و یونسکو در حوزه فرهنگ شهروندی بهره می‌گیریم

حجت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران نیز در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های مشترک یونسکو و شهرداری تهران اظهار کرد: یونسکو سازمانی جهانی و نهادی دیرپاست و شهرداری تهران نیز به عنوان نهاد اجتماعی فرهنگی جایگاه و ظرفیت‌های مناسبی را در سطح جامعه دارد که این ظرفیت‌های مشترک می‌تواند راهگشای اهداف بلند فرهنگی هر دو نهاد و به نفع مردم جامعه به کار گرفته شود.

وی گفت: به نظر می رسد جهت تأثیرگذاری در تصور جهانی از وضعیت کشور ایران باید مجموعه اقدامات انجام شده در پیشبرد حقوق شهروندی را جمع‌آوری و به ادبیات یونسکو ترجمه و گزارش آن را به یونسکو ارسال کنیم.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران تأکید کرد: باید از تمامی پتانسیل‌های موجود نهفته در شهرداری تهران و یونسکو برای آشناسازی مردم با حقوق شهروندی، بسترسازی برای فرهنگ مواجهه با افراد دارای معلولیت و دسترس‌پذیری شهر و مشارکت شهروندان در برنامه‌ها بهره بگیریم.

نصیری: مناسب‌سازی اماکن عمومی برای استفاده گروه های خاص در اولویت قرار گیرد

زینب نصیری مدیرکل سلامت شهرداری تهران با اشاره به شعار «تهران، شهری برای همه» اظهار داشت: مجموعه مدیریت شهری نیز تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا به لحاظ کالبدی و ساختاری، ضمن رفع محدودیت‌ها، کلانشهر تهران را برای تمام اقشار خاص از جمله افراد دارای معلولیت، مادران دارای فرزند خردسال، سالمندان و... دسترس‌پذیر کند و در این راستا هماهنگی‌های بین‌بخشی و هم‌افزایی شرکای اجتماعی از جمله کمیسیون ملی یونسکو در ایران ضروری به نظر می‌رسد.

وی، کارگروه فرهنگی و اجتماعی را از جمله کارگروه‌های ستاد مناسب‌سازی شهرداری تهران برشمرد و تشکیل شورای راهبری معلولان شهرداری تهران، تشکیل کانون معلولان محلات شهر تهران، تشکیل هسته‌های کارشناسی و نظارتی با عضویت افراد دارای معلولیت (به منظور شناسایی معابر، بوستان‌ها و اماکن نیازمند مناسب‌سازی، بررسی وضعیت مناسب‌سازی بوستان‌های شهر تهران، مناسب سازی منازل افراد دارای معلولیت، بررسی وضعیت مناسب‌سازی سامانه قطار شهری و بررسی ایستگاه‌های مترو و پیگیری جهت دریافت مجوز نصب تابلوهای ویژه پارک خودرو معلولان)، توانمندسازی و آموزش افراد دارای معلولیت، سازمان‌های مردم نهاد در حوزه افراد دارای معلولیت، مدیران شهری و شهروندان و راه‌اندازی مراکز ویژه افراد دارای معلولیت را از عمده‌ترین اقدامات مناسب سازی حوزه معاونت امور اجتماعی فرهنگی در این راستا اعلام کرد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه معاونت خدمات شهری و محیط زیست اقدامات مناسب سازی از جمله مناسب‌سازی 44 بوستان در سال گذشته و 22 بوستان در سال جدید، ایجاد سیستم مشتری‌یار، مناسب‌سازی سرویس‌های بهداشتی و مناسب‌سازی معابر و مسیر دسترسی به غرفه‌های میادین میوه و تره‌بار، اکران پیام‌های مرتبط با افراد دارای معلولیت و مناسب‌سازی و اصلاح معابر و پیاده‌روها و... انجام شده است.

نصیری، مناسب‌سازی ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی، پیگیری مناسب سازی خطوط جدید مترو، راه‌اندازی سامانه حمل و نقل معلولان و جانبازان طرشت، خدمت‌رسانی به دانش‌آموزان مدارس استثنائی شهر تهران را از اقدامات معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برشمرد و افزود: معاونت شهرسازی و معماری نیز در زمینه تدوین شیوه‌نامه ها و بخش‌نامه‌ها با موضوع مناسب‌سازی، تشکیل کمیته‌های مناسب‌سازی مناطق و نظارت بر امر مناسب‌سازی فضاهای شهری و فضاهای عمومی گام برداشته است.

به گفته نصیری، اماکنی چون منازل افراد دارای معلولیت، معابر شهری، حمل و نقل عمومی، مدارس و مراکز آموزشی، بوستان‌ها و فضاهای سبز، مراکز فرهنگی هنری (موزه، سینما، مراکز خرید و...) سرویس‌های بهداشتی عمومی شهری و بین‌شهری، بانک‌ها و رستوران‌های شهری و بین‌شهری باید در اولویت مناسب‌سازی توسط تمامی سازمان‌های دولتی و غیردولتی و بخش خصوصی قرار گیرند.

در این نشست مدیران کل ستادی حوزه معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود در خصوص اشتراکات فرهنگی بین شهرداری تهران و کمیسیون ملی یونسکو، زمینه‌های همکاری بسیاری بین این دو نهاد در جهت افزایش سطح فرهنگ شهروندی و آموزش مردم و ارتقای فرهنگ دسترس پذیری شهری با نگاه ویژه به افراد دارای معلولیت پرداختند.