فناوری دیجیتال به رونق توریست‌ درمانی کمک می‌ کند


فناوری دیجیتال به رونق توریست‌ درمانی کمک می‌ کند

دبیر کار گروه درمان و پزشکی جایزه ملی تحول دیجیتال گفت: فناوری‌های دیجیتال در حوزه سلامت به جذب توریست‌درمانی کمک می‌کند.

فناوری دیجیتال به رونق توریست‌ درمانی کمک می‌ کند

به گزارش ایران اکونومیست، مسعود یگانه دبیر کارگروه درمان و پزشکی جایزه ملی تحول دیجیتال در نشست خبری که صبح امروز در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد، در خصوص برگزاری این کنگره بیان داشت: یکی از بخش‌های مهم در هر کشوری بحث درمان است.

وی ادامه داد: درمانی که مبتنی بر دانش و تخصص باشد به تیم درمانی کمک می‌کند تا بهترین تصمیم گرفته شود و خوشبختانه امروزه فناوری‌ دیجیتال در حوزه پزشکی به خدمت جامعه پزشکی و مردم آمده تا کار‌های تشخیص و درمان بهتر از قبل انجام شود.

یگانه افزود: امروزه در همه بخش‌های یک جامعه فناوری‌های دیجیتال نقش اساسی دارند و با وجود چنین فناوری هایی شرایط برای مردم بهتر شده است تا جایی که بسیاری از مشاوره‌ها به صورت آنلاین و رایشگان انجام می‌شود و حتی در بسیاری موارد کمک می‌کند تا کار تشخیص و درمان بیماران مختلف به نحو خوبی انجام شود.

دبیر کارگروه درمان و پزشکی جایزه ملی تحول دیجیتال با اشاره به اینکه فناوری‌های دیجیتال در حوزه سلامت به جذب توریست‌درمانی کمک می‌کند، گفت: بدون شک توریست‌درمانی تأثیر مثبتی بر اقتصاد کشور و حوزه سلامت دارد و استفاده از فناوری‌های دیجیتال با ایجاد یک رابطه درست بین مراکز مختلف از دعوت بیمار تا اسکان و درمان آن، اطلاعات کاملی به توریست‌درمان‌ها می‌دهد.

یگانه تاکید کرد: در حال حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های دانشگاهی در حوزه سلامت اقدام به ساخت اپلیکیشن‌های مختلف کرده‌اند و این امر به جامعه پزشکی در تشخیص درمان بیماری‌ها کمک شایانی می‌کند، از طرفی در حوزه سلامت ایده‌های خوبی در بخش فناوری و دیجیتال وجود دارد؛ اما متأسفانه این طرح‌ها به خوبی معرفی نشده‌اند.

دبیر کارگروه درمان و پزشکی جایزه ملی تحول دیجیتال در پایان خاطرنشان کرد: ایران در حوز‌های مختلف خصوصا دانش دیجیتال به تنهایی در هر بخشی پیشرفت خوبی داشته؛ اما لازم است همه این بخش‌ها به یکدیگر متصل شوند تا نتیجه مطلوب حاصل شود و فناوری دیجیتال حلقه واسط آن است.

هوش مصنوعی در دنیای دیجیتال حرف اول را می‌زند

بنا به این گزارش مهدی شامی زنجانی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و دبیر جایزه ملی تحول دیجیتال نیز در نشست خبری که صبح امروز در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد، در خصوص این کنگره بیان داشت: جایزه ملی تحول دیجیتال با هدف ورود تخصصی به حوزه‌ها و بخش‌های مختلف با همکاری فعالان صنایع اقدام به تشکیل کارگروه‌های تخصصی کرده است.

وی ادامه داد: یکی از اهداف عمده این جایزه ایجاد زمینه مناسب برای تبادل تجارب موفق میان مراکز درمانی و متخصصان این حوزه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: جایزه ملی تحول دیجیتال در سه سطح سازمانی، نوآوری دیجیتال و رهبری دیجیتال برگزار می‌شود و در نهایت برگزیدگان آن معرفی و تقدیر خواهند شد.

وی ادامه داد: صنعت دیجیتال سلامت در دنیای امروز به این دلیل اهمیت دارد که با جان انسان‌ها سروکار داریم. حملات قلبی بیشترین آمار مرگ و میر در دنیا را دارند و باید به جایی برسیم تا ما هم مثل بسیاری از کشور‌های دیگر در بازه زمانی و فرصت طلایی بتوانیم با استفاده از هوش مصنوعی بیماران را از مرگ نجات دهیم.

شامی افزود: ما به سرعت در لحظه و مراقبت نیازمندیم و امروزه اپلیکیشن‌ها این امکان را در اختیار ما قرار می‌دهند تا با استفاده از الگوریتم‌ها علائم حیاتی هر فرد را چک کنیم و بتوانیم مشکلات را با استفاده از هوش مصنوعی استخراج کرده و به افراد کمک کنیم. این الگوریتم‌ها الگو‌هایی دارند که به شما پیام می‌دهند تا بتوانید در لحظه فعالیت‌های خود را قطع کرده و یا به اولین مرکز درمانی اطلاع دهید یا برسانید حتی گاهی پیش می‌آید که این نرم افزار‌ها تا رسیدن تیم درمانی به شما توصیه‌هایی در خصوص درمان ارائه می‌کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: در ایران به زودی شاهد میانسالی جمعیت خواهیم بود، پاگذاشتن جمعیت به میانسالی می‌تواند به یک مسئله مهم در درمان تبدیل خواهد شد و باید به این موضوع توجه ویژه‌ای شود، زیرا دیگر دوران مراجعه به متخصص‌های مختلف با یک بغل پرونده پزشکی بی معنی است.

وی با اشاره به اینکه فناوری امروزه به کمک بشر آمده است، گفت: ما امروز با یک واقعیت افزوده می‌توانیم در حوزه سلامت به مردم کمک کنیم تا دارو‌های خود را در زمان معین و با دُز مشخص مصرف کنند تا دچار مشکل نشوند و این خدمات با یک نرم افزار به راحتی امکان پذیر می‌شود.

دبیر جایزه ملی تحول دیجیتال تصریح کرد: امروز هوش مصنوعی و داده‌های توزیع شده درمان و مسئله بلاکچین می‌تواند راهکار بسیار مفیدی برای ارائه خدمات درمانی باشد.

شامی با اشاره به اینکه متاسفانه امروز هر کدام از ما در مراکز درمانی مختلف چند پرونده پزشکی داریم، گفت: در عصر دیجیتال نباید شاهد چنین اتفاق باشیم و بیمار ناچار باشد برای هر بار ویزیت نزد یک متخصص تشکیل پرونده داده و یا پرونده خود رابه صورت دستی جابه جا کند؛ بلکه باید بتواند با استفاده از یک نرم افزار اطلاعات لازم را در اختیار پزشک معالج خود قرار دهد.

وی افزود: امروزه در دنیا شاهد آن هستیم که بیش از چهار میلیون اپلیکیشن موبایلی در حوزه درمان و ۳۰۰ هزار اپلیکیشن پی برای پرداخت وجود دارد، اما سهم ایران در این جایگاه بزرگ کجاست؟ اگر بخواهیم از زاویه کسب و کار به این صنعت نگاه کنیم خواهیم دید که بسیاری از افراد تمایل دارند تا برای حفظ سلامتی خود هزینه‌ای را پرداخت نمایند و همین نرم افزار‌ها می‌تواند علاوه بر ارائه خدمات درمانی درآمدزا نیز باشد.

شامی تاکید کرد: در حال حاضر سهم ایران در حوزه ICT حدود ۲.۷ درصد است و پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ این رقم به ۴ درصد برسد و این در حالی است که امروزه در حوزه دیجیتال سهم کشور‌هایی مثل بحرین و عربستان که در همسایگی ما قرار دارند ۸ درصد است.

دبیرجایزه ملی تحول دیجیتال گفت: شاید برایتان جالب باشد که بدانید امروزه در دنیا با استفاده از نرم افزار‌های هوشمند درمانی ۳۵ درصد ورودی بیماران در بیمارستان‌ها و ۵۹ درصد روزتخت در مراکز درمانی کاهش یافته است و ما در ایران با این اعداد و ارقام فاصله بسیاری داریم و باید به این موضوع توجه ویژه‌ای شود، زیرا تخت بیمارستانی از اهمیت ویژه‌ای در درمان برخوردار است.‌ی اظهار کرد: ما نیازمند فرهنگ‌سازی، آموزش، ممیزی و مشورت در حوزه دیجیتال هستیم و به همین دلیل از روز اول مدل ۲۰۲۰۰ را طراحی و تدوین کرده‌ایم. در مدل ۲۰۲۰۰ کار ارزیابی به وسیله ۲۰ مؤلفه و ۲۰۰ شاخص تحول دیجیتال برای سازمان‌های مختلف انجام می‌شود که تحول دیجیتال در حوزه‌های مختلف از جمله سلامت به سطوح سازمانی، فردی و ایده تقسیم‌بندی شده است.

دبیر جایزه ملی تحول دیجیتال در پایان خاطرنشان کرد: نخبگان دیجیتال کشور در «شب تحول دیجیتال ایران» گرد هم آمده و در حوزه‌های مختلف از جمله، درمان، بانکداری، بیمه طرح‌های خود را ارائه خواهند داد. همچنین در پایان این کنگره گزارشی از بازخورد همایش به صورت تفضیلی به شرکت کننده گان داده خواهد شد.

گفتنی است، زمان ثبت نام در این کنگره ۳۰ دی ماه و مراسم اختتامیه آن ۳۰ بهمن ماه در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر