واگذاری سرخآبی‌ها در قالب تعاونی عام


دبیرکل اتاق تعاون ایران کم نقص‌ترین روش واگذاری پرسپولیس و استقلال را جمع‌سپاری با رویکرد تعاونی سهامی عام عنوان کرد.

واگذاری سرخآبی‌ها در قالب تعاونی عامبه گزارش خبرگزاری صداوسیما از ایبنا؛ ­­ماشاالله عظیمی دبیرکل و عضو هیئت ­­رئیسه اتاق تعاون ایران با اشاره به برگزاری نشست بررسی ابعاد علمی و اقتصادی واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال گفت: اتاق تعاون در هیئت­­ واگذاری از پیشنهادات مردم‌پایه و هوادارمحور در خصوص واگذاری باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال حمایت می‌کند.
با توجه به تصویب واگذاری دو باشگاه ورزشی استقلال و پرسپولیس و تاکید رئیس­­ جمهور در اجرای آن، دبیرکل اتاق تعاون ایران کم نقص‌ترین روش واگذاری را جمع‌سپاری با رویکرد تعاونی سهامی عام عنوان کرد.
عضو هیئت رئیسه ­­اتاق تعاون ایران افزود: در حال حاضر بخش‌های علمی و اقتصادی کشور پیشنهاد تعاونی سهامی عام را برای هر دو باشگاه به صورت مجزا با شخصیت حقوقی مستقل ارائه کردند.

تطبیق و شبیه سازی الگوهای
دبیرکل اتاق تعاون ایران ضمن تاکید بر اینکه تجربیات موفقی در این خصوص وجود دارد، گفت: این تجربیات با مقررات و ظرفیت‌های کشور سازگاری دارد و با تطبیق و شبیه سازی برخی الگوهای موفق امکان شیوه تعاونی سهامی عام در ایران را میسر می‌کند.
وی ­به جمع‌سپاری با رویکرد تعاونی سهامی عام به عنوان کم نقص‌ترین روش واگذاری اشاره کرد و گفت: جمع سپاری راهبردی ارزشمند است و باید در نظر داشت که­ یکی از روش‌های تامین مالی، “تامین مالی جمعی” است.

تنوع در روش‌ها
عظیمی ادامه داد: تنوع در روش ها، راحتی تامین مالی و سهولت اداره باشگاه‌ها از جمله قابلیت‌های تعاونی سهامی عام است. عضو هیئت رئیسه­­اتاق تعاون ایران افزود: مدل تعاونی تاکید بر اداره حرفه ای، ­ هوشمندانه، اقتصادی، تخصصی، مردمی، دموکراتیک و کاملا رقابتی دارد.
این مقام مسئول ادامه داد: کسانی که اداره باشگاه‌ها را بر عهده می‌گیرند، می‌بایست از اهلیت اداره کردن، برخوردار باشند.

ویژگی‌های اقتصاد تعاونی
وی در معرفی ویژگی‌های اقتصاد تعاونی گفت: شفاف‌سازی و ممانعت از بروز فساد از مشخصه‌های بارز فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی در اقتصاد تعاونی است.
عظیمی در ادامه به بررسی اقتصاد در بخش‌های مختلف پرداخت و افزود: در دنیای امروز اقتصاد توریسم، اقتصاد حمل و نقل، اقتصاد سلامت و اقتصاد ورزش جایگزین مناسبی برای تولید کالا و نفت شده است که به جرات می‌توان گفت: اقتصاد ورزش سایر اقتصاد‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.

خروج دولت از تصدی‌گری
وی گفت: از نگاه فدراسیون‌های جهانی، دولتی اداره شدن باشگاه‌های ورزشی وجه عقلایی و حرفه‌ای ندارد همچنین اساس اصل ۴۴ قانون اساسی تاکید بر خروج دولت از تصدی‌گری و ماندن در جایگاه حاکمیتی دارد از این رو تاخیر در واگذاری به صلاح کشور، مردم و دولت نیست.
عضو هیئت رئیسه ­­اتاق تعاون ایران، بخش تامین مالی را ساده‌ترین بخش این فرآیند توصیف کرد و افزود: به نظر اتاق تعاون بخش تامین مالی برای خرید باشگاه ها، ساده‌ترین راه حل این مسئله است به شرطی که پیشنهادات جدید ­و علمی با حمایت جدی دولت و سازمان‌های ذیربط همراه شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر جنجالی ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان پس از انتشار خبر بیماری + عکس