پایان ترس و وحشت در یک موسسه نگهداری معلولان


پایان ترس و وحشت در یک موسسه نگهداری معلولان

یک مؤسسه نگهداری معلولان که میزبان بیش از 200 معلول ذهنی دختر بالای 14 سال است طی هفته گذشته با مشکلاتی روبرو بود که با ورود وزیر رفاه مشکلات تا اطلاع ثانوی برطرف شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ۵ دی ماه گزارشی تحت عنوان "سرگردانی احتمالی ۲۳۰ معلول ذهنی و جسمی/ تغییر مدیران یک مؤسسه به دلیل عدم کارایی" منتشر شد که در پی آن تاکید شده بودمؤسسه خیریه فدک (باغ رضوان) مرکز نگهداری ۲۳۳ معلول ذهنی، جسمی و سندروم دان است که این مرکز در منطقه ۲۱ (خیابان داروپخش) قرار دارد و توسط هیئت مدیره مؤسسه، خیرین ونیکوکاران اداره می‌شود.

در مجاورت این مؤسسه مجموعه‌ای تحت عنوان مجتمع تأمین، توسعه ورد آورد قرار دارد که وابسته به سازمان بهزیستی شهر تهران است که در همین رابطه و به تازگی فاضلی نژاد - مدیر بهزیستی شهر تهران دستوری مبنی بر بازپس‌گیری مرکز نگهداری توانخواهان مؤسسه فدک را داده بود و این در حالیست که مشخص نیست که تکلیف ۲۳۰ معلول ذهنی و جسمی چه خواهد شد.

در همین رابطه رویانیان - مدیر این مؤسسه اظهار کرد: یکسال پیش و به تاریخ یکم دی ماه ۹۶ این مجموعه از سوی بهزیستی به مؤسسه تحویل داده شد و آن زمان امکاناتی در داخل مؤسسه وجود نداشت و در واقع مؤسسه بدون تجهیزات و فقط یک ساختمان به مساحت ۳۰ هزار متر مربع تحویل داده شد.

وی تصریح کرد: بر اساس قراردادی که فی مابین مؤسسه فدک و بهزیستی شهر تهران منعقد شد اجاره‌ای به میزان هر ماه ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای این مؤسسه در نظر گرفته شد که مؤسسه متعهد شد که هر ماه این مبلغ را به حساب بهزیستی شهر تهران واریز کند.

رویانیان ادامه داد: در طی یکسال گذشته نیز بر اساس فاکتورهای موجود ۲۵۰ میلیون تومان صرف بازسازی ساختمان مؤسسه شده است و این در حالی است که طی این مدت سازمان بهزیستی شهر تهران ریالی بابت یارانه به مؤسسه پرداخت نکرده است.

بر همین اساس طی یک سال گذشته بالغ بر ۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان هزینه ارائه خدمات به معلولان طی یک سال گذشته شده است که این هزینه در بخش‌های مختلف تغذیه، پوشک، درمان، آموزش، بازسازی ساختمان، حقوق پرسنل و اجاره بها بابت ساختمان شده است.

به گفته مدیر مؤسسه فدک در طی یکسال گذشته مسئولان بهزیستی استان تهران و شهر تهران کارشکنی‌های بسیاری را انجام دادند و در اجرای برنامه‌های مؤسسه مخالفت کرده‌اند، علاوه بر پیگیری‌های متعدد و علی رغم اینکه پروانه و مجوز فعالیت مؤسسه صادر شده است اما مسئولان بهزیستی شهر تهران از ارائه آن به مؤسسه ممانعت می‌کنند.

رویانیان گفت: در طی یکسال گذشته ماهیانه ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان از سوی تعدادی از خانواده‌های معلولان به مؤسسه داده شده است و این در حالی است که اکثر آنها به صورت رایگان خدمت دریافت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه خیرین قطعاً در مقابل این تصمیم سازمان بهزیستی شهر تهران ایستادگی خواهند کرد، بیان کرد: این مؤسسه هم اینک شرایط خوبی را در بحث نگهداری از معلولان اشاره شده دارد و ما تلاش خواهیم کرد این مرکز را همانند یک سال گذشته حفظ و نگهداری کنیم.

مدیر این مؤسسه ادامه داد: علی رغم کارشکنی‌های یکسال گذشته توسط پرسنل بهزیستی شهر تهران و مجتمع وردآورد تا به امروز شرایط و امکانات نگهداری و شادابی معلولان فراهم شده است علاوه بر اینکه حدود ۱۰۰ نفر سرپرست خانوار در این مجموعه مشغول به کار شده‌اند.

وی همچنین از مسؤلان مربوطه اعم از وزیر رفاه و همچنین معاونین سازمان بهزیستی کشور درخواست کرد نسبت به اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی عنایت ویژه‌ای داشته باشند

و حالا بعد از ۵ روز و پس تغییرات در سازمان بهزیستی کشور و حضور وحید قبادی دانا بر مستند این سازمان و به دستور محمد شریعتمداری موانع و مشکلات در این مؤسسه مرتفع وباردیگر آرامش به این مؤسسه و معلولان ذهنی بازگشته است آرامشی که معلولان به دنبال آنها بودند.

در همین رابطه حسین نحوی نژاد - معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به تاکید قبادی دانا - رئیس بهزیستی کشور و همچنین محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: در پی این دستور بازدیدی از مرکز اشاره شده داشتیم و دستورات لازم ابلاغ شد.

وی با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی متولی امور خدمت رسانی به معلولان است، گفت: ما در این زمینه با کسی معامله نداریم و نمی‌گذاریم کسی در ارائه خدمت رسانی به جامعه هدف بهزیستی سنگ اندازی کند و همینک مرکز اشاره شده با مدیریت رویانیان به آرامش رسیده است.

رویانیان - مدیر مؤسسه فدک نیز ضمن تقدیر از ورود وزیر رفاه و رئیس سازمان بهزیستی و سایر مسئولان این سازمان برای رفع مشکلات به بوجود آمده در مرکز بیان کرد: خوشبختانه حال معلولان خوب است وموسسه به آرامش رسیده است.

وی بیان کرد: مرکز نگهداری توانخواهان بالای ۱۴ سال دختران شرایط خوبی را دارد و در طی یکسال گذشته نیز تلاش شده با همکاری خیرین و هیئت مدیره مؤسسه فدک خدمات خوبی ارائه شود.


رویانیان تصریح کرد: از رئیس سازمان بهزیستی کشور که شب گذشته با آرامش صحبت‌های ما را به صورت تلفنی گوش کردند و دستور رفع مشکلات را دادند تشکر می‌کنم و امیدواریم در آینده دیگر شاهد به وجود آمدن مشکلات در این مرکز نباشیم.

منبع: تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو