سردار قاسمی: از بحران تحریم عبور کرده ایم


سردار قاسمی: از بحران تحریم عبور کرده ایم

جانشین معاون سیاسی ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: با شکاف ایجاد شده بین آمریکا و اروپا و نبود اجماع جهانی علیه ایران با استفاده از فرصت‌ها می‌توان تحریم‌ها را بهتر مدیریت کرد.

خبرگزاری مهر: سردار علی قاسمی روز دوشنبه در مراسم گرامیداشت ۹ دی که در دادگستری قزوین برگزار شد با تحلیلی از اوضاع ایران و جهان به اهداف تحریم دشمنان اشاره کرد و اظهارداشت: استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا دنبال ضربه زدن به نظام اسلامی است و در این راه از روش‌های مختلف استفاده می‌کند.

وی بیان کرد: آمریکا تاکنون ۱۲۰ روش تحریمی را در دنیا اجرا کرده که ۸۰ مدل آن هیچ تاثیری نداشته و ۴۰ مدل آن بویژه روی رفتار کشور‌ها تاثیر داشته، اما هرگز نتوانسته حتی در کشور‌های بسیار کوچک موجب تغییر حکومت‌ها شود.

سردار قاسمی گفت: ضربه زدن آمریکا از راه‌های تاثیر در بودجه سالانه، رویکرد اقتصاد دولت، چشم انداز اقتصادی ایران و جهان، نوسانات ارزی، رویکرد بسته سیاسی است که برخی می‌تواند تاثیرگذار باشد.

وی بیان کرد: در جنگ اقتصادی روش‌های مختلفی وجود دارد که گسترده‌ترین آن تحریم‌ها بوده هرچند باید اذعان کرد در حال حاضر ۱۶ کشور در تحریم آمریکاست و این ابزار نقش پر رنگی در اجرای اهداف استکباری داشته است.

از بحران تحریم عبور کرده ایم

سردار قاسمی تصریح کرد: ما دغدغه تغییر حاکمیت را از سوی دشمن نداریم البته شاهد تغییر رفتار در مردم و مسئولان هستیم که این روند در زمان انتخابات بیشتر دیده می‌شود، اما با تدبیر می‌توانیم تهدید را به فرصت تبدیل کنیم. برای نمونه اگر تحریم‌ها به خوبی برای مردم بیان می‌شد می‌توانستیم با شرایط بهتری از آن عبور کنیم، زیرا امروز وضعیت ما نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده و از بحران عبور کرده ایم.

جانشین معاون سیاسی ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار داشت: امروز دیگر اجماع جهانی علیه ایران وجود ندارد و پرونده ایران به سازمان ملل نرفته وبا شکاف ایجاد شده بین آمریکا و اروپا بهتر می‌توان تحریم‌ها را مدیریت کرد و شرایط بهتری نسبت به گذشته داریم.

وی اضافه کرد: چالش‌های آینده زیاد است که وضعیت شرکتها، رکود تورمی، پایین بودن نرخ بهره وری و نوسان قیمت‌ها از آن جمله است.

کنار آمدن با اروپا منطقی است

سردار قاسمی اضافه کرد: امروز در تحریم اولیه فشار در داخل خاک آمریکاست که تجارت را با ایران قطع کند که در این زمینه ما ۲۰۰ میلیون دلار مبادله داشتیم که خیلی کم است و نگرانی نداریم و در تحریم ثانویه سایر دولت‌ها را درگیر می‌کند که البته برخی کشور‌ها می‌ترسند به همین دلیل توتال و شرکت‌های نفتی که وابستگی حداقل ۲۰ درصدی با آمریکا دارند ایران را ترک کردند.

وی گفت: نگاه ما این است با اروپا کنار بیاییم، چون امسال ۱۷ میلیارد دلار مبادله داشتیم و سال گذشته حجم تجارت ما با اروپا ۸۷ میلیارد دلار بوده و اگر معاملات از دلار خارج شود کمک خوبی است.

قاسمی اضافه کرد:برخی کشور‌ها برای ما مثل روسیه، چین، آلمان، ایتالیا، اروپای شرقی و قطر ظرفیت خوبی است که باید از آن استفاده کنیم.

جانشین معاون سیاسی ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهارداشت: در جنگ اقتصادی، دشمن با راهکاری مختلف وارد می‌شود که راه انداختن جنگ تجاری، اخلال در سیستم اداری، اعمال محدودیت‌های سازمانی، اخلال و خرابکاری، ارزان فروشی مقطعی، رخنه در سیستم تصمیم گیری و تصمیم سازی، وضع تعرفه‌های خاص بر کالا‌ها از آن جمله است.

پیوستن به FATF باید کارشناسی باشد

قاسمی در خصوص معایب و مزایای پیوستن به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (FATF)، گفت: در حال حاضر ۱۹۶ کشور در این کنوانسیون عضو هستند و ۳۴ کشور در هسته مرکزی آن قرار دارند و شرایط را به گونه‌ای ترسیم می‌کنند که ایران نیز بناچار عضو آن شود.

وی اضافه کرد: به هر حال پیوستن به این کنوانسیون معایبی دارد که دیگران می‌توانند تسلط کاملی بر همه اطلاعات بانکی و مالی کشور داشته باشند و خود تحریمی داخلی از دیگر معایب آن است، اما موجب شفافیت مالی هم می‌شود که مزیت محسوب می‌شود.

قاسمی اظهارداشت: در امنیت غذایی موضوع دامپینگ و ارزان فروشی مقطعی می‌تواند یک تهدید باشد که باید مراقب آن باشیم تا به دام دشمن نیفتیم و وابسته نشویم.

جانشین معاون سیاسی ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: دارو، بنزین و ۳۳ قلم کالای کشاورزی باید حتما در کشور تولید شود تا وابسته نباشیم در غیر این صورت آسیب پذیر خواهیم بود.

قاسمی تصریح کرد: این روز‌ها آمریکا با بستن تعرفه ۴۰۰ درصدی در محصول پسته مانع ورود این کالا شده البته جنگ تجاری برای ما اتفاق نمی‌افتد، چون تراز منفی ما زیاد نیست، اما باید مراقب برخی روش‌ها باشیم.

۸۰ درصد مدل‌های تجاری را علیه ایران اعمال کرده اند

وی در خصوص پیوستن به برخی پیمان‌های بین المللی گفت: به نظر می‌رسد در برخی توافق نامه‌های بین المللی کمی باید صبورتر باشیم و عجله نکنیم، زیرا هر جا وارد پیمانی شده ایم خروج نداشته ایم لذا پیوستن به پیمان محیط زیست هم باید با نگاه کارشناسی و تامل صورت گیرد.

قاسمی اضافه کرد: بیش از ۸۰ درصد مدل‌های تجاری علیه ایران را بکار بسته اند و شرایط سخت تری نداریم و با استفاده از فرصت‌ها و تدبیر می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین زمان نوشیدن قهوه برای مبتلایان به کبدچرب