داستان یک قاتل زنجیره‌ای در ایران باستان / مردی که شاهان هخامنشی را می‌کشت (فیلم)


مرگ اردشیر سوم هخامنشی و همه پسرانش، یکی از اسرارآمیزترین قتل‌های تاریخ هخامنشیان است.همین بلا بعدها سر پادشاه بعدی هم آمد.

کیفیت پایین

کیفیت خوب

عصر ایران؛ محسن ظهوری ـ پیش از آن‌که سگ‌ها جنازه شاه ایران را بدرند، تصورش هم مشکل بود که کسی بتواند چنین بلایی سر اردشیر سوم، شاهنشاه هخامنشی بیاورد. مورخین یونانی او را پادشاهی بی‌رحم ولی قدرتمند توصیف کرده‌اند. کس که طی ۱۶ سال شورش‌های زیادی را سرکوب و نبردهای بسیاری را پیروز شده بود و حالا به گفته دیودور سیلسیلی (مورخ باستانی) چهار سالی می‌شد که با نابودی دشمنان در قصر خود آرام گرفته بود.

مصر سال‌ها پیش شورش کرده و خود را از سلطه شاهنشاهی مستقل کرده بود. اوضاع دیگر ممالک هخامنشی هم مساعد نبود و شاهان قبلی نتوانسته بودند قلمروی شاهنشاهی اداره کنند. اما اردشیر سوم موفق شد هم کادوسیان را مطیع کند، هم شورش سرزمین فریگیه در ترکیه امروزی را سرکوب کند و هم فینیقی‌ها را در لبنان امروز تحت تسلط خود بیاورد. پس از آن به سوی مصر رفت تا کار نیمه‌تمام پدر و پدربزرگ خود را تمام کند.

او فرماندهان قابلی در لشگر خود داشت که آن‌ها را امین سلطنت خود می‌دانست؛ یکی از آن‌ها «منتور» سردار بزرگ یونانی‌اش بود که دروازه‌های سشهر صیدا در لبنان امروزی را برایش گشوده بود. اردشیر سوم یکی از سپاهیان خود را به فرماندهی منتور و معاونت باگواس‌نامی به جنگ با مصری‌ها فرستاد که دوستی این دو هم پیروزی بزرگی برایش به ارمغان آورد و هم هر دوی آن‌ها را نزد او عزیزتر کرد. اردشیر سوم پس از این نبرد به دو یار مورد اعتمادش دو سمت مهم داد منتور را برای آرام کردن یونانی‌ها والی آسیای صغیر کرد و باگواس را به عنوان مشاور عالی به کاخ سلطنتی خود برد. باگواس ماموریتی مهم و پنهانی هم داشت؛ او به رصد مقدونی‌ها مشغول شد که روز به روز قدرت بیشتری می‌گرفتند.

چهار سال از سرکوب مصری‌ها در سرزمین هخامنشی می‌گذشت که اردشیر سوم در کاخ خود ناگهان به زمین افتاد و در دم جان سپرد. او به طور قطع مسموم شده بود. کاخ شاهنشاهی در بهت فرو رفت. چه کسی شاه ایران را کشته؟ یونانیان یا مقدونی‌ها؟ چطور این کار را انجام داده‌اند؟

چند سالی از مرگ منتور سردار بزرگ می‌گذشت و حالا باگواس نزدیک‌ترین فرد به اردشیر سوم بود. او به همراه طبیب معتمد شاه به سرعت بر بالای جنازه اردشیر سوم حاضر شدند. اما باگواس ناراحت نبود، حتی سعی هم نمی‌کرد خوشحالی خود را از مرگ شاه پنهان کند....

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعدام برای کارگردان شیطان صفت / 2 دختر هنرجو را در تله شوم خود انداخت + جزییات