خواص دمنوش گل ماهور: 10 خاصیت گل ماهور یا خرگوشک برای سلامتی


خواص دمنوش گل ماهور: 10 خاصیت گل ماهور یا خرگوشک برای سلامتی

آیا تا به حال چیزی درباره‌ی دمنوش گل ماهور شنیده‌اید؟ آیا می‌دانید دمنوش گل ماهور نوع خاصی از چای یا دمنوش است که فواید بسیاری برای سلامتی به همراه دارد؟‌ دمنوش گل ماهور که به آن خرگوشک یا بوصیر نیز می‌گویند، در دوران باستان توسط یونانی‌ها برای درمان سرماخوردگی، و هم‌چنین به عنوان داروی قابض و مسکن استفاده می‌شد. آیا مایل هستید از خواص دمنوش گل...

آیا تا به حال چیزی درباره‌ی دمنوش گل ماهور شنیده‌اید؟ آیا می‌دانید دمنوش گل ماهور نوع خاصی از چای یا دمنوش است که فواید بسیاری برای سلامتی به همراه دارد؟‌ دمنوش گل ماهور که به آن خرگوشک یا بوصیر نیز می‌گویند، در دوران باستان توسط یونانی‌ها برای درمان سرماخوردگی، و هم‌چنین به عنوان داروی قابض و مسکن استفاده می‌شد. آیا مایل هستید از خواص دمنوش گل ماهور یا خرگوشک و نیز نحوه‌ی تهیه‌ی این دمنوش جادویی در خانه آگاه شوید؟ پس تا انتهای این مقاله با سایت بازده همراه باشید!

خواص دمنوش گل ماهور: 10 خاصیت گل ماهور یا خرگوشک برای سلامتی

مختصری درباره گل ماهور

گل ماهور جزء گیاهان بومی اروپا است، که بعدها به ایالات متحده نیز راه پیدا کرد. این گیاه در ایالات متحده بیش‌تر به عنوان یک گونه‌ی مهاجم شناخته می‌شود. این گیاه به سرعت در زمین‌های متروک و کنار بزرگراه‌ها رشد می‌کند. دمنوش گل ماهور از گل‌های زرد رنگ این گیاه تهیه می‌شود. با وجود این، این گیاه دارای گونه‌های معدودی است که رنگ گل‌های‌شان می‌تواند ارغوانی و قرمز نیز باشد. این گیاه می‌تواند تا حدود ۱۸۰ سانتی متر ارتفاع پیدا کند، و رایحه‌ی این گیاه شبیه بوی عسل است. هم‌چنین، جالب است بدانید نوشیدنی‌های الکلی بسیاری وجود دارند که حاوی گل ماهور هستند.

نحوه‌ی تهیه دمنوش گل ماهور

به آسانی می‌توان دمنوش گل ماهور را تهیه کرد و برای بهره‌مندی از خواص دارویی‌اش نوش جان کرد. هم‌چنین، می‌توانید به آسانی این گیاه را در باغچه‌ی خانه‌تان پرورش دهید؛ این گیاه به مواظبت اندکی نیاز دارد. پیش از آن‌که این گیاه از گل پوشیده شود، می‌توانید برگ‌های آن را بچینید. سپس، برگ‌های این گیاه را می‌توانید با استفاده از نور خورشید خشک کنید و با آن دمنوش تهیه کنید.

الف. ابتدا، دو قاشق برگ خشک شده‌ی گل ماهور را در یک کاسه بریزید.
ب. مقدار آب جوشیده نیز روی برگ‌ها بریزید.
پ. اجازه دهید مدتی برگ‌های گل ماهور در آب جوش دم بکشند.
ت. اکنون، این دمنوش را از صافی عبور دهید.

اگر به برگ‌ خشک شده‌ی گل ماهور دسترسی ندارید، می‌توانید از برگ‌های تازه‌ی این گیاه استفاده کنید. فراموش نکنید،‌ به هر حال،‌ برای این کار به برگ‌های تازه‌ی گل ماهور نیاز دارید. برای بهبود طعم این دمنوش، می‌توانید چند قطره عسل یا آب لیمو به آن اضافه کنید. این دمنوش را می‌توانید به صورت گرم یا سرد میل کنید. هم‌چنین، دمنوش گل ماهور را می‌توانید به مدت چند روز در یخچال نگهداری کنید و مجددا از آن استفاده کنید.

خواص دمنوش گل ماهور یا خرگوشک

دمنوش گل ماهور دارای خواص بسیاری است؛ اصلی‌ترین خواص دمنوش گل ماهور از قرار زیر هستند:

۱. کمک به درمان امراض تنفسی

مصرف دمنوش گل ماهور می‌تواند به مبارزه علیه برخی از امراض و وضعیت‌های تنفسی از قبیل سرماخوردگی، سرفه، و برونشیت کمک کند. هم‌چنین، این دمنوش می‌تواند گلو درد را نیز تسکین دهد. خواص ضد باکتری این دمنوش به مقابله با التهاب و عفونت کمک می‌کنند.

به علاوه، دمنوش گل ماهور به دفع مخاط اضافه از گلو و مجاری بینی کمک می‌کند. می‌توانید این دمنوش را بدون نگرانی از هر گونه عارضه‌ی جانبی، به کودک سرما خورده‌تان بدهید. به غیر از نوشیدن دمنوش گل ماهور، می‌توانید آن را روزی دو مرتبه غرغره کنید تا گلو دردتان تسکین یابد.

۲. برطرف کردن مشکلات خواب

بی خوابی از جمله مشکلاتی است که روز به روز مردان و زنان بسیاری را در سنین مختلف گرفتار می‌کنند. به جای خوردن قرص‌های خواب شیمیایی، برای مبارزه با بی خوابی‌های شبانه می‌توانید به دمنوش گل ماهور متوسل شوید. این دمنوش مانند یک داروی آرام‌بخش طبیعی عمل می‌کند و اعصاب‌تان را آرام می‌کند.

۳. تسکین بیماری سل

امروزه، مطالعات زیادی در خصوص کاربرد گل ماهور برای درمان بیماری سل، بیماری‌های پوستی، و حتی بیماری جذام به عمل آمده‌اند. برخی از این مطالعات نیز نتایج قطعی و مثبتی را نشان داده‌اند. ولی آیا می‌دانستید، در قرن شانزدهم، از گل ماهور برای درمان برخی موارد بیماری سل استفاده می‌کردند؟ هم‌چنین، آزمایشی که در قرن نوزدهم در شهر دوبلین به عمل آمد، نشان داد این گیاه دارویی قادر است به مبارزه علیه این بیماری کمک کند. گل ماهور دارای خواص اکسپکتورانت و ضد باکتری است؛ البته، برای تایید خواص این گیاه برای درمان بیماری سل مطالعات بیش‌تری مورد نیاز است.

۴. بهبود مشکلات گوارشی

نوشیدن دمنوش گل ماهور می‌تواند به مبارزه علیه برخی وضعیت‌ها و مشکلات گوارشی کمک کند. این دمنوش می‌تواند مشکلات آدم‌های مبتلا به اسهال و یبوست را تسکین دهد. هم‌چنین، دمنوش گل ماهور به مقابله علیه مشکلات مربوط به اجابت مزاج و دفع آسان سموم از بدن نیز کمک می‌کند.

۵. تسکین وضعیت‌های پوستی

به غیر از دمنوش گل ماهور، جهت تسکین شمار مختلفی از وضعیت‌های پوستی می‌توانید از روغن گل ماهور نیز استفاده کنید. این روغن می‌تواند برای درمان تاول، زخم، و بریدگی‌های کوچک معجزه کند. در حقیقت، می‌توانید دمنوش برگ گل ماهور را نیز روی زخم‌ها و بخش‌های آسیب دیده‌ی پوست نیز بمالید. این دمنوش دارای اثر آرام‌بخشی روی پوست است. مالیدن ترکیب گل ماهور و روغن زیتون نیز می‌تواند به سرعت چنین وضعیت‌هایی را درمان کند.

۶. تسکین درد مفصل و اسپاسم ماهیچه

برخی معتقدند، خواص ضد التهابی دمنوش ماهور، این دمنوش گیاهی را به دارویی ایده‌آل برای درمان درد مفصل تبدیل کرده‌اند. این گیاه دارویی می‌تواند التهاب را بر طرف کند، و هم‌چنین برای درمان اسپاسم ماهیچه به کار رود.

۷. درمان بیماری آسم

استفاده از دمنوش گل ماهور می‌تواند برای آدم‌های مبتلا به بیماری آسم نیز مفید باشد. به این منظور می‌توانید این دمنوش را نوش جان کنید، یا حتی بخار متصاعد از برگ‌های این گیاه را در آب داغ استنشاق کنید. هم‌چنین، گل ماهور برای درمان گرفتگی بینی نیز مفید است. به علاوه، با استفاده از برگ‌های خشک این گیاه دارویی حتی می‌توانید سیگارهای گیاهی و بی ضرر بسازید!

۸. درمان عفونت‌های مربوط به گوش

از دوران باستان تاکنون، برگ‌های گل ماهور برای درمان عفونت‌های گوش کاربرد داشته‌اند. برخی مطالعات نشان داده‌اند، محصولات دارویی حاوی گل ماهور می‌توانند به درمان درد و عفونت گوش در کودکان و نوجوانان کمک کنند.

۹. درمان مشکلات مربوط به غده‌ی تیروئید

برخی معتقدند، نوشیدنی دمنوش گل ماهور مشکلات مربوط به غده‌ی تیروئید را بهبود می‌بخشد و باعث تسکین علائم پرکاری تیروئید می‌شود. با وجود این، نباید بیش از ۳ گرم از این گیاه دارویی را مصرف کنید.

۱۰. تسکین سر درد

وقتی از سر درد رنج می‌برید، مصرف این دمنوش در مقایسه با استفاده از پمادها و اسپری‌های ضد درد شیمیایی، می‌تواند بسیار موثرتر باشد. مدت‌ها است از برگ‌ها و میوه‌ی این گیاه دارویی برای درمان میگرن استفاده می‌شود.

عوارض جانبی مصرف برگ گل ماهور

هنگام استفاده از هر گونه داروی گیاهی یا عصاره، لازم است از عوارض جانبی آن‌ها نیز آگاه باشید. خوشبختانه، گیاه گل ماهور و دمنوش آن عوارض جانبی شدید ثابت شده‌ای برای انسان به همراه ندارد. برخی واکنش‌های ناشی از مصرف این گیاه دارویی در برخی افراد آن‌چنان خطرناک نیست و می‌توان با آن مقابله کرد. مطالعات حتی هیچ عارضه‌ی جانبی بر روی زنان باردار نیز نشان نداده‌اند. با وجود این، توصیه می‌شود زنان باردار از مصرف طولانی مدت هر گونه ترکیب حاوی گل ماهور اجتناب کنند. برخی از معدود عوارض جانبی بی خطر مصرف این گیاه دارویی از قرار زیر هستند:

ناراحتی پوستی

برخی زنان و مردان در اثر مصرف عصاره‌های گل ماهور به شکل دمنوش و دیگر اشکال آن، بروز برخی ناراحتی‌های پوستی را گزارش داده‌اند. این وضعیت می‌تواند ناشی از حساسیت (آلرژی) باشد. با وجود این، اجتناب از مصرف عصاره‌ی این گیاه باعث درمان این ناراحتی‌های پوستی در این آدم‌ها شد.

مشکلات تنفسی

برگ‌های گل ماهور دارای کرک و پرز هستند. اگر این پرزها وارد گلو شوند، می‌توانند باعث بروز مشکلات تنفسی در برخی آدم‌ها شوند. این وضعیت ممکن است هنگامی اتفاق بیفتد که بدون صاف کردن دمنوش، آن را میل کنید. در برخی موارد جداگانه، برخی آدم‌هایی که از این دمنوش استفاده کرده بودند، دشواری در تنفس و التهاب دیواره‌ی حفره سینه‌ای را گزارش دادند. با وجود این، در بیش‌تر این موارد نیازی به مداخله‌ی دارویی وجود نداشت.

با این‌که دست زدن به برگ‌های این گیاه آن‌ چنان خوشایند نیست، ولی از مصرف آن صرف‌نظر نکنید. این گیاه دارویی به همان اندازه که عجیب و غریب است، برای خلاصی از شر سر دردهای عذاب‌آور یا مقابله با سرماخوردگی‌های ناخوشایند دارویی معجزه‌آسایی است!

امیدوار هستیم مطالعه‌ی این مقاله برای‌تان مفید بوده باشد.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده- امیر رضا مصطفایی

منبع:stylecraze

خواص دمنوش گل ماهور: ۱۰ خاصیت گل ماهور یا خرگوشک برای سلامتی

نوشته های مرتبط

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله اسرائیل به سوریه و عراق همزمان با صدای انفجار در ایران