از افتتاح پد هوایی بیمارستان بعثت تا خرید 22 آمبولانس در آینده نزدیک


از افتتاح پد هوایی بیمارستان بعثت تا خرید 22 آمبولانس در آینده نزدیک

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان همدان از افتتاح پد هوایی بیمارستان بعثت همدان در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر حبیب معصومی سه‌شنبه ۱۱ دی در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی همدان در مهرماه سالجاری رتبه نخست را در ۶۵ دانشگاه کشور به دست آورد، همدان را یکی از استان‌های پیشرو در زمینه پیشرفت تجهیرات پزشکی دانست و اظهار کرد: نخستین پایگاه اورژانسی پیش‌بیمارستانی در سال ۱۳۵۷ در استان همدان راه‌اندازی شد که این تعداد در سطح کشور آن زمان ۱۰ پایگاه بوده‌است.

وی ادامه داد: در استان همدان تا پایان سال ۱۳۸۴ تنها ۱۶ پایگاه اورژانس راه‌اندازی شده بود که پرسنل آن دارای مدرک دیپلم و یا با گذراندن دوره آموزشی تکنیسین در این پایگاه‌ها مشغول به کار بودند اما اکنون ۵۷ پایگاه اورژانسی هوایی، شهری و جاده‌ای در سطح استان راه‌اندازی شده و در حال فعالیت است.

معصومی با اشاره به تعداد پایگاه‌های اورژانسی عنوان کرد: یک پایگاه‌ اورژانس هوایی، یک پایگاه شهری و ۳ پایگاه جاده‌ای در همدان مشغول هستند که این تعداد در شهرستان‌ها نیز چشمگیر است به طوریکه ۴ پایگاه در اسدآباد، ۲ پایگاه در بهار، ۲ پایگاه در ملایر و ۲ مرکز نیز در نهاوند فعالیت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه در سال ۵۸ بسیاری از آمبولانس‌های اورژانس نوساز و جدید شدند اما اکنون که پایگاه دارای ۷۰ دستگاه آمبولانس است، ۲۰ دستگاه از آنها فرسوده شده است که قصد داریم در آینده‌ای نزدیک ۲۲ دستگاه آمبولانس به ارزش ۹۰۰ میلیون تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان جایگزین آنها کنیم و آمبولانس‌هایی را که نیاز به نوسازی دارند، برای تعمیر به استان تهران بفرستیم.

معصومی ادامه داد: اکنون یک دستگاه اتوبوس آمبولانس، یک دستگاه اتوبوس اتاق عمل و یک دستگاه اتوبوس صحرایی در اورژانس آماده به خدمت بوده و تمام پایگاه‌های اورژانس مجهز به وسایل ورزشی هستند.

معصومی با بیان انجام موفقیت‌آمیز مأموریت‌های هوایی خاطرنشان کرد: از سال ۹۳ تا کنون ۲۵۰ مأموریت هوایی داشتیم که در این تعداد ۲۸۰ بیمار بدحال و اورژانسی را به بیمارستان‌ها و یا به شهرهای دیگر انتقال دادیم که خوشبختانه بسیاری از این عملیات‌ها موفقیت‌آمیز بوده است.

وی از افتتاح پد هوایی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: با توجه به اقدامات انجام شده در آینده‌ای نزدیک، پد هوایی واقع در بیمارستان بعثت که اعتباری حدود ۲۵۰ میلیون تومان به آن اختصاص یافته بود، افتتاح خواهد شد که در آن نصب دوربین‌های کنترل، خط کشی‌های ویژه هوایی و چراغ‌ها بر اساس استاندارد انجام شده‌است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان همدان افزود: خوشبختانه همدان تنها استانی است‌که از میان ۹‌ شهرستان واقع در سطح استان ۶ منطقه مجهز به پدهوایی دارد از جمله شهرستان‌های ملایر، نهاوند، کبودراهنگ، فامنین و تویسرکان که با وجود تکمیل نبودن بیمارستانشان پد هوایی آنها کامل و آماده بوده که اعتبار هزینه شده برای هر یک از آنها مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان است.

وی با اشاره به اینکه پدهای هوایی باید در مناطق پرترافیک و پرجمعیت احداث شود، بیان کرد: پایگاه اورژانس، ۵۰ نقطه را در جاده‌ها، مراکز گردشگری و روستاهای پرجمعیت از جمله قهاوند و شیرین‌سو تعیین و انتخاب کرده‌ که احداث آنها همت و یاری نهادهای مختلف از جمله فرمانداری، راهداری، بخشدارها و خیرین را می‌طلبد.

معصومی تصریح کرد: پیشرفت و توسعه استان همدان در اورژانس به قدری بوده‌ که در سال ۹۴ رتبه اول را در بین ۶۵ دانشگاه کشور در زمینه کاهش خطر بلایا داشته است.

وی با اعلام اقدامات انجام شده در چند سال اخیر اظهار کرد: پایگاه اورژانس استان همدان مبلغ ۲ میلیارد تومان را به خرید ۱۲۶ بی‌سیم اختصاص داده و در حال ساخت ۱۰ ساختمان اورژانس در سطح استان است همچنین پایگاه اورژانس پیش‌بیمارستانی در خدمات‌رسانی برای تمام مردم در سراسر کشور رایگان است.

معصومی یادآور شد: احداث و افزایش پایگاه‌های اورژانسی در سطح استان موجب کمک‌رسانی و حضور سریع عوامل امداد شده به طوریکه شاخص حضور عوامل اورژانس در مناطق شهری کمتر از ۵ دقیقه و در جاده‌ها کمتر از ۸ دقیقه است‌.

وی بیان کرد: اورژانس در مجموع ۴۰۰ نیروی انسانی را داراست که در این میان ۱۰۰ نفر از آنها دانشجو و مشغول به تحصیل هستند و ۹۲ نفر هم در سال گذشته استخدام شده‌اند که هر سال برای کارمندان، ۶۰ دوره آموزشی برگزار می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان همدان با اشاره به اینکه همواره کارکنان علوم پزشکی تست سلامت را در راستای بهبود کیفیت ارائه خدمات انجام می‌دهند، عنوان کرد: کارکنان و پرسنل علوم پزشکی باید تست سلامت اعم از چشم‌پزشکی، تست سلامت روان و آزمایشات مربوطه را انجام دهند.

وی بار دیگر از موفقیت و کسب رتبه اول روابط عمومی اورژانس همدان در بین ۶۵ دانشگاه کشور سخن به میان آورد و گفت: خوشبختانه رتبه اول عملکرد خوب و قابل تقدیر روابط عمومی اورژانس به استان همدان تعلق گرفت که رتبه اول را نیز در ۴ دانشگاه دارای اورژانس پیش‌بیمارستانی داراست.

معصومی خاطرنشان کرد: مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان به راه‌اندازی سیستم اتوماسیون اختصاص یافته که بسیاری از آمبولانس‌ها مجهز به سیستم GPS و سیمکارت آنلاین هستند و دیگر نیازی به ثبت کاغذی خروج و ورود مأموریت‌ها نیست و این سیستم اتوماسیون، ۱۸ کارکرد فعال به اسم آسایار و آسایاب دارد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان همدان گفت: پایگاه اورژانس قصد دارد امسال ۳ پایگاه دیگر در روستاهای میانده تویسرکان و قینرجه رزن و محور ملایر به سمت سد کلان راه‌اندازی کند که در صورت موفقیت به اخذ مجوز استخدام ۲۵ پرسنل برای این پایگاه‌ها اقدام می‌کنیم.

وی در پایان اورژانس پیش‌بیمارستانی، ستاد مدیریت، هماهنگی و هدایت انتقال بین بیمارستان‌ها، مدیریت بحران و کاهش بلایا و پدافند غیرعامل که خوشبختانه در این راستا بسیاری از بیمارستان‌های استان مجهز به منابع آبی، ذخیره برق و سوخت جایگزین هستند، را از عمده وظایف اورژانس دانست.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


این 11 مرد شیطان صفت دست به قتل و آزار زنان و مردان می زدند / مخوف ترین باند بی رحم را ...