راه جلوگیری از سرقت ایده و اختراع چیست؟


راه جلوگیری از سرقت ایده و اختراع چیست؟

یک مخترع و پژوهشگر گفت: وقتی خودم مشکل ثبت بین‌المللی اختراع را از نزدیک لمس کردم تصمیم گرفتم آموزش‌های ثبت اختراع جهانی را برای مخترعان و جامعه علمی کشور تحت عنوان یک شرکت دانش‌بنیان انجام دهم.

امید شاه‌محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: در رشته معماری تا مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کردم و تا کنون 23 اختراع به ثبت رسانده‌ام و تقریباً 18 سال است که در حوزه ثبت اختراع و کارهای علمی پژوهشی فعالیت می‌کنم، سه بار به عنوان پژوهشگر برتر استان قزوین، دو بار هم به‌عنوان مخترع نمونه کشور و دانشگاه آزاد انتخاب شدم.

وی ادامه داد: شرکت بنده در حوزه ثبت اختراعات، ثبت «پتنت» و ثبت «PCT» آموزش‌هایی را به دانشجویان، اساتید و شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌دهد که ثبت‌های «پتنت» و «PCT» در حوزه بین‌الملل و ثبت اختراع نیز در داخل و خارج از کشور است.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه اعطای گواهی‌نامه ثبت اختراع «پتنت» نیز از دیگر گواهی‌های ثبت اختراع است، اضافه کرد: معاهده همکاری ثبت اختراع «PCT» یک معاهده بین‌المللی است که 137 کشور دنیا به آن پایبند هستند و این امکان را به مخترعان می‌دهد که از اختراع خود تنها با یک تقاضانامه بین‌المللی ثبت اختراع حمایت کنند.

وی خاطرنشان کرد: در پارک علم و فناوری امام خمینی (ره) قزوین تحت شرکت دانش‌بنیان مستقر هستیم و با آموزش‌های موجود در تلاش هستیم تا مخترعان در خصوص مسائل حقوقی و مباحث بین‌المللی دچار مشکل نشوند.

شاه‌محمدی تصریح کرد: صنایع بدون ثبت اختراع بین‌المللی نمی‌توانند محصولات خود را به خارج از کشور صادر کنند، چراکه با صادرات آن، سایر کشورها با نمونه‌سازی و شبیه‌سازی محصول را به نام خود ثبت اختراع یا «PCT» کرده و در دنیا عرضه می‌کنند.

وی ضمن بیان انگیزه خود در ثبت شرکت مطرح کرد: با دیدن مشکلات موجود تصمیم گرفتیم آموزش‌های ثبت اختراع را در سطح مدارس، دانشجویان، اساتید دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان، صاحبان صنایع، مدیران صنایع و همه جامعه علمی کشور داشته باشیم.

این مخترع تأکید کرد: با تولید یک محصول برای آن تکنولوژی ایجاد می‌شود که با ایجاد تکنولوژی باید ثبت اختراع داخلی و خارجی انجام شود.
چون نتوانستم اختراعم را به ثبت جهانی برسانم، روسیه آن را ثبت کرد
وی اظهار کرد: در سال 79 طی اختراعی مکانیزمی برای هواپیمای مسافربری طراحی کردم تا مسافرانی که در داخل هواپیما هستند قبل از سقوط به خارج منتقل شده و موقع سقوط کشته نشوند.

شاه‌محمدی تشریح کرد: این اختراع را در سال 85 ثبت داخلی کردم و در آن سال‌ها ایران عضو معاهده «PCT» نبود و نمی‌توانستیم ثبت انجام دهیم برای ثبت «پتنت» نیز بایستی 50 میلیون تومان در سال 79 هزینه می‌کردم که برایم مقدور نبود به همین دلیل از زمان اختراع تا ثبت داخلی شش سال فاصله زمانی افتاد و در شبکه‌های خبری آن را اعلام و مقاله نیز چاپ کردم اما متأسفانه در حال حاضر کشور روسیه آن را به نام خود ثبت کرده و بر روی آن کار می‌کند.

راه جلوگیری از سرقت ایده و اختراع چیست؟

تلاش برای تولید انبوه اختراعات در ایران
وی اظهار کرد: بعد از نوروز 97 در مسابقات ژنو سوئیس شرکت و دو اختراع ارائه کردیم و در حاشیه آن نیز با دوستانم طی جلسه با رؤسای سازمان‌های ثبت اختراعات و مالکیت فکری دنیا طرح بنده را ارائه کردیم که چرا کشور روسیه آن را به نام خود به ثبت رسانده است و درنهایت پاسخی دریافت نکردیم چون عنوان کردند برای اختراع شما باید ثبت «PCT» صورت می‌گرفت.

این مخترع با اشاره به اختراعات در مسابقات ژنو سوئیس تشریح کرد: یکی از اختراعات ما مدال طلای جهانی و دیگری مدال نقره جهانی را کسب کرد و در حال حاضر سرمایه‌گذاران خارجی به دنبال آن هستند این دو اختراع ما را تولید کنند ولی ما در تلاش هستیم آن را در کشور تولید و به دنیا عرضه کنیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر جنجالی ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان پس از انتشار خبر بیماری + عکس