ترشح آغوز در بارداری، آنچه لازم است بدانید


ترشح آغوز در بارداری، آنچه لازم است بدانید

بدن شما در طول سه ماهه سوم حاملگی هنوز به عنوان یک دستگاه فرزند سازی عمل میکند که تا جنین به سرعت تا زمان وضع حمل رشد کند.

بدن شما در طول سه ماهه سوم حاملگی هنوز به عنوان یک دستگاه فرزند سازی عمل میکند که تا جنین به سرعت تا زمان وضع حمل رشد کند تا روز موعود فرا برسد . به این ترتیب تغییرات زیادی در روند کار ایجاد می کند که بعضی از آنها را متوجه میشوید ( مثل سرازیر شدن نوزاد در لگن که معمولا دو تا چهار هفته قبل از وضع حمل در حاملگی های اول اتفاق می افتد و فشار زیادی به لگن وارد میکند ) و البته مادران دیگری از مواردی مثل بزرگ شدن رحم و افتادگی آن آگاه نیستند . اما در مواردی علائم مشخص تری ایجاد می شود که ممکن است انتظارش را نداشته باشید : از سینه هایتان مایع زردرنگی به نام کلستروم یا آغوز ترشح می شود که به عنوان ماده اولیه شیر سینه محسوب می شود .
دلایل ترشح کلستروم در طول حاملگی چیست ؟
بدن فرد حامله تمام سیستم های لازم ، مثل سیستم تولید شیر را آماده میکند . کلستروم ، نخستین شیر کودک هم در بدن درست خواهد شد که حاوی پروتئین زیاد و قند و چربی کمتر نسبت به شیر بعدی خواهد بود و نوزاد راحتتر می تواند در روزهای اول آن را هضم کند . پر از آنتی بادی های ایمنوگلوبین A یا IgA است . نوزاد در بدن شما در مقابل میکروبهایی غشاهای گلو ، ریه ها و روده ها محافظت می شود . چند روز بعد از وضع حمل ، شیر سینه به شکل سفید رنگ از سینه ها خارج خواهد شد که به تدریج مقدارش زیاد می شود .
آنچه لازم است در مورد کلستروم بدانید
اگر کلستروم از سینه هایتان خارج نشده اما کنجکاو هستید بدانید چه شکلی است ، به آرامی نوک سینه را فشار دهید تا چند قطره از ان خارج شود . اگر چیزی خارج نشد نگران نشوید . به زودی اتفاق خواهد افتاد ( وقتی کودک مکیدن سینه را شروع کند ) . و البته باز هم نگران نباشید ، نشانه ایی است که دستگاه سازنده هنوز این خواسته را عملی نکرده است .
چه کاری برای ترشح آغوز سینه میتوانید انجام دهید ؟
معمولا چند قطره کم خارج میشود اما اگر مقدارش در حدی بود که شما چندان احساس خوشایندی نداشتید از پدهای محافظی استفاده کنید . بهتر است به آنها عادت کنید . این فقط نشانه ایی از شروع نشت سینه ( لباسهای مرطوب و خیس شدن آنها هنگام شب ) است .

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معافیت معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه