جلیلی: FATF مغایر قانون اساسی است


جلیلی: FATF مغایر قانون اساسی است

شیراز- ایرنا- عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: معاهده گروه ویژه اقدام مالی ( FATF) تعریفی از تروریسم دارد که با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در تضاد است.

به گزارش ایرنا، سعید جلیلی در آیین گرامیداشت حماسه نهم دی که سه شنبه یازدهم دی ماه در دانشکده پزشکی شیراز برگزار شد، افزود: ایران بیش از 17 هزار شهید ترور تقدیم کرده است که همگی توسط تروریست ها به شهادت رسیده اند و نکته ای که حائز اهمیت است این است که این معاهده خودش می خواهد تروریسم را تعریف کند که مغایر با قانون اساسی ایران است.
وی ادامه داد: این معاهده شرط هایی در زمینه مقابله با پولشویی، مبارزه با تروریسم، تعهد به کنوانسیون پالرمو و پذیرش معاهده عدم حمایت از تروریسم را برای ایران مطرح کرده است.
معاهده پالرمو همان «کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی» است که جرایم فراملی مانند قاچاق انسان به ویژه زنان و کودکان، قاچاق مهاجران و ساخت و قاچاق اسلحه را شامل می‌شود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این در حالی است که عزمی در کشور وجود دارد که با فساد اقتصادی مبارزه کند و در کنار آن نیز ایران یکی از کشورهایی است که همواره از تروریسم ضربه خورده است.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به گونه ای بود که ایران باید از 100 حق خود چشم پوشی می کرد که 23 بند آن در خصوص تحقیق و توسعه بود که در جریان مذاکرات پذیرفته شد.
وی ادامه داد: اگر موضوع تعهدات برنامه جامع اقدام مشترک به صورت مطالبه مردمی بیان نشود عده ای در کشور به دنبال ایجاد برجام 2 خواهند بود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: به گفته طرف خارجی در مذاکرات ، ایران به همه تعهدهات خود در برنامه جامع اقدام مشترک عمل کرده و حتی بیشتر از تعهداتش نیز اقدام نموده است اما شاهد بودیم که یکی از طرفین این برنامه نه تنها از برجام خارج شد بلکه فشارهایش بر جامعه ایرانی را نیز افزایش داد.
وی تاکید کرد: یکی از اهدافی که انتظار بود پس از برنامه جامع اقدام مشترک ایجاد شود توسعه فعالیت های هسته ای و همچنین چرخش چرخ اقتصاد بود که محقق نشد.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: در معاهده پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای ( NPT) می گویند که هیچ کشوری به جز چند کشور محدود که در این معاهده حق وتو دارند نباید سلاح کشتار جمعی داشته باشند و ایران می گوید که اگر این سلاح بد است برای تمامی کشورها بد است و نباید هیچ کشوری دارای این سلاح باشد.
به عقیده جلیلی، در روابط بین الملل ایران باید با کشور هایی ارتباط داشته باشد که بتواند شاهد گسترش فعالیت های خود در جامعه جهانی باشد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن گرامیداشت حماسه نهم دی گفت: برخی از حوادث همچون غبار و مه در مسیر جاده اند که باعث کند شدن حرکت می شوند که باید از آن ها گذر کرد اما نباید از حافظه تاریخی مردم فراموش شوند.
او اظهار داشت: برخی با تغییر نگاه سعی در این دارند که مسائل اصلی را به مسائل فرعی تبدیل کنند و مسائل زرد را به جای مشکلات اصلی جامعه عنوان کنند اگر فتنه ای در کشور همچون سال 88 ایجاد شود فتنه پیش رو فتنه زرد است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آمریکایی ها که دیدند نمی توانند با گزینه های نظامی ایران را از پای در بیاورند به سراغ جنگ نرم رفته اند و با ایجاد 250 شبکه تلویزیونی ایرانی در خارج از مرز های کشور به دنبال پر کردن اوقات فراغت نیستند بلکه می خواهند اسلام آمریکایی را در جامعه ایرانی اشاعه دهند.
این آیین ابتدا بنا بود یکشنبه نهم دی ماه برگزار شود که بدون اطلاع قبلی به روز سه شنبه تغییر یافت.
ع.پ / 2027

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید