هنر‌های سنتی فراموش شده‌اند/ باید حراج مخصوص هنرمندان جوان برگزار شود


هنر‌های سنتی فراموش شده‌اند/ باید حراج مخصوص هنرمندان جوان برگزار شود

علی شیرازی گفت: هنرمندان هنر‌های سنتی و ملی فراموش شده‌ و در رخداد‌های بزرگ هنری از قلم افتاده‌اند.

هنر‌های سنتی فراموش شده‌اند/ باید حراج مخصوص هنرمندان جوان برگزار شود

علی شیرازی خوشنویس پیشکسوت معاصر ایران، درباره حضور خود در دهمین حراج تهران به خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: من تا امروز از تمامی حراجی هایی که در کشور برگزار می شود از جمله حراج تهران، باران و ملی دفاع کرده ام.

وی افزود: حراج تهران دستاوردی برای هنرمندان تجسمی است. چه هنرمندانی که تا الان آثارشان به این حراج راه یافته و چه کسانی که فعلاً فرصت حضور نیافته اند. بنابراین لازم است حراج تهران حمایت شود. نباید اجازه دهیم شایعه سازی هایی که انجام می شود، این حراج را تضعیف کند.

شیرازی ضمن اشاره به شرایط نامساعد جامعه بیان کرد: حراج گذاران حراج تهران ده دوره است که در بدترین شرایط حراج برگزار می‌کنند. در این ده دوره هیچگاه شرایط عادی نبود و هر بار نامساعدتر هم می شد. این دوره هم به دلیل وضعیت اقتصادی کشور یکی از نامساعدترین دوره‌هاست؛ اما به هر حال حراج تهران برگزار می شود و باید به مسئولین این رویداد دست مریزاد گفت.

وی با تاکید بر اینکه مجموعه دارها باید وسط میدان بیایند، گفت: باید نشان دهیم هر چیزی که مربوط به ایران است، برای همه ایرانی ها ارزش دارد. حراجی های بزرگی در دنیا هستند که بیش از 200 سال از قدمتشان می گذرد و در رشته های مختلف هنری و غیر هنری حراج برگزار می‌کنند. بنابراین وقتی ما هم در کشور حراجی داریم که ده دوره برگزار شده است، نباید اجازه دهیم عده ای این حراج را کم اعتبار جلوه دهند.

او به جایگاه هنرمندان حاضر در حراج تهران اشاره کرد و بیان داشت: حراجی تهران بسیار با اعتبار است. بزرگ ترین هنرمندان کشور در این حراج حضور دارند. هنرمندانی که برخی از آنها به تنهایی می توانند اعتبار یک حراج باشند.

وی درباره اثری که در دهمین حراج تهران ارائه کرده است، گفت: کار من با قیمت پایه بین 100 تا 150 میلیون تومان ارائه شده است. تکنیک کار رنگ اکرولیک بر روی بوم است و با خط نستعلیق هم به رشته تحریر درآمده است.

شیرازی در پاسخ به اینکه آیا حراج تهران می تواند به حراج بین المللی تبدیل شود یا خیر، اظهار کرد: باید بشود؛ اگر نتواند به این جایگاه برسد تضعیف می شود. یکی از راه هایی که می تواند حراج تهران را رشد دهد، این است که در سطح بین الملل فعالیت کند. با توجه به اینکه ده دوره از برگزاری این حراج می گذرد، برای دوره های آینده می تواند در منطقه و برخی نقاط جهان کارهایی را انجام دهد.

وی در ادامه از کم توجهی به هنرهای کلاسیک گلایه کرد و گفت: هنر ایرانی در بحث سنتی کمتر مورد اقبال قرار گرفته است. هنرمندان هنرهای سنتی و ملی فراموش شده اند و در رخدادهای بزرگ هنری از قلم افتاده اند. بایستی حراج گذاران به فکر این بخش هم باشند. کشور ما در هنر چیزی کم ندارد و فکر می کنم حداقل در منطقه جزو بهترین ها باشیم. بنابراین اگر کارها درست پیش رود، موفقیتی بیشتر از الان را برای هنر ایران پیش بینی می کنم.

شیرازی در پایان استفاده از آثار جوانان در حراجی ها را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: تمام حراجی ها باید هنرمندان جوان را هم معرفی کنند. برای این کار دو راه وجود دارد. یک راه این است در هر حراجی در کنار آثار بزرگان آثار یک یا دو هنرمند جوان هم ارائه شود و راه دوم هم این است که یک حراجی مخصوص جوانان برگزار شود. یعنی علاوه بر اینکه حراجی تهران هر 6 ماه یکبار برگزار می شود، یک دوره هم در طول سال برای معرفی آثار جوانان برپا شود تا از این طریق اعتبار و انگیزه جوانان در فضای هنر افزایش یابد.

گفتنی است دهمین دوره حراج تهران 21 دی ماه در هتل پارسیان آزادی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس