سیل روستاهای آذربایجان غربی را تهدید می‌کند


سیل روستاهای آذربایجان غربی را تهدید می‌کند

رکنا: با توجه به اینکه در حال حاضر 557 روستای آذربایجان غربی در حریم رودخانه قرار دارد و با وقوع کوچک‌ترین سیلی احتمال بروز تلفات جانی و خسارات مالی فراوانی وجود دارد، جا دارد که مسئولان مربوطه در این خصوص تمهیدات لازم را بیندیشند تا خدای ناکرده مشکل جدی رخ ندهد.

آذربایجان غربی یکی از استان‌های کوهستانی شمال غربی کشورمان به شمارمی رود که منبع چشمه‌های آب وسرچشمه بسیاری از رودخانه هاست، هر چند وجود این رودخانه‌ها و جغرافیای کوهستانی جاذبه‌های طبیعی بی‌بدیلی را برای استان رقم زده و منشأ خیر و برکت برای این استان نیز به شمار می‌رود، اما ساخت و سازهای غیرمجاز، سهل‌انگاری و غفلت ما برای بهره‌گیری ناصحیح از این ظرفیت‌های طبیعی موجب شده صدها روستا در حریم روستاها شکل بگیرد و رفته رفته بر تعداد خانه‌هایی که بدون مجوز در مسیل این رودخانه ساخته می‌شوند، افزایش یابد؛ خانه‌هایی که با بروز هر سیل احتمالی جزو اولین مکان‌هایی به شمار می‌روند که در مسیر سیل ویرانگر قرار می‌گیرند و می‌توانند علاوه بر خانه و کاشانه جان روستاییان را نیز تهدید کنند. جالب است بدانید که در آذربایجان غربی از مجموع 17 شهرستان استان در 11 استان رودخانه از وسط شهر می‌گذرد.

روستاهای در مسیل و حریم رودخانه‌ها

«امیرعباس جعفری» مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی در گفت‌و‌گو با «ایران» در این خصوص تأکید کرد: آذربایجان غربی، استانی سیل خیز به شمار می‌رود، لذا کنترل سیل در 557 روستایی که در معرض خطرسیل‌های احتمالی است، از اولویت‌های مدیریت بحران استان به‌شمار می‌رود. وی افزود: در آذربایجان غربی از مجموع 2 هزار و 800 روستای استان 2هزارو 75 روستا با جمعیت 682 هزار نفر در مسیل و 557 روستا در حریم رودخانه‌ها قرار دارد. متأسفانه بسیاری از واحدهای روستایی در این روستاها در حریم رودخانه‌ها ساخته شده که فاقد مجوز ساخت است و نگرانی ما بیشتر از بابت این واحدهاست. جعفری با اشاره به اینکه در 9 ماه گذشته آذربایجان غربی بیش از 300 میلیارد تومان بابت سیل خسارت دیده، خاطرنشان کرد: هر‌چند سال‌های اخیر با وجود کمبود بودجه، کارهای خوبی از جمله لایروبی متناوب رودخانه‌ها برای کنترل سیلاب صورت گرفته، اما متأسفانه برخی از روستاییان به هشدارهای ما توجه کافی نمی‌کنند تا جایی که مجبور شده‌ایم خانه به‌ خانه به در خانه‌های در معرض خطر برویم و شرایط را برایشان توضیح بدهیم تا شاید رضایت بدهند که توسط بنیاد مسکن خانه هایشان را به مکان‌های امن منتقل کنیم. وی اضافه کرد: امسال با هدف فرهنگسازی، در کل روستاهای استان بویژه دراین 557 روستای در معرض خطر، 2 هزار دهیار آموزش‌های مدیریت بحران دیدند و تیم‌های امداد و نجات با همت روستاییان در روستاها شکل گرفت. مدیر کل مدیریت بحران آذربایجان غربی خبر خوشی را هم اعلام کرد و افزود: امسال با تأمین اعتبار از سوی استاندار آذربایجان غربی بیش از 130 هزار واحد مسکونی در استان در مقابل حوادث Accidents غیرمترقبه از جمله سیل بیمه شده است. همچنین امسال 49 هزار واحد از سوی کمیته امداد، بهزیستی و خود مردم در مقابل حوادث غیرمترقبه بیمه شده است. به‌گفته وی روستاییان با پرداخت تنها 20 هزار تومان در سال می‌توانند علاوه بر واحد مسکونی، اثاثیه‌شان را نیز تا سقف 50 میلیون تومان بیمه کنند. وی اظهار امیدواری کرد: با همت استاندار بزودی همه واحدهای مسکونی استان در مقابل حوادث غیرمترقبه بیمه شود.

جابه‌جایی خانه‌های ناایمن روستایی

در همین حال، «محمود بدلی»، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی نیز در این زمینه اظهار داشت: با توجه به شرایط توپوگرافی استان، اکثر خانه‌های روستایی در مناطق کوهستانی و در نزدیکی رودخانه‌ها واقع شده و از این‌رو این خانه‌ها نیاز به بهسازی و مقاوم‌سازی دارد تا از حوادث طبیعی در امان باشند.

جمع‌آوری اطلاعات مربوط به خانه‌های روستایی

وی ادامه داد: از آنجایی که یکی از اهداف بنیاد مسکن مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی است، در مهرماه امسال طرح آمارگیری مسکن روستایی در استان انجام شد؛ در واقع تلاش کرده‌ایم با جمع‌آوری اطلاعات مربوط به نوع سازه به‌ کار رفته در ساختمان، عمر واحد مسکونی، نوع معماری و... بتوانیم همه خانه‌های روستایی را مقاوم‌سازی کنیم. بدلی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته در برخی از روستاها افرادی که مجوز ساخت نداشته‌اند بدون توجه به موقعیت زمین اقدام به ساخت خانه در حاشیه رودخانه‌ها کرده‌اند. در حال حاضر این خانه‌ها در خطر سیل قرار گرفته و از این‌رو با صحبت‌هایی که با مالکان آنها داشته‌ایم درصدد جا به جایی خانه‌های ناایمن واقع در حریم رودخانه‌ها به نقاط ایمن هستیم.

پرداخت وام مقاوم‌سازی مسکن

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی نقش دهیاری و شوراها را در زمینه فرهنگسازی مهم دانست و گفت: دهیاران باید از ساخت این واحدهای بدون مجوزجلوگیری کنند. این واحدها به رغم اینکه مجوز ساخت ندارند، اما با توجه به اینکه جان ساکنان آنها در خطر بوده دولت حاضر است وام نوسازی مسکن روستایی را نیز به این واحدهای مسکونی پرداخت کند. این مقام مسئول با اشاره به نقش بیمه روستایی در پرداخت خسارت‌ها، افزود: 158 هزار واحد مسکونی روستایی در آذربایجان غربی نیازمند مقاوم‌سازی است که 70 درصد واحدهای روستایی را شامل می‌شود. درست است که با تلاش‌های استانداری اکثر خانه‌های روستایی بیمه شده، اما مردم باید بپذیرند مقاوم‌سازی مهم‌تر است؛ زیرا اگر خانه‌ها مقاوم‌سازی شود خسارت‌ها به حداقل خواهد رسید.

نوسازی 77 هزار واحد مسکونی

وی با بیان اینکه امسال 12 هزار و 500 واحد مسکونی در استان مقاوم‌سازی می‌شود، افزود: از ابتدای امسال 103 هزار نفر در سامانه دریافت تسهیلات نوسازی ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد 77 هزار واحد مقاوم‌سازی شده است. سقف پرداخت تسهیلات 250 میلیون ریال با اخذ 5 درصد کارمزد بانکی با اقساط 15 ساله است. علاوه بر این، تسهیلات بلاعوض کمکی نیز برای مقاوم‌سازی اماکن روستایی در استان به متقاضیان پرداخت می‌شود.

آمادگی بنیاد مسکن برای همکاری با روستاییان

بدلی خاطرنشان کرد: همه روستاهای دارای سکنه مشمول دریافت این تسهیلات می‌شوند؛ در واقع بنیاد مسکن این آمادگی را دارد که این وام را به همه متقاضیان پرداخت کند تا با مقاوم‌سازی خانه‌ها شاهد بروز کمترین آسیب در حوادث احتمالی باشیم. البته برخی از روستاها همکاری لازم را با ما نداشته‌اند که انتظار داریم دهیاران با تشویق آنان زمینه را برای مقاوم‌سازی این روستاها مهیا کنند.

بدلی از فرمانداران، بخشداران، دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستاهای مناطق مختلف آذربایجان غربی خواست، نسبت به ترغیب و تشویق روستاییان برای بهسازی و مقاوم‌سازی اماکن و مساکن روستایی و نوسازی بافت‌های فرسوده مسکونی با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همکاری کنند. خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

زهره افشار- شیما جهانبخش

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی