سالروز نامه امام (ره) به گورباچف/ غرب‌زدگانی که وعده رهبران الهی را نمی‌فهمند


سالروز نامه امام (ره) به گورباچف/ غرب‌زدگانی که وعده رهبران الهی را نمی‌فهمند

به گزارش حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، دیروز 11 دی سی‌امین سالروز ارسال نامه امام خمینی (ره) به گورباچف رهبری اتحاد جماهیر شوروی بود. مفهومی که امروز از قدرت و شکوه مادی اتحاد جماهیر شوروی در ذهن ما پدیدار می‌شود، بسیار کمتر از قدرت و نفوذی است که آن زمان داشته است. ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی کشورهای جهان را به دو بلوک شرقی...

سالروز نامه امام (ره) به گورباچف/ غرب‌زدگانی که وعده رهبران الهی را نمی‌فهمند سالروز نامه امام (ره) به گورباچف/ غرب‌زدگانی که وعده رهبران الهی را نمی‌فهمند
به گزارش حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، دیروز ۱۱ دی سی‌امین سالروز ارسال نامه امام خمینی (ره) به گورباچف رهبری اتحاد جماهیر شوروی بود. مفهومی که امروز از قدرت و شکوه مادی اتحاد جماهیر شوروی در ذهن ما پدیدار می‌شود، بسیار کمتر از قدرت و نفوذی است که آن زمان داشته است. ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی کشورهای جهان را به دو بلوک شرقی و غربی تقسیم کرده بودند و بی‌طرفی معنایی نداشت. یا با شوروی یا با آمریکا. جنگ سرد از حرارت خانمان سوزی برخوردار بود. چند برابر بودجه بسیاری از کشورها، هزینه تسلیحات، سیستم‌های امنیتی و ماهواره‌ها و... می‌شد، علاوه بر جنگ زمینی و دریایی، رقابت فضایی آغاز شده بود و بی‌راه نبود که آن را جنگ ستارگان بنامند.

در آن دوره سخت، یک عالم دینی از شهر کوچک قم علم توحید را بلند کرد و انقلاب اسلامی رقم خورد. مفهوم «انقلاب» برای مردم دنیا یا آزادی در انقلاب فرانسه یا برابری در انقلاب روسیه را تداعی می‌کرد؛ در آن دوران سیاه ایدئولوژیک، «انقلاب اسلامی» همه را مبهوت خود کرد. نسبت «مذهب» و «مبارزه» برای خیلی‌ها غیر قابل فهم بود.

در خاورمیانه، به رغم مسلمان بودن بسیاری از کشورها، کمونیسم از نفوذ بالاتری نسبت به لیبرالیسم برخوردار بود. کمونیسم در ایران هم بسیاری از جوانان دغدغه‌مند را مبتلا کرده بود. اگرچه با ظهور و متجلی شدن گفتمان اسلام ناب محمدی، راه اصیل روشن شد، اما بازهم بودند بسیاری که به کمونیسم آلوده بودند. این انحراف در بین روشنفکران حادتر بود. روشنفکرانی که قرائت لنینی از کارل مارکس را وحی منزل دانسته و معترضین و منتقدین مسلمان را توده‌های بی‌سواد می‌دانستند. قبله آمالشان را موسکو بود و البته هنوز دیوار برلین فرو نریخته بود!

در آن زمان و در آن فضا بود که امام خمینی نامه‌ای خطاب به گورباچف رهبر اتحاد جماهیر شوروی نوشت و او را به اسلام دعوت کرد. در زمانی که اومانیسم و اگزیستانسیالیسم، مبنای فکری متفکران جهان بود و در دو باور فکری متفاوت، یعنی کمونیسم و لیبرالیسم متجلی بود، حضرت امام خطاب به گورباچف نوشت:

«جناب آقای گورباچف، برای همه روشن است که از این پس کمونیسم را باید در موزه‌های تاریخ سیاسی جهان جستجو کرد؛ چرا که مارکسیسم جوابگوی هیچ نیازی از نیازهای واقعی انسان نیست؛ چرا که مکتبی است مادی و با مادیت نمی‌توان بشریت را از بحران عدم اعتقاد به معنویت، که اساسی‌ترین درد جامعه بشری در غرب و شرق است، به در آورد.» (۱)

حضرت آیت‌الله جوادی آملی که به همراه محمدجواد لاریجانی و مرحوم خانم مرضیه حدیدچی (دباغ) نماینده امام خمینی برای ارسال و قرائت نامه بود، درباره این فقره از نامه و واکنش گورباچف می‌نویسد: کار قرائت پیام و ترجمه آن، یک ساعت به طول انجامید و در این مدت، گورباچف در کمال ادب گوش می داد و تنها در دو جای پیام، رنگ چهره اش تغییر کرد و صورتش سرخ شد؛ یک مورد آن در قسمتی از پیام بود که امام می فرماید: دیگر کمونیست را باید در موزه های تاریخی جهان بنگریم و … ایشان در خلال قرائت پیام نیز بعضی از مطالب را یادداشت می کرد و برخی از مطالب را نیز معاونان و دستیارانش یادداشت می کردند. (۲)

حتما برخی روشنفکران شرق‌زده و غرب زده در آن زمان به این نامه پوزخند زدند و با خود گفتند امام خمینی طلبه‌ای است که مناسبات بین‌المللی را نمی‌شناسند. در زمانی که هنوز دیوار برلین فرو نریخته بود، صحبت از فروپاشی شوروی، برای برخی غیر قابل باور بود. اما وعده امام خمینی محقق شد و کمونیسم به موزه‌های تاریخ پیوست.

پیش‌بینی رهبران الهی که بر مبنای سنت‌الهی است، وعده‌ای حق است. همانطور که رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در شهریور ۱۳۹۴ فرمود: «رژیم صهیونیستی ۲۵ سال آینده را نخواهد دید.» وعده‌ای الهی که باز هم برخی روشنفکران نفهمیدند،‌ اما اگر آن روز زنده بودند خواهند دید که اسرائیل ۲۵ سال آینده را نمی‌بینید.

پی‌نوشت:

۱- نامه امام خمینی به گورباچف، ۱۱ دی ۱۳۶۷

۲- کتاب بنیان مرصوص امام خمینی، آیت الله جوادی آملی، فصل هفدهم، ص۳۱۰

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | هدیه عجیب مهسا طهماسبی برای حامد آهنگی؛ چسب بزن بشین!