اختلاف نظر کارشناسان هواشناسی درباره وقوع یخبندان در کشور


اختلاف نظر کارشناسان هواشناسی درباره وقوع یخبندان در کشور

طی روزهای گذشته خبری مبنی بر اینکه سیستم سرد قطبی در راه ایران است و دوره برف و سرما را برای کشور در پی خواهد داشت، سوژه فضای مجازی شد.

به گزارش خبرنگار اتاق خبر 24:

زمستان سال 96 بود که بارش سنگین برف و به دنبال آن یخبندان و کولاک 18 استان کشور را درگیر کرد و موجب بسته شدن راه ها، تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و لغو پروازها و بسیاری مشکلات دیگر برای مردم شد.

میزان کاهش دما هم به حدی بود که دمای اردبیل به منفی 26 درجه و دمای ورزقان به 30 درجه زیر صفر رسید.

شدت بارش برف به گونه ای بود که در برخی از جاده های کشور بسیاری از خودروها و سرنشینان آن ساعت ها در جاده‌ها گرفتار شدند و فقط در طول یک شبانه روز مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین از اسکان 7 هزار مسافر در راه مانده از کولاک و یخبندان و رها کردن 2 هزار و 467 خودروی گرفتار شده در کولاک را در مسیرهای ارتباطی این استان خبر داد.

اختلاف نظر کارشناسان هواشناسی درباره وقوع یخبندان در کشور

حتی تهران نیز شاهد بارش برف چشمگیری بود به طوریکه باعث شکستگی بسیاری از درخت‌ها در مناطق مختلف پایتخت و اعتراض بسیاری از شهروندان شد و کار به جایی رسید که محمد علی نجفی، شهردار وقت تهران در حساب توئیتری خود از تهرانی‌ها خواست تا به ماموران شهرداری در تکاندن برف از شاخه‌های درختان کمک کنند!

اختلاف نظر کارشناسان هواشناسی درباره وقوع یخبندان در کشور

اکنون پس از گذشت یکسال و با شروع فصل زمستان زمزمه هایی به گوش می رسد که یخبندان دیگری در راه است.

هشدار در شبکه های اجتماعی نسبت به وقوع کولاک در ایران

در برخی از شبکه های اجتماعی هشدار داده شده که سرما و برف چند روزه در ایران حاکم خواهد شد و وزارت راه و شهرسازی ، وزارت نفت و وزارت نیرو و دستگاه های مرتبط باید تدبیر های لازم را داشته باشند.
همچنین پایگاه های خارجی هم نسبت به این خبر واکنش نشان دادند.

اختلاف نظر کارشناسان هواشناسی درباره وقوع یخبندان در کشور

اگرچه سیستم های بارندگی در زمستان امسال نه خیلی شدید و نه خیلی ضعیف پیش بینی شده بود اما خبر وارد شدن ایران به دوره یخبندان (cold spell) باعث شد تا این موضوع از طریق کارشناسان هواشناسی پیگیری شود.

پیش بینی حسین اردکانی

حسین اردکانی استاد هواشناسی، وقوع یخبندان 10 روزه (15 تا 25 دی ماه) در کشور را پیش بینی کرد و گفت این حادثه زمستانی در تمام نواحی غربی و شمال غربی، سواحل دریای خزر و استان های شرقی و شمالی کشور به استثنای جنوب شرق کشور به صورت ریزش برف و باران خواهد بود و پس از گذشت این سیستم بارشی ایران به مدت 10 روز وارد دوره یخبندان با دمای چند درجه زیر صفر خواهد شد.

اردکانی همچنین به کشاورزان و مسئولان راهداری هشدار داد تا در این باره مدیریت لازم را به کار گیرند.

واکنش رئیس سابق پژوهشکده هواشناسی به پیش‌‌بینی اردکانی

به علاوه، محمد تقی زمانیان رئیس سابق پژوهشکده هواشناسی با بیان اینکه نمی توان گفت یک پیش بینی صددرصد اتفاق می‌افتد اما تصریح کرد: پیش بینی های دکتر اردکانی معمولا بهتر از سازمان هواشناسی است.

محمد تقی زمانیان همچنین توضیح داد که پشتوانه پیش بینی دکتر اردکانی تجربه بالای ایشان است که بیش از 50 سال است که با تفسیر نقشه ها قادرند حرکت نظام جوی را پیش بینی کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا سازمان هواشناسی از چنین پدیده‌ای اطلاع ندارد گفت: سازمان هواشناسی معمولا از داده‌های پایگاه GFS استفاده می کند که پیش‌بینی‌های دراز مدت نمی‌دهند و یک هفته‌ای است.

اختلاف نظر کارشناسان هواشناسی درباره وقوع یخبندان در کشور

مخالفت کارشناسان فعلی سازمان هواشناسی درمورد بروز یخبندان

اما ازسوی دیگر محمد اصغری کارشناس هواشناسی این خبر را غیرقابل استناد دانست و وقوع چنین پدیده ای را تایید نکرد.

همچنین احد وظیفه، مدیریت پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: موجی که برف سنگین در پیش ندارد در روز پنجشنبه در راه است و قرار نیست کل کشور را دربرگیرد و بعد از آن هوا سردتر شود و نمی توانیم قطعی بگوییم که بعد از آن یخبندان خواهیم داشت یا خیر؟

احد وظیفه در ادامه تاکید کرد: به سبب بارش برف در دامنه‌های البرز و زاگرس مرکزی، لغزندگی جاده‌های کوهستانی، مه آلودگی و کاهش دید رخ خواهد داد و در استان خوزستان و شمال بوشهر رگبار و رعد و برق همراه با آب‌گرفتگی و بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها پیش‌بینی می‌شود.

وضعیت بارش‌ها در زمستان ۹۷

شایان ذکر است درخصوص میزان بارش‌ها در زمستان جاری، سرپرست پژوهشکده اقلیم‌شناسی با بیان اینکه نقشه‌های پیش‌بینی، حاکی از تضعیف نسبی سامانه‌های بارشی در فصل زمستان به‌ویژه ماه اسفند است، گفت: برخلاف بارش‌های بیش از نرمال و گاهی سیل‌آسا در دو ماه ابتدایی فصل پاییز، وضعیت بارش در فصل زمستان در محدوده نرمال تا کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

اما در آخر باید تا پایان هفته منتظر ماند تا با تکمیل الگوهای هواشناسی، سازمان هواشناسی و کارشناسان با بررسی دقیق‌تر الگوها و سامانه های بارشی نسبت به وقوع یا عدم وقوع یخبندان در ایران اخبار رسمی و موثق‌تری را به اطلاع مردم برسانند.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند