اجرای لندآرت‌ها نقش بسزایی در معرفی جزیره هرمز داشته است


اجرای لندآرت‌ها نقش بسزایی در معرفی جزیره هرمز داشته است

یک فعال فرهنگی، هنری گفت: اجرای لند آرت ها، تاثیر زیادی در معرفی جزیره هرمز در رسانه ها داشته است.

محمدسایبانی در گفت و گو با ایسنا، بیان کرد: کاری که در حال انجام آن در جزیره هرمز هستیم، طراحی یک لند آرت است. برای ساخت این اثر از سنگ های محیط اطراف استفاده می کنیم.

وی با اشاره به اینکه محوطه ای که در آن هستیم به ساحل فرش خاکی معروف است، اضافه کرد: از اواسط دهه 80 تا اوایل دهه 90 پروژه فرش های خاکی در این محل انجام شده است، به باور بسیاری معرفی جزیره هرمز به واسطه همین اثار هنری اتفاق افتاده است.

سایبانی با بیان سوالی مبنی بر این که "این لند ارت چرا به نام فرش خاکی معروف شده است؟" افزود: در طراحی، طرح اولیه تیم طراح قصد نشان دادن هویت ایرانی بوده است، به همین علت از فرش ایرانی استفاده کرده و به همین ترتیب لند آرت اولیه، فرش خاکی نام گرفت.

این فعال فرهنگی و هنری عنوان کرد: فرش خاکی اولیه بازخورد رسانه ای بسیار خوبی به همراه داشت، تاثیرات خوبی برای جزیره و کارآفرینی برای مهاجران صورت گرفت.

سایبانی ادامه داد: آن چیزی که نیاز امروز هرمز است این است که بومیان این جزیره در حوزه اکوتوریسم اموزش ببینند. تشکل های رسمی و تخصصی را در این حوزه ثبت کنند. این جزیره به جای تعاونی معدن به تعاونی گردشگری نیاز دارد به این ترتیب هم طبیعت و هم فرهنگ این جزیره حفظ می شود، از طرفی سبب کارافرینی نیز می شود و وضعیت اقتصادی و فرهنگی نیز رشد می کند.

وی در خصوص تاثیر برداشت این خاک ها از نقاط دیگر جزیره و انتقال ان به ساحل لند آرت، اظهار کرد: واقعیتی که در خصوص استفاده از خاک های رنگی هرمز وجود دارد؛ این است که بدیهی است که تیمی که این متریال و ماده را معرفی می کند به عنوان ماده ای که می توان با ان این اثر هنری را طراحی کرد؛ خود، حساسیت های لازم را داشته باشد تا طبیعت کمترین اسیب را ببیند.

سایبانی بیان کرد: گرایش این تیم های هنری طبیعت است. جمع اوری این خاک های رنگی به نوعی مشکل ترین بخش انجام ان پروژه است. این خاک ها قبل از فصل بارندگی از مسیل ها جمع اوری می شوند، پس با بلدوزر و بیل و کلنگ این خاک ها جمع اوری نمی شوند.

این فعال فرهنگی و هنری تصریح کرد: عجله ای برای این که لند ارت تمام شود نداریم و به همین علت تنها اواخر هفته به جزیره می اییم و از این نظر که متریال این لند ارت سنگ است نگرانی نیز بابت بارندگی و از بین رفتن و اسیب دیدن پروژه وجود ندارد. این چهارمین اخر هفته ای است که به هرمز سفر کرده ایم.

وی در پایان گفت: گردشگران می توانند در این طرح در جاهایی که مشخص شده است نقشی را که می خواهند روی ان پیاده کنند و بخشی از این کار شوند. احتمالا پس از تمام شدن پروژه قسمت هایی از آن را نیز با زباله چیدمان کنیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...