فواید ریش گذاشتن: 10 فایده علمی ریش گذاشتن از نظر اسلام


فواید ریش گذاشتن: 10 فایده علمی ریش گذاشتن از نظر اسلام

وقتی بحث ریش به میان می آید، اغلب آدم‌ها برداشت‌ها و نگرش‌های مختلف و متفاوتی از آن دارند. بعضی‌ها شیفته‌ی آن هستند و فکر می‌کنند که ریش همان چیزی است به مردها مردانگی می‌بخشد، در حالی که عده ای دیگر فکر می‌کنند ریش گذاشتن چندان کار حرفه ای یا تر و تمیزی به حساب نمی‌آید. نگرش شما نسبت به ریش هر چه باشد، ریش واقعا فواید فرهنگی و سلامتی مختص به...

وقتی بحث ریش به میان می آید، اغلب آدم‌ها برداشت‌ها و نگرش‌های مختلف و متفاوتی از آن دارند. بعضی‌ها شیفته‌ی آن هستند و فکر می‌کنند که ریش همان چیزی است به مردها مردانگی می‌بخشد، در حالی که عده ای دیگر فکر می‌کنند ریش گذاشتن چندان کار حرفه ای یا تر و تمیزی به حساب نمی‌آید. نگرش شما نسبت به ریش هر چه باشد، ریش واقعا فواید فرهنگی و سلامتی مختص به خودش را دارد. به هر روی، فواید ریش گذاشتن برای سلامتی از نقطه نظر اسلام کدامند؟

فواید ریش گذاشتن: 10 فایده علمی ریش گذاشتن از نظر اسلام

اهمیت ریش در اسلام

ریش گذاشتن و پیرایش سبیل هر دو طبق سنت اسلام واجب هستند. به روایت عبدلله بن عمر در حدیث ۷۸۱ از کتاب ۷۲ صحیح البخاری آمده است: «خداوند فرمود سبیل را کوتاه کنید و ریش را (همانگونه که هست) به حال خود رها کنید».

طبق نظر و معیار اسلام، ریش باید از استخوان‌های گونه و همتراز با مجرای گوش‌ها شروع شود و از گونه‌ها تا انتهای چانه پایین بیاید. موی گردن بخشی از ریش محسوب نمی‌شود و می‌توان کلا آن را تراشید. پس به طور خلاصه، گذاشتن ریش و سبیل در اکثر مکاتب اهل تسنن اسلام اجباری است، هرچند در مکاتب فکری اسلامی مدرن کم کم این را پذیرفته‌اند که می‌توان ریش را پیراست یا اینکه کلا از ته تراشید.

فواید ریش گذاشتن برای سلامتی از نظر اسلام

در ادامه‌ی این مقاله با ما همراه باشید تا ۱۰ برترین فواید ریش گذاشتن در اسلام را با شما در میان بگذاریم:

۱. ریش از شما در برابر سرما محافظت می‌کند

هزاران سال پیش، غارنشینان برای محافظت از خودشان در برابر سرما ریش می‌گذاشتند. این رسم از آن زمان به تمدن‌های باستانی مانند چین باستان، یونان باستان، و روم باستان منتقل شد. عملکرد ریش به عنوان عایق سرما از آن زمان به بعد تغییری نکرده است. بسیاری از مردها در کشورهای سردتر تصمیم می‌گیرند که ریش بگذارند نه فقط برای محافظت از خودشان در برابر سرما، بلکه برای پیشگیری از سرخ و پوسته پوسته شدن پوست صورت‌شان. با انجام این کار به صورت خودکار در تلاش و هزینه‌های خود برای مراقبت از پوست‌تان صرفه‌جویی خواهد شد.

۲. ریش بر هویت شما به عنوان یک مرد تاکید می‌کند

از ریش همچنین برای تاکید بر هویت یک مرد نیز استفاده شده است، و به راستی هم یک مرد با ریش مردتر و بالغ به نظر می‌رسد به خصوص اگر صورتی بچه‌گانه داشته باشد، فک او ظریف یا پوستش بیش از حد لطیف باشد. این کار احتمال جذاب بودن یک مرد برای دختران را بیشتر خواهد کرد. مطالعات انجام شده اثبات کرده‌اند مردانی که ریش می‌گذارند در مقایسه با مردانی که ریش‌شان را از ته می‌تراشند ظاهری مردانه‌تر، نافذتر و در عین حال بالغ‌تر دارند.

۳. ریش معضل التهاب ناشی از اصلاح با تیغ را برطرف می‌کند

تراشیدن روتین و همیشگی ریش با تیغ باعث به وجود آمدن زخم‌ها و خراش های همیشگی بر روی پوست می شود. در دراز مدت، ممکن است به جوش زدن، عفونت، برگشت مو به داخل پوست، و همچنین فولیکولیت منجر شود. فولیکولیت التهاب فولیکول‌های مو درون پوست است. با ریش گذاشتن، نیازی نیست نگران مشکلاتی که ذکر شد باشید، البته مادامی که از ریش‌تان به خوبی مراقبت کنید و آن را به لحاظ بهداشتی در سطحی بالا نگه دارید.

۴. ریش همچنین محافظ طبیعی نور خورشید است

موی صورت همچنین توانایی آن را دارد که از پوست در برابر پرتوهای ماوراء بنفش سرطان زا و خطرناک محافظت ‌کند. در مطالعه‌ای چنین بیان شده است که ریش ۵۰-۹۵٪ سپر صورت در برابر پرتوهای ماوراء بنفش به حساب می‌آید. بالاخص ریش از صورت در برابر پرتوهای ماوراء بنفش که باعث قرمز شدن و آفتاب سوختگی، و نهایتا سرطان غیر ملانومایی می‌شوند از پوست محافظت می‌کند. هرچه ریش بلندتر باشد، بهتر می‌تواند از شما در برابر پرتوهای ماوراء بنفش محافظت کند.

۵. ریش باعث می‌شود در نظر زنان جذاب‌تر جلوه کنید

سوای اینکه بی شک ظاهری مردانه‌تر خواهید داشت، زنان نیز مردان دارای ریش را بیشتر دوست دارند چون ریش چشم‌ها را پر رنگ‌تر جلوه می‌دهد و ویژگی‌های «نابالغ» بودن موجود در صورت مثل فک یا چانه‌ی کوچک و ظریف را محو می‌کند یا پوشش می‌دهد. غیر از این، زنان از این که یک مرد ریش دار را شوهر آینده‌ی خود بدانند بیشتر احساس اطمینان می‌کنند چون این مردها در نظر زنان پدران بهتری خواهند بود. زنان جذاب‌ترین اشکال ریش را ته‌ریش کوتاه یا ریش‌هایی با اندازه‌ی (طول) متوسط می‌دانند.

فواید ریش گذاشتن ۶: سلامت پوست صورت را بهبود می‌بخشد

ریش نه تنها از صورت شما در برابر آب و هوای خشن و شدید، آفتاب سوختگی، سرطان‌های پوست احتمالی یا جوش محافظت می‌کند، بلکه جلوی پیری را هم می‌گیرد! به همین خاطر، بهتر است تراشیدن ریش را از همین حالا متوقف کنید! نه تنها این کار جوش‌ها، زخم‌های احتمالی یا حساسیت‌های ناشی از تیغ را کاهش می‌دهد، بلکه از عفونت‌های باکتریایی که فولیکول‌های مو را ملتهب می‌کنند و باعث خشکی و پیری پوست می‌شوند نیز می‌کاهد.

اگر این اتفاق بیفتد، سر و کله‌ی چین و چروک در جای جای صورت‌تان پیدا خواهد شد. ریش به پوست کمک می‌کند با تحریک غدد سبابه به مرطوب سازی طبیعی آن از سالخوردگی و پیری پوست جلوگیری کند.

۷. ریش همچنین پتانسیل آن را دارد که آلرژی‌ها و آسم را کاهش دهد

ریش مانع از ورود دانه‌های غبار و گرد و خاک به بینی‌تان می‌شود که استنشاق آن‌ها می‌تواند باعث آسم و همچنین به وجود آمدن سایر بیماری‌های دستگاه تنفسی بشود. موهای صورت در کل مواد آلاینده و خارجی موجود در هوا را فیلتر می‌کند تا مطمئن شوید سالم‌ترین اکسیژن موجود را به درون ریه‌های خود می‌برید.

برعکس، متخصصان حوزه‌ی سلامت چنین مشاهده کرده‌اند که ذرات گرد و خاک می‌تواند در ریش جمع شوند، که ممکن است به استنشاق از طریق شانه کردن یا شستن آن منجر شود.

۸. ریش همچنین هویتی مشخص و متمایز برای شما فراهم می‌آورد

ریش اغلب نسبت به سایر ویژگی‌های صورت بیشتر به چشم می‌آید، اما این همان چیزی است که هویتی مشخص و متمایز به شما می‌بخشد. اگر ریش داشته باشید آدم‌ها شما را بهتر و بیشتر تشخیص خواهند داد.

۹. ریش در واقع پوست شما را جوانتر می‌سازد

ریش به خاطر حفاظتی که از پوست فراهم می‌آورد سلامت و جوانی آن را بهبود می‌بخشد؛ از محافظت در برابر لکه‌های پوستی گرفته، تا جوش، رنگ‌باختگی پوست، چین و چروک و بسیاری از چیزهای دیگر. نه تنها ریش از قسمت بیرونی بدن‌تان محافظت می‌کند بلکه با فیلتر کردن آلاینده‌ها برای اینکه پاک‌ترین هوا را استنشاق کنید و بهترین شرایط را از نظر سلامتی داشته باشید، از بخش درونی بدن‌تان نیز محافظت می‌کند.

۱۰. ریش از عفونت‌های باکتریایی و آلرژی‌های احتمالی پیشگیری می‌کند

ریش آلرژن‌ها و همچنین سایر ذرات خارجی را فیلتر می‌کند و نمی‌گذارد از طریق استنشاق هوا به درون بدن‌تان وارد شوند تا از این طریق سلامت شما را در عالی‌ترین سطح حفظ کند. در عوض، شما نیز کمتر مستعد واکنش‌های آلرژیک خواهید بود. کلید بهره‌مندی از این فایده‌ی ریش حفظ بهداشت ریش و همچنین پاکیزگی آن است. فراموش نکنید که هر روز موهای صورت‌تان را بشویید، از روغن‌ ریش یا موم ریش استفاده کنید و همچنین در صورت لزوم آن را پیرایش کنید.

این‌ها فواید ریش گذاشتن برای سلامتی هستند که ممکن است قبلا هم بعضی از آن‌ها را شنیده یا در جایی خوانده باشید. به غیر از جذاب‌تر به نظر رسیدن به لحاظ زیبایی‌شناختی، اطلاعات فوق اثبات می‌کنند که ریش به لحاظ سلامتی نیز جذابیت‌های خودش را دارد. خب آقایان، با همه این توصیفات، آیا آماده هستید که از امروز ریش بگذاریم؟

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده- کامروا ابراهیمی

منبع: drhealthbenefits

فواید ریش گذاشتن: ۱۰ فایده علمی ریش گذاشتن از نظر اسلام

نوشته های مرتبط

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دومین جلسه مجازی آمریکا و اسرائیل درباره حمله به رفح