بررسی پرافتخار ترین تیم های جام ملت‌های آسیا؛ از اقتدار سامورایی ها تا سه قهرمانی متوالی ایران


بررسی پرافتخار ترین تیم های جام ملت‌های آسیا؛ از اقتدار سامورایی ها تا سه قهرمانی متوالی ایران

تیم ملی فوتبال ایران، سومین تیم پرافتخار جام ملت های آسیا است.

به گزارش فرتاک ورزشی،

جام ملت های 2019 آسیا (هفدهمین دوره جام ملت های آسیا)، حدود یک ماه دیگر در امارات آغاز می شود.

جام ملت های آسیا از سال 1956 آغاز شد (4 سال زودتر از جام ملت های اروپا) که اولین دوره آن در هنگ کنگ برگزار شد. ایران و کره جنوبی با 12 بار حضور در این رقابت ها، بیشتر از سایر کشور ها در جام ملت های آسیا حضور داشته اند. جام ملت های آسیا از ابتدا هر 4 سال یکبار برگزار می شد تا اینکه با تصمیم AFC جام ملت های 2004 و 2007 با فاصله 3 ساله برگزار شد، اما دوباره روال به هر 4 سال یکبار بازگشت.

حالا در آستانه آغاز هفدهمین دوره جام ملت های آسیا به بررسی پرافتخار ترین تیم های این رقابت ها خواهیم پرداخت. نام تیم ملی فوتبال کشورمان هم در جمع تیم های پرافتخار این جام دیده می شود.

* اسرائیل در 4 دوره نخست جام ملت های آسیا حضور داشت و پس از آن از کنفدراسیون فوتبال آسیا جدا شد.

* استرالیا که جزو کنفدراسیون اقیانوسیه بود، به کنفدراسیون فوتبال آسیا پیوست و از جام ملت های 2007 در این رقابت ها حاضر شد.

بررسی پرافتخار ترین تیم های جام ملت‌های آسیا؛ از اقتدار سامورایی ها تا سه قهرمانی متوالی ایران

پرافتخارترین‌ها:

ژاپن

ژاپن در ابتدا جزو قدرت های آسیا نبود، اما در 7 دوره اخیر به قدرت مطلق جام ملت های آسیا تبدیل شده است و هر دوره همه شانس این تیم را برای قهرمانی بیشتر می دادند. ژاپن در 7 دوره اخیر موفق شده 4 بار عنوان قهرمانی را کسب کند. اولین قهرمانی ژاپنی در جام ملت های 1992 به دست آمد که میزبان رقابت ها خود کشور ژاپن بود. سامورایی ها دومین قهرمانی خود را در جام ملت های 2000 به دست آوردند که لبنان میزبان بود. ژاپن در جام ملت های 2004 چین موفق شد دومین قهرمانی متوالی و در مجموع سومین قهرمانی اش را جشن بگیرد. در جام ملت های 2007 سامورایی ها در رده چهارم قرار گرفتند، اما باز هم موفق شدند در جام ملت های 2011 قطر قهرمان شوند. جام ملت های 2015 برای آن ها حاصلی نداشت و در مرحله یک چهارم نهایی مقابل امارات حذف شدند.

عربستان سعودی

دومین تیم پرافتخار جام ملت های آسیا، عربستان سعودی است. عربستان از جام ملت های 1984 تا 2007 که 7 دوره برگزار شد، 6 بار در در فینال رقابت ها حاضر شد! این نشان می دهد که عربستان 13 سال به همراه شد قدرت مطلق آسیا بوده است. در سال هایی که ایران و کره جنوبی افت کرده بودند، حالا قدرت در دستان ژاپن و عربستان قرار داشت. عربستان در دوره متوالی در سال های 1984 و 1988 موفق شد قهرمان جام ملت های آسیا شود. در جام ملت های 1992 ژاپن، عربستان فرصت رسیدن به رکورد ایران در 3 قهرمانی متوالی را از دست داد. آن ها در فینال مغلوب ژاپن شدند و نایب قهرمان شدند.

سعودی ها در جام ملت های 1996 امارات، میزبان را در فینال شکست دادند و سومین قهرمانی خود را جشن گرفتند. جام ملت های 2000 باز هم عربستان به فینال صعود کرد، اما باز هم مقابل ژاپن شکست خورد و نایب قهرمان شد. در جام ملت های 2004 نوار فینالیست شدن های عربستان پاره شد، این تیم در همان مرحله گروهی حذف شد. عربستان در جام ملت های 2007 باز هم به فینال صعود کرد، اما این بار مقابل عراق شکست خورد تا برای سومین بار نایب قهرمان این رقابت ها شود.

ایران

تیم ملی فوتبال ایران، سومین کشور پرافتخار جام ملت های آسیا است. ایران و کره جنوبی ابتدا قدرت های برتر این رقابت ها بودند، اما سالیان زیادی است که موفق به کسب قهرمانی نشده اند. ایران که یکی از قدیمی ترین تیم های جام ملت های آسیا است، اولین قهرمانی اش را در چهارمین دوره این رقابت ها به دست آورد. جام ملت های 1968 که در ایران برگزار می شد با قهرمانی کشورمان به پایان رسید. در دیدار فینال ایران موفق شد برمه(میانمار) را شکست دهد.

در جام ملت های 1972 تایلند ایران موفق شد باز هم قهرمان شود که این بار کشورمان در فینال کره جنوبی، رقیب سنتی اش را شکست داد. جام ملت های 1976 هم در ایران برگزار شد و تیم ملی ایران موفق شد برای سومین بار متوالی قهرمان جام ملت های آسیا شود که تاکنون هیچ تیمی موفق نشده به این رکورد تاریخی دست یابد. ایران در فینال موفق شد کویت را شکست دهد. تیم ملی ایران دیگر پس از سال 1976 موفق نشده است که قهرمان آسیا شود، اما 4 بار به عنوان سومی دست یافته ایم. در جام ملت های 1980 ایران در دیدار رده بندی موفق شد کره شمالی را شکست دهد تا اولین مقام سومی اش را کسب کند. در سال 1984 ایران چهارم شد. در جام ملت های 1988 ایران با پیروزی مقابل چین در دیدار رده بندی، سوم شد. در جام ملت های 1996 ایران یکی از مدعیان اصلی قهرمانی بود، ایران در مرحله گروهی با 3 گل عربستان را شکست داد و در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه 6 بر 2 در دیداری تاریخی موفق شد کره جنوبی را شکست دهد.

ایران شانس زیای برای قهرمانی داشت که در دیدار نیمه نهایی مقابل عربستان در ضربات پنالتی شکست خورد. علی دایی، داریوش یزدانی و محمد خاکپور در این دیدار پنالتی خراب کردند. در این دیدار ناداوری هایی رخ داد تا شاگردان مایلی کهن فینالیست نشوند. در نهایت ایران با پیروزی مقابل کویت در دیدار رده بندی به مقام سوم رسید. در جام ملت های 2004 ایران به همراه برانکو ایوانکوویچ در رقابت ها حاضر شد و با بازی های چشم نواز یکی از مدعیان قهرمانی بود.

ایران در مرحله یک چهارم نهایی با درخشش علی کریمی موفق شد 4 بر 3 کره جنوبی را شکست دهد. در دیدار نیمه نهایی ایران به مصاف چین میزبان رفت که باز هم همان اتفاقات جام ملت های 1996 رخ داد. داور به سود تیم میزبان سوت زد تا باز هم ایران در ضربات پنالتی مغلوب شود و از رسیدن به فینال باز بماند. ایمان مبعلی و یحیی گل محمدی در این دیدار پنالتی های خود را از دست داده بودند، اگر گل محمدی در اقدامی عجیب آخرین پنالتی ایران را چیپ نمی زد، شاگردان برانکو شانس زیادی برای قهرمانی داشتند. ایران در دیدار رده بندی موفق شد بحرین را شکست دهد و برای چهارمین بار سوم آسیا شود. پس از این جام دیگر ایران در جام چهار تیم حاضر شد و در جام های 2007، 2011 و 2015 به ترتیب با هدایت امیر قلعه نویی، افشین قطبی و کارلوس کی روش در مرحله یک چهارم نهایی از رقابت ها حذف شد.

بررسی پرافتخار ترین تیم های جام ملت‌های آسیا؛ از اقتدار سامورایی ها تا سه قهرمانی متوالی ایران

کره جنوبی

کره جنوبی چهارمین تیم پرافتخار آسیا است. کره در اولین دوره این رقابت ها در سال 1956 که در هنگ کنگ برگزار شد، موفق شد اسرائیل را در فینال شکست دهد و قهرمان آسیا شود. در سال 1960 دومین قهرمانی متوالی کره جنوبی به دست آمد. کره جنوبی در حالی که میزبان رقابت ها بود موفق شد باز هم اسرائیل را در فینال شکست دهد و قهرمان آسیا شود. کره ای ها دیگر موفق نشدند قهرمان آسیا شوند، اما 4 نایب قهرمانی و 4 سومی به دست آوردند. در جام ملت های 1964 کره جنوبی با پیروزی مقابل هنگ کنگ در دیدار رده بندی سوم شد. کره در جام ملت های 1972 در فینال مقابل ایران شکست خورد و نایب قهرمان شد. کره جنوبی در جام ملت های 1980 و 1988 به ترتیب مقابل کویت و عربستان در فینال شکست خورد و نایب قهرمان شد. کره‌ای‌ها در جام ملت های 2000، 2007 و 2011 سوم شدند. در آخرین دوره جام ملت های آسیا (2015) که در استرالیا برگزار شد، کره جنوبی در فینال به مصاف میزبان رفت که در نهایت با نتیجه 2 بر 1 مقابل استرالیا شکست خورد و نایب قهرمان شد تا چهارمین نایب قهرمانی این تیم به دست آید.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...