مهم‌ترین دلایل کم شدن خواب نوزاد چیست؟


اگر تازه پدر و مادر شده‌اید و نوزادتان بی‌خواب است، این مقاله را با دقت بخوانید.

مهم‌ترین دلایل "کم شدن خواب نوزاد" چیست؟به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، از مشکلات مهم پدر و مادرها کم‌شدن خواب نوزاد دلبندشان است. زمانی که نوزاد کم خواب می‌شود به دنبال آن پدر و مادرها هم بی‌خواب می شوند، چون دلشان می‌خواهد به فرزند خود رسیدگی کنند و او را بخوابانند، اما دلایل کم شدن خواب نوزادان چیست؟ چرا برخی از بچه‌ها شب‌ها نمی‌خوابند؟ علل مهم بی‌خوابی نوزاد چیست؟ در ادامه همراه ما شده و پاسخ سوال‌هایتان را بگیرید.

اصلی ترین علل کم خوابی نوزاد

نوزاد شما به خاطر هیجان و خستگی نمی خوابد!

زمانی که نوزاد خیلی خسته باشد، دچار بی‌خوابی می‌شود و به دنبال آن بدخلق و بهانه‌گیر نیز می‌شود. هم چنین وجود سر و صدا در محیط، اسباب بازی و صفحه نمایش های الکترونیکی هم موجب هیجان و خستگی کودک شده و او را کم خواب می‌کند.

نوزادتان گرسنه یا تشنه است!

تنها غذای نوزادان در ماه‌های اول تولد تنها شیر است و شیرمادر به راحتی هضم می‌شود. پس باید بیش تر حواستان به تغذیه نوزاد باشد. اگر نوزادی به هنگام شب از خواب بیدار شود احتمالا گرسنه یا تشنه شده است. بچه ها در بازه رشدشان بیش‌تر گرسنه می‌شوند. معمولا این برهه برای نوزاد‌ها ۷ تا ۱۰ روزگی، ۳ هفته، ۶ هفته، ۳ ماه، ۶ ماه و ۹ ماهگی است. بعد از ۶ ماهگی می‌توان از غذا‌های کمکی هم برای تغذیه کودکان کمک گرفت.

با نور خورشید نوزادتان می خوابد!

نور خورشید و قرار دادن نوزادان در معرض نور آفتاب باعث می‌شود که آن ها ریتم شبانه روزی خود را تنظیم کنند و شب‌ها طولانی‌تر بخوابند. هوای تازه و نور برای جذب ویتامین دی بسیار خوب و مفید است. همچنین به هنگام شب نوزاد را از نورهای مصنوعی دور کنید و برای او جای مناسبی جهت خواب فراهم کنید.

نوزاد را در طول روز بخوابانید!

بهتر است در هنگام ظهر کودک خود را بخوابانید،‌ البته از خواباندن او در غروب پرهیز کنید زیرا موجب بی‌خوابی شبانه او خواهد شد.

بیشتر بخوانید:چه خطراتی نوزاد شما را در خواب تهدید می کند؟

مهم‌ترین دلایل "کم شدن خواب نوزاد" چیست؟

بیشتر بخوانید: نوزادان چه خوابی می بینند؟

نوزاد را ترغیب به خواب کنید!

بچه‌ها معمولا در طول شب از خواب خود بیدار می‌شوند و حتی گاهی ممکن است خودشان را به خواب بزنند و سپس بیدار شوند.اما اگر نوزادتان جهت خوابیدن به تغذیه مانند شیر مادر، پستانک و... نیاز داشته باشد، بعید است دوباره خودش بعد از بیداری بخوابد. پس باید او را طوری عادت دهید که وقتی در رختخوابش قرار گرفت باید بخوابد.

محیط بد باعث کم خواب شدن نوزاد است.

یکی دیگر از رایج‌ترین دلایل کم خواب شدن نوزاد تغییر محیط و نامناسب بودن آن است. زمانی که محل خواب کودک عوض می‌شود و او در طول شب از خواب بیدار شود و متوجه جای جدید باشد دچار وحشت می شود و نمی‌خوابد. همچنین دما، نور، سر و صدا، لباس و ...همگی مسائلی هستند که بایستی در فراهم سازی محیط برای خواب نوزاد مدنظر قرار گرفته شود.

یادگیری مهارت و توانایی‌های جدید او را کم خواب می کند!

یک نوزاد در زمان رشد خود مهارت‌هایی هم چون غلت زدن، لگد زدن، سینه خیز راه رفتن را یاد می گیرد. جالب است بدانید که او در خواب هم این توانایی‌ها را تمرین می کند. پس در روز به هنگام یاد دادن مهارت‌های تازه به او دوباره دراز کشیدن را نیز بیاموزید.

به برنامه خواب نوزاد اهمیت بدهید.

بچه‌ها به یک برنامه منظم خواب که ساعت درونی و چرخه هورمونی بدنشان را تنظیم می‌کند، نیاز دارند. بدین ترتیب نوزاد عادت می‌کند و بر اساس برنامه خواب آلود می‌شود.

بیشتر بخوانید: تنگی نفس یکی از اختلالات شایع خواب نوزادان

مهم‌ترین دلایل "کم شدن خواب نوزاد" چیست؟

بیشتر بخوانید:عوامل موثر بر خواب کودکان

هراس جدایی از والدین در نوزاد

نوزادها در بازه زمانی ۶ تا ۸ ماهگی دچار اضطراب جدایی از والدین می‌شوند و گاهی این مسئله تا ۵ سالگی هم ادامه پیدا می‌کند. در این کم خواب شدن‌ها او بی تاب خوابیدن نزدیک شما می‌شود و بهتر است او را در این برهه بیشتر مورد توجه قرار دهید. به‌طوری که به هنگام بیداری او می توانید در اتاقش قرار بگیرید و کم کم محل را ترک کنید و یا زمان ترک کردن به او احساس اطمینان بدهید که باز هم پیش او خواهید رفت و حتما این کار را انجام دهید تا او احساس امنیت کند.

بیماری از دلایل کم خواب شدن نوزاد

نوزادها به علت برخی مشکلات سلامتی هم کم خواب می‌شوند و نمی‌توانند بخوابند. پس حواستان به سلامتی آن‌ها باشد. در برخی مواقع بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، سرفه، معده درد و ... او را بی خواب می‌کنند.

امید که با آشنایی از مهم ترین دلایل کم خواب شدن نوزاد به خوبی آن ها را شناسایی کرده و حل کنید.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟