تغییرات دوران بارداری، علت تیرگی پستان‎ها چیست؟


تغییرات دوران بارداری، علت تیرگی پستان‎ها چیست؟

بارداری یک سفر معجزه آساست. بدن یک زن تغییرات خارق العاده ای را تجربه می کند و تمام این تغییرات تنها در طی نه ماه اتفاق می افتند.

بارداری یک سفر معجزه آساست. بدن یک زن تغییرات خارق العاده ای را تجربه می کند و تمام این تغییرات تنها در طی نه ماه اتفاق می افتند.تیره شدن نوک سینه ها و بزرگتر شدن آنها، اشتها افزایش می یابد و … . زنان در دوران بارداری تغییرات زیادی را که به پستان هایشان مربوط است تجربه می کنند.
تیره شدن ناحیه اطراف سینه ها چرا بوجود می آید؟
این تغییرات نه تنها طبیعی هستند بلکه نشان دهنده ی این موردند که پستان ها دارند خود را برای رسیدن یک کوچولو آماده می کنند. با اینکه اکثر زنان خود را برای این تغییرات آماده کردند، تیره شدن پوست اطراف و تیره شدن نوک سینه ها هنوز می تواند یک سری را شگفت زده کند. اما این پدیده یکی از اولیه ترین عوارضی است که در دوران بارداری متوجه آن می شوید.

تاثیرات بارداری بر روی سینه ها
هنگامی که بدن مادر خود را برای شیر دهی آماده می کند، تغییرات زیادی در پستان هایش می افتد. یک سری از این تغییرات در زیر نام برده شده اند:
– بزرگ شدن و رشد پستان ها
– حساس شدن و گرفتگی
– تیره شدن رگ های اطراف آن ناحیه به دلیل افزایش گردش خون در آن
– تیره شدن نوک سینه ها
– ترشح ماده ای زرد رنگ و غلیظ به نام کلستروم
– بزرگ تر شدن و بیرون زدن نوک سینه ها
– ایجاد غده های کوچکی در ناحیه ی اطراف نوک سینه که باعث ایجاد برامدگی های کوچکی روی پوست همچنین تیره شدن نوک سینه ها می شوند
چه زمانی سینه ها تیره می شوند؟
یک مادر در انتظار اوایل سه ماهه ی اول بارداری خود، دقیقا بعد از زمانی که اولین دوره ی حالت تهوع و خستگی را تجربه می کنند، متوجه تیره شدن نوک سینه های خود می شوند. تجمع این رنگدانه ها در نواحی دیگری که رنگ پوست کمی تیره تر از اطراف خود است، مانند پوست اطراف نوک سینه، هم دیده می شود. حدود ۴۵% تا ۷۵% مادران در حال انتظار ملاسما یا ماسک بارداری را در این دوره تجربه می کنند. تکه هایی از پوست در دوره ی ملاسما تیره تر می شود. این تکه ها می تواند اطراف گردن، خط ناف یا بالاتر از کمر باشد.
افزایش رنگدانه ها در زمان بارداری
هنگامی که یک زن باردار است، او پدیده ای را به نام افزایش رنگدانه ها یا تیرگی پوست تجربه می کند. این پدیده در زنانی که پوست تیره تری دارند بیشتر رخ می دهد. افزایش رنگدانه ها به دلیل تغییرات هورمونی ای که در طول بارداری در بدن زنان برقرار است رخ می دهد. افزایش هورمون هایی که ملانین، ملانوسیته و استروژن را تولید می کنند یا هورمون MSH را تحریک می کنند، می توانند باعث افزایش رنگدانه ها شوند.

رنگدانه ها و MSH چیست؟
ملانین رنگدانه ای است که بیشتر روی رنگ پوست تاثیر می گذارد. همین رنگدانه از پوست انسان در برابر نور مضر فرابنفش آفتاب محافظت می کند. هورمون MSH ملانوسیته ها را همان سلول های حاوی رنگدانه هستند، به هم می چسباند. این کار باعث شده تا تجمع ملانین در تقسیم سلول ها افزایش بیابد. امکان دارد شما بعد از گذراندن یک روز کامل در آفتاب هم این پدیده را تجربه کرده باشید. چرا که حتی آفتاب هم می تواند بر روی تولید MSH تاثیر بگذارد و در نتیجه باعث برنزه شدن پوست شما شود. در هنگام بارداری، با افزایش سطح هورمون هایی مانند پروژسترون و استروژن، تولید رنگدانه ی ملانین توسط ملانوسیته افزایش می یابد.
نگران تیره شدن رنگ پوست نباشید
تیره شدن نوک سینه ها وتیره شدن ناگهانی پوست ممکن است شما را نگران کند اما معمولا دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. تیره شدن نوسینه ها در دوران بارداری کاملا طبیعی است. در واقع ناحیه ی تاثیر پذیرفته بعد از زایمان به حالت عادی خود باز خواهند گشت. اما خیلی کم پیش می آید که این نواحی به رنگ روشن اولیه ی خود برسند.

استفاده از دارو یا کرم برای نواحی تیره پوست
بهتر است از هیچ کرم دارویی ای( حتی روی نواحی تیره شده) در دوران بارداری استفاده نکنید. همچنین، هیچ درمان دیگری برای این پدیده وجود ندارد. اگر تکه های تیره روی پوست شما شکل گرفت، ممکن است کمی اعتماد به نفس خود را از دست بدهید. اما همواره می توانید افزایش رنگدانه های پوستتان را کنترل کنید.
به یاد داشته باشید که نور خورشید هم بر تولید رنگدانه های ملانین تاثیر می گذارد، پس بهتر است در دوران بارداری از آفتاب مستقیم دوری کنید. همچنین می توانید از یک کرم ضد آفتاب بی خطر برای جلوگیری از تولید رنگدانه های ملانین استفاده کنید. اما نگران نباشید، به زودی رنگ پوستتان تقریبا به حالت اولیه ی خود باز خواهد گشت.
با اینکه هر اتفاق نا معمولی می تواند شما را در دوران بارداری نگران کند، ما در سایت سرسره همواره برای کمک به شما آماده ایم. امیدواریم تمام شما مادران آینده موفق باشید، و تیره شدن نوک سینه هایتان روی اعتماد به نفستان تاثیر بد نگذارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی