هاشمی رفت، نمکی آمد


هاشمی رفت، نمکی آمد

تهران- ایرنا- پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره امروز رئیس جمهوری با استعفای سید حسن هاشمی موافقت کرد و سعید نمکی را به عنوان سرپرست وزارت بهداشت منصوب کرد.

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، ماجرای استعفای سید حسن هاشمی طی یک هفته اخیر به سوژه اصلی رسانه‌ها تبدیل شده بود. موضوعی داغ که از یک طرف سازمان برنامه و بودجه را متأثر کرده بود و از طرف دیگر موضوع استعفای هاشمی را در هاله‌ای از ابهام نگه داشته بود.
سید حسن هاشمی طی پنج سال وزارت خود از ابتدای دولت یازدهم با اجرای طرح تحول سلامت، برای حل مشکلات بهداشتی و درمانی کشور راهی را شروع کرد که البته هموار نبود و انتقاداتی نیز همراه شد. هر چند اکثر نمایندگان مجلس از ابتدای شروع این طرح و تا پایان کار دکتر هاشمی، در وزارت بهداشت از این طرح حمایت کردند و البته دکتر هاشمی و همکاران او نیز همواره به حمایت مجلس از این طرح حمایت کردند اما اجرا و ادامه این طرح بی حاشیه نبود، از بدهی و تعویق پرداختی های وزارت بهداشت به پرسنل وزارت بهداشت تا بیان این شائبه که طرح تحول سلامت به نفع پزشکان است.
سید حسن هاشمی همواره شائبه اینکه طرح تحول سلامت، بودجه ها را به سمت پزشکان هدایت کرده است، رد کرده است و در مورد تعویق پرداخت ها نیز انتقاد او به سمت سازمان مدیریت، تامین نشدن بودجه و پرداخت های دیرهنگام بود تا جایی که در آخرین روزهای مسئولیتش از بودجه در نظر گرفته شده برای وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت در سال 98 گلایه کرد.
سازمان بیمه سلامت سال گذشته با مصوبه مجلس شورای اسلامی از وزارت رفاه تحت تصدی علی ربیعی به وزارت بهداشت منتقل شد و بدهی‌های فراوان خود را نیز به وزارت بهداشت آورد. بدهی‌هایی که ناشی از بیمه شدن حدود 10میلیون نفر بیمه شده بود.
اعتبار 10 درصد صرفه جویی هدفمندی یارانه‌ها نیز یکی از موارد مناقشه بود که به نظر وزارت بهداشت به صورت کامل به این وزارتخانه تخصیص نیافته است.
سعید نمکی، معاون اجتماعی سازمان برنامه و بودجه که امروز با حکم رئیس جمهوری به سرپرستی وزارت بهداشت رسید، در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت ایرنا گفت: با توجه به محدودیت های بودجه طی سال‌های قبل به طور متوسط ماهانه هزار و 300 میلیارد تومان روی اعتبارات یارانه می‌گذاشتیم و به مردم پرداخت می‌کردیم و چیزی نمی‌ماند که به وزارت بهداشت بدهیم. از طرفی طرح تحول سلامت به 10درصد صرفه جویی هدفمندی یارانه‌ها گره خورده بود و اگر می‌خواستیم این کار را اجرا کنیم، باید طرح تحول سلامت را تعطیل می‌کردیم. در عین حال این طرح یکی از اصلی‌ترین و مورد توجه‌ترین طرح‌های موفق دولت بود و توانست میزان پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت را کم کند و به هیچ وجه قصد نداشتیم این طرح دچار مشکل شود.
به هر حال نمکی امروز بر مسند وزارتخانه‌ای نشست که مهمترین طرح اجتماعی دولت یازدهم و دوازدهم را اجرا کرده و حالا نیازمند اصلاحاتی در شیوه اجراست. اصلاحاتی که اجرای آن چندان ساده نخواهد بود.
اما سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت دولت تدبیر و امید تا در پنج سال گذشته، چه کارنامه ای بر جا گذاشته است.

* کارنامه دکتر هاشمی
مهمترین اقدام سید حسن هاشمی در وزارت بهداشت اجرای طرح تحول سلامت است، طرحی که از اردیبهشت سال 1393 شروع شد و در نهایت در چهار فاز تحول در درمان، تحول در حوزه بهداشت، افزایش تعرفه های پزشکی و تحول در آموزش پزشکی به انجام رسید.
شهریور امسال بود که معاون درمان وزارت بهداشت از نوسازی کامل 45 هزار تخت بیمارستانی در دولت تدبیر و امید خبر داد. ‏قاسم جان بابایی درباره بازسازی و نوسازی فضاهای بیمارستانی بعد از اجرای طرح تحول سلامت گفته بود: در راستای توسعه ‏زیرساخت‌های حوزه درمان تاکنون 2 میلیون و 700 هزار مترمربع فضای بستری بازسازی، استانداردسازی و بهینه سازی شده ‏است. توسعه زیرساخت‌های درمان و تجهیز آنها با جدیدترین تجهیزات پزشکی و با هدف افزایش دسترسی مردم به خدمات سلامت و ‏ارائه خدمات با کیفیت بوده است که از سال 93 تاکنون اقدامات شایان توجهی در این زمینه انجام شده و با جدیت ادامه دارد.‏
او گفته بود: پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت از سال 1393 تاکنون 27 هزار تخت به امکانات ‏موجود بیمارستان‌های کشور افزوده شده است. همچنین 34 پایگاه اورژانس هوایی نیز در این مدت در کشور ایجاد و راه اندازی شد که ‏مجهز به امکانات و تجهیزات لازم از جمله بالگرد و آمبولانس هوایی هستند.‏
سید حسن هاشمی نیز آذر امسال در همین رابطه گفته بود: افزایش 25 درصدی تخت‌های بیمارستانی کشور نسبت به میانگین ‏سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از دستاوردهای اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور به شمار می‌رود.‏

‏* زایمان طبیعی رایگان شد
رایگان شدن زایمان طبیعی در بیمارستان های دولتی نیز از دستاوردهای طرح تحول سلامت است، جان بابایی هفته دولت امسال به توجه ویژه وزارت بهداشت به موضوع زایمان نیز اشاره کرده و گفته بود: در راستای سیاست‌های ‏جمعیتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، اقداماتی برای ترویج زایمان طبیعی صورت گرفت که در این راستا خوشایندسازی ‏زایمان طبیعی از طریق استانداردسازی فضاهای فیزیکی بخش‌های زایمان و برقراری امکان حضور همراه در زایمان و فرهنگ ‏سازی در خصوص زایمان طبیعی، برنامه ریزی برای ساخت 1800 واحد اختصاصی زایمان (‏LDR‏) در 366 بیمارستان انجام شد و ‏تاکنون 1600 واحد تک نفره زایمان به بهره برداری رسیده است. تمام امکانات لازم برای زایمان مادر باردار و امکان حضور همراه ‏‏(مادر، همسر یا همراه دیگر) برای ایجاد شرایط مساعد زایمان در این اتاق‌ها فراهم است.‏
بیمه شدن 10 میلیون نفر جدید به صورت رایگان در سازمان بیمه سلامت، کاهش فرانشیر پرداختی مردم در بیمارستان های دولتی به زیر 10درصد، کاهش دریافت زیرمیزی پزشکان، افزایش ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، کاهش میزان هزینه های کمرشکن سلامت و کاهش پرداخت از جیب مردم به زیر 40درصد، ایجاد 250 کلینیک ویژه خدمات تخصصی پزشکی با تعرفه دولتی، ویزیت دندانپزشکی و فلورایدتراپی برای 7 میلیون دانش آموز، ایجاد دو هزار خانه بهداشت جدید، اضافه کردن واکسن پنتاولان به نظام واکسیناسیون اجباری نوزادان، افزایش اقلام دارویی در خانه های بهداشت و بین المللی سازی و ماموریت گرا شدن دانشگاه های علوم پزشکی و کیفی سازی و اصلاح آموزش پزشکی از جمله دستاوردهای این طرح است که از سوی مسئولان وزارت بهداشت اعلام شده است.
افزایش حدود 120درصدی تعرفه های پزشکی در فاز سوم طرح تحول سلامت و کمبود بودجه برای ادامه این طرح به خصوص افزایش تاخیر در پرداخت مطالبات پزشکان، پرستاران، شرکت های داروی و بدهی بیمارستان ها به شرکت های خدماتی نیز به نوعی با اجرای این طرح مرتبط شده است، همزمان اجرای برنامه پزشک خانواده، نظام ارجاع، پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان و اجرای راهنماهای بالینی نیز روی میز وزارت بهداشت است، حالا باید دید در آینده طرح تحول سلامت که به عنوان مهمترین طرح اجتماعی دولت تدبیر و امید مطرح است، چگونه ادامه می یابد و وزیر جدید بهداشت و درمان دولت تدبیر و امید چه برنامه ای را دنبال می کند؟
اجتمام *9482 * 3063

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انفجار حین مهار آتش در مغازه نقاشی خودرو در رشت