تجربهٔ رانندگی با اشکودا کودیاک RS، دیزلی هیجان‌انگیز!


تجربهٔ رانندگی با اشکودا کودیاک RS، دیزلی هیجان‌انگیز!

گروه فولکس‌واگن طی سال‌های اخیر با ساخت نسخه‌های ویژهٔ مختلف از گلف و همین‌طور مدل‌های GTI پولو و آپ، روی خودروهای اسپرت تمرکز کرده است. این گروه حتی بخش عملکردی سئات یعنی کوپرا را هم به یک برند مستقل تبدیل کرده است؛ اما بااین‌حال، اشکودا تقریباً به‌طور کامل مخالف این رویکرد حرکت می‌کند و بیشتر... The post تجربهٔ رانندگی با اشکودا کودیاک RS،...

گروه فولکس‌واگن طی سال‌های اخیر با ساخت نسخه‌های ویژهٔ مختلف از گلف و همین‌طور مدل‌های GTI پولو و آپ، روی خودروهای اسپرت تمرکز کرده است. این گروه حتی بخش عملکردی سئات یعنی کوپرا را هم به یک برند مستقل تبدیل کرده است؛ اما بااین‌حال، اشکودا تقریباً به‌طور کامل مخالف این رویکرد حرکت می‌کند و بیشتر روی ساخت خودروهای خانوادگی و اقتصادی تمرکز دارد. البته در سبد محصولات این شرکت خودروهای اسپرتی مثل اکتاویا RS یا فابیا RS حضور داشته‌اند اما ازآنجایی‌که هاچ‌بک داغ فابیا RS سال 2013 از خط تولید کنار رفت، بخش اسپرت RS اشکودا بسیار کمرنگ شده است.

تجربهٔ رانندگی با اشکودا کودیاک RS، دیزلی هیجان‌انگیز!

اما اشکودا ادعا می‌کند بخش RS خود را فراموش نکرده زیرا در نمایشگاه پاریس امسال، این شرکت از کانسپت ویژن RS و همین‌طور مدل اسپرت کودیاک RS رونمایی کرد و حالا فرصت آزمایش این کراس‌اوور اسپرت فراهم شده است. به نظر می‌رسد اشکودا در این خودرو عناصر دوست‌داشتنی و شناخته‌شدهٔ مدل‌های RS خود را در قالب یک کراس‌اوور کاربردی ترکیب کرده باشد. در سینهٔ کودیاک RS یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توئین توربو دیزلی قرار گرفته که 240 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند.

تجربهٔ رانندگی با اشکودا کودیاک RS، دیزلی هیجان‌انگیز!

ظاهر کودیاک RS نیز با قطعاتی مثل سپرهای تهاجمی، تریم مشکی‌رنگ در جلوپنجره، قاب آینه‌های جانبی و اطراف پنجره‌ها، رینگ‌های آلیاژی 20 اینچی و دو سر اگزوز بزرگ، با قوای محرکهٔ توانمند و همین‌طور ذات اسپرت آن هماهنگ شده است. به لطف این قطعات، ظاهر خودرو عالی، اسپرت و مشابه یک اشکودای RS به نظر می‌رسد بدون آنکه بیش‌ازاندازه پرزرق‌وبرق باشد؛ اما موضوعی که در این ماشین کاملاً عجیب به نظر می‌رسد، عدم کاهش ارتفاع آن نسبت به نسخه‌های معمولی است.

در داخل این کراس‌اوور اسپرت، دوخت قرمزرنگ روی صندلی‌ها (که به تنظیم برقی و حافظه هم مجهز هستند)، غربیلک فرمان و گردگیر دسته‌دنده به همراه دوخت لوزی رو دری‌ها به چشم می‌خورد. در اینجا همچنین تریم فیبر کربنی، نمایشگر 9.2 اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، صفحه آمپر دیجیتالی کابین مجازی اشکودا و نورپردازی داخلی با 10 رنگ مختلف هم ارائه شده است. کودیاک RS صرفاً به‌صورت هفت‌نفره ارائه می‌شود و برخلاف مدل‌های پایه، امکان سفارش نسخهٔ دو ردیفه یا پنج‌نفره برای آن وجود ندارد.

تجربهٔ رانندگی با اشکودا کودیاک RS، دیزلی هیجان‌انگیز!

همان‌طور که اشاره شد، کودیاک RS همانند مدل اسپرت‌لاین به رینگ‌های 20 اینچی با لاستیک‌های فاق کوتاه مجهز است که در مواجهه با دست‌اندازها و نواقص جاده عملکرد ناخوشایندی دارند. همچنین مدل RS از سیستم کنترل پویایی شاسی با کمک‌فنرهای تطبیقی هم برخوردار است که با قرار دادن خودرو در حالت اسپرت، هرچند تکان‌ها بیشتر می‌شوند اما کنترل بدنه بهتر صورت می‌گیرد. به همین دلیل، کودیاک RS در پیچ‌ها عملکردی عالی را به نمایش می‌گذارد که برای کراس‌اووری با این اندازه بسیار چشمگیر است.

فرمان این ماشین دقیق اما فاقد احساس است و با اینکه تنظیمات فرمان برای بهبود عملکرد و وزن ارتقاء پیدا کرده اما هنوز هم کمی مصنوعی احساس می‌شود. در همین حال، کودیاک RS به سیستم تقویت پویایی صدا هم مجهز شده است که روی اگزوز نصب شده و صدای مصنوعی اگزوز را در کابین پخش می‌کند. این سیستم که فقط در حالت اسپرت واقعاً تأثیر خود را نشان می‌دهد، طراحی شده تا صدای پیشرانهٔ دیزلی را کمی جالب‌تر کند اما در این کار چندان موفق نبوده است.

تجربهٔ رانندگی با اشکودا کودیاک RS، دیزلی هیجان‌انگیز!

پیشرانهٔ 2 لیتری توئین توربوی دیزلی کودیاک RS کشش بسیار بالایی دارد و گشتاور 500 نیوتن متری آن به‌سرعت به درخواست راننده پاسخ می‌دهد. انتقال نیروی پیشرانه توسط گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچهٔ معمول گروه فولکس‌واگن انتقال پیدا می‌کند که این گیربکس درحالی‌که در کودیاک اسپرت‌لاین 190 اسب بخاری کمی کُند است، در اینجا به‌وضوح سریع‌تر عمل می‌کند. بااین‌حال هرچند کودیاک RS کراس‌اوور سریعی است اما نمی‌توان آن‌را خودرویی واقعاً سریع دانست درحالی‌که پیشرانهٔ دیزلی آن نیز آن‌طور که باید مناسب یک کراس‌اوور داغ و اسپرت نیست.

تجربهٔ رانندگی با اشکودا کودیاک RS، دیزلی هیجان‌انگیز!

کودیاک RS باید خودرویی بی‌نقص با فضای داخلی کاربردی، بدنهٔ کراس‌اوور و استایل اسپرت باشد که بیشتر این فاکتورها در آن دیده می‌شوند اما یکی بزرگ‌ترین مشکلات این کراس‌اوور اسپرت، قیمت نسبتاً بالای آن است که از نزدیک 43 هزار پوند (حدود 54 هزار دلار) آغاز می‌شود. این امر، کودیاک RS را در برابر خودروهایی چون لندروور دیسکاوری اسپرت و ب‌ام‌و X3 قرار می‌دهد که هرچند چندان مجهز نیستند اما خودروهای لوکسی هستند که به‌سختی می‌توان آن‌ها را در این رنج قیمتی نادیده گرفت.

تجربهٔ رانندگی با اشکودا کودیاک RS، دیزلی هیجان‌انگیز!

بااین‌حال بزرگ‌ترین مشکل کودیاک RS در داخل خانوادهٔ بزرگ فولکس‌واگن دیده می‌شود. در این خانواده کوپرا آتکا حضور دارد که هرچند صرفاً با پیشرانهٔ بنزینی و با پنج صندلی ارائه می‌شود اما 7 هزار پوند ارزان‌تر است. در بین محصولات خود اشکودا هم مدل کاروک اسپرت‌لاین 2.0 190 حضور دارد که از بسیاری از ویژگی‌های ظاهری کودیاک RS مثل رینگ‌های 20 اینچی و حتی صندلی‌های اسپرت و سیستم فرمان پیشرفته برخوردار است. هرچند این خودرو با 190 اسب بخار قدرت، 50 اسب بخار از کودیاک RS ضعیف‌تر است اما این دو ماشین اغلب احساس مشابهی دارند و از همه مهم‌تر، کاروک اسپرت‌لاین 5 هزار پوند از برادر بزرگ‌ترش ارزان‌تر است.

تجربهٔ رانندگی با اشکودا کودیاک RS، دیزلی هیجان‌انگیز!

نتیجه‌گیری

پس از سال‌ها گمانه‌زنی، سرانجام اشکودا اقدام به ساخت یک کراس‌اوور اسپرت کرده و نشان مشهور RS خود را روی آن چسبانده است. کودیاک RS عملکرد سریعی را به همراه نمای اسپرتی در داخل و خارج، در قالب یک کراس‌اوور کاربردی ارائه کرده است اما مشکل اینجا است که به‌اندازهٔ کافی سریع و یا به‌اندازهٔ کافی قدرتمند نیست که قیمت خود را توجیه کند.

تجربهٔ رانندگی با اشکودا کودیاک RS، دیزلی هیجان‌انگیز!

مشخصات فنی

Skoda Kodiaq RS
قیمت 42,870 پوند
پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر توئین توربو دیزلی
قدرت 240 اسب بخار
گشتاور 500 نیوتن متر
گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتاصد 7.0 ثانیه
حداکثر سرعت 220 کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت 6.4 لیتر ترکیبی
تولید آلایندگی 167 گرم در هر کیلومتر
[دانلود ویدئو]

منبع: Auto Express

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر جنجالی ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان پس از انتشار خبر بیماری + عکس