دبیرکل؛ ورزشکاری با عقبه‌ اجرایی/ از دید من تا پست تو، راهی بجز تردید نیست!


دبیرکل؛ ورزشکاری با عقبه‌ اجرایی/ از دید من تا پست تو، راهی بجز تردید نیست!

مقایسه‌ پست کلیدی دبیرکل کمیته ملی المپیک ایران و سایر کشورها نشان می دهد برخلاف ایران در سایر کشورها یک ورزشکار خوشنام که از عقبه اجرایی برخوردار است، روی صندلی دبیرکلی می نشیند.

بهاره محمدی- به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، با انصراف بهرام افشارزاده در انتخابات کمیته ملی المپیک در سال 1392، شاهرخ شهنازی دبیرکل جدید کمیته و در سال 1396 در این سمت ابقا شد.

شهنازی معاون اجرایی سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در سالهای 68 تا 70 بود. از دیگر فعالیت‌های وی می‌توان به مدیرعاملی باشگاه ذوب آهن و سرپرست کاروان ورزشی ایران در بازی‌های المپیک 2000 سیدنی استرالیا اشاره کرد.

وی از سال 2013 به عنوان قائم‌مقام دائمی کنفدراسیون تنیس روی میز آسیا انتخاب شد. وی بیش از 2 دهه در این کنفدراسیون فعالیت داشته است.

شاهرخ شهنازی در سال 1396 برای بازی‌های کشورهای اسلامی به عنوان سرپرست کاروان معرفی شد اما نتوانست به این بازی‌ها برود و افتخاری سرپرستی کاروان را برعهده گرفت. شهنازی به دلیل مشکلات شخصی مدت‌هاست اجازه خروج از کشور را پیدا نکرده و نتوانسته در نشست‌های مختلف بین‌المللی حضور پیدا کند.

با توجه به اینکه وی ممنوع‌الامضاست نمی‌تواند چک‌های مربوط به کمیته ملی المپیک را امضا کند و تمامی این فعالیت‌ها بر دوش رئیس کمیته ملی المپیک است به همین دلیل با تغییر اساسنامه توسط سیدرضا صالحی‌امیری مدت‌هاست زمزمه تغییرات دبیرکل به گوش می‌رسد.

شنیده‌ها حاکی از این است بعد از برگزاری مجمع عمومی در تاریخ 25 دی قرار است تغییراتی در این پست ایجاد شود. حتی گزینه‌هایی نیز برای دبیرکلی مطرح شده‌اند.

خبرگزاری فارس با توجه به مشکلات اخیر دبیرکل کمیته ملی المپیک ایران، سوابق دبیران کل برخی از کشورهای اروپایی و آسیایی را انتخاب کرده که در زیر تفاوت این افراد را با دبیر کل کمیته المپیک ایران مشاهده می‌کنید:

سانگ لوژنگ دبیرکل کمیته المپیک چین: وی متولد سال 1957 است که به عنوان مدیراجرایی امور خارجه اداره ورزش چین و نایب‌رئیس شورای المپیک آسیا فعالیت می‌کند.

جین مایکل برون دبیرکل کمیته المپیک فرانسه: وی دکترای حقوق دارد و از سال 2017 به عضویت هیات اجرایی اروپا درآمد. برون به مدت 15 سال رئیس فدراسیون کشتی فرانسه بود و در حال حاضر رئیس افتخاری این فدراسیون است. وی همچنین در بازی‌های بین‌المللی مدیترانه به عنوان رئیس کمیسیون حقوق فعالیت داشته و در سال 2004 در بازی‌های المپیک آتن سرپرست کاروان بود.

دبیرکل؛ ورزشکاری با عقبه‌ اجرایی/ از دید من تا پست تو، راهی بجز تردید نیست!

نسه گاندوغان دبیرکل کمیته المپیک ترکیه: این بانو متولد 1961 در استانبول است. وی در سال 1984 از آکادمی ورزش آنکارا فارغ‌التحصیل شد و بعد از آن به مدت 7 سال عنوان مربی به فعالیت پرداخت و در این مدت مدرک دکترای خود را در مدیریت ورزش از دانشگاه فیلادلفیا گرفت.

دبیرکل؛ ورزشکاری با عقبه‌ اجرایی/ از دید من تا پست تو، راهی بجز تردید نیست!

گاندوغان در سالهای 2004 و 2008 به عنوان مدیر ورزشی برای استانبول کار می‌کرد. وی نخستین زنی بود که به عنوان مدیر اجرایی برای کمیته المپیک ترکیه کار می‌کرد. گاندوغان از سال 2003 دبیرکل کمیته المپیک ترکیه شد و هم‌اکنون در این پست فعالیت دارد.

آناستازیا سیمیونونا داویودووا دبیرکل کمیته المپیک روسیه: وی متولد 1983 در مسکو است که در رشته شنای موزون فعالیت داشته و 5 دوره عنوان قهرمانی را در المپیک در کارنامه دارد. آناستازیا در سال 2012 بعد از المپیک لندن از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد و به مربیگری پرداخت. وی از 29 می سال 2014 به عنوان دبیرکل کمیته ملی المپیک روسیه انتخاب شد که یکی از اعضای کمیته توسعه المپیک روسیه به شمار می‌رود.

دبیرکل؛ ورزشکاری با عقبه‌ اجرایی/ از دید من تا پست تو، راهی بجز تردید نیست!

وی در دهه اول سال 2000 به عنوان بهترین شناگر انتخاب شد. آناستازیا مدال‌های رنگارنگ زیادی در مسابقات قهرمانی جهان، اروپا و همین طور کاپ جهانی را در کارنامه دارد. تحصیلات وی در زمینه ورزش و جوانان بوده است.

گانیلا لندبرگ دبیرکل کمیته المپیک سوئد: وی متولد 6 می 1947 در سوئد است. لندبرگ از سال 1969 به عنوان یک نماینده رسمی در کمیته المپیک سوئد به فعالیت پرداخت و در سال 1989 دبیرکل کمیته المپیک این کشور شد. وی در سال 1993 به عنوان عضو هیات اجرایی کمیته المپیک اروپا انتخاب شد و در سال 1996 به عضویت هیات اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک درآمد.

دبیرکل؛ ورزشکاری با عقبه‌ اجرایی/ از دید من تا پست تو، راهی بجز تردید نیست!

لندبرگ از سال 2044 یکی از 4 نایب‌رئیس IOC به شمار می‌رود. وی در حال حاضر دبیر کل اتحادیه المپیک جهان (ANOC) است.

کارلو موراتی، دبیرکل جدید کمیته ملی المپیک ایتالیا است که از ماه مارس 2018 کار خود را آغاز کرده است. در تاریخ 16 مارس 1972 متولد شده و در رشته حقوق و اقتصاد ورزشی تحصیل کرده. وی بین سال‌های 2005 و 2009 عضو هیات اجرایی کمیته المپیک ایتالیا با سهمیه ورزشکاران بوده است. موراتی از سال 2013 قائم مقام دبیر کل کمیته المپیک ایتالیا بود.

وی در حال حاضر عضو کمیته مدیریت اجرایی و کمیته اجرایی بنیاد کورتینای 2021 است. موراتی سرپرست کاروان ایتالیا در بازی‌های المپیک زمستانی سوچی 2014، المپیک تابستانی ریو 2016 و المپیک زمستانی پیونگ‌چانگ 2018 بود.

دبیرکل؛ ورزشکاری با عقبه‌ اجرایی/ از دید من تا پست تو، راهی بجز تردید نیست!

وی در طول دوران بازیگری‌اش 4 بار در المپیک شرکت داشته و در روئینگ 4 نفره همراه با هم‌تیمی‌هایش در المپیک سیدنی موفق به کسب مدال نقره شد. موراتی 3 مدال نقره و 3 برنز را در رقابت‌های جهانی کسب کرده است.

انتهای پیام/س

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403