حرمین مطهر کربلا، یکی می شوند/ توسعه حرم مطهر امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع)


حرمین مطهر کربلا، یکی می شوند/ توسعه حرم مطهر امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع)

افضلی گفت: در این طرح توسعه 2 حرم مطهر حضرت امام حسین (ع) و حضرت اباالفضل (ع) یکی خواهند شد و در قالب یک حرم دیده می‌شوند که قطعا این طرح توسعه شامل حرم حضرت اباالفضل (ع) هم خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «حمید افضلی»، امروز (شنبه ۸ دی) در جمع خبرنگاران در شیراز به اجرای طرح توسعه جامع کربلا اشاره کرد و گفت: در این طرح توسعه 2 حرم مطهر حضرت امام حسین (ع) و حضرت اباالفضل (ع) یکی خواهند شد و در قالب یک حرم دیده می‌شوند که قطعا این طرح توسعه شامل حرم حضرت اباالفضل (ع) هم خواهد شد.

معاون امور استان‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور تاکید کرد: ستاد بازسازی عتبات عالیات با عمر کوتاهی که دارد قریب ۱۴ سال، اقدامات بسیار بزرگی انجام داده است، اقداماتی که هر کدامشان برای یک نهاد با یک عمر بیلان خوبی می ‌تواند باشد.

افضلی، نمونه این اقدامات را احداث صحن حضرت زهرا (س) در حرم مطهر علوی ذکر کرد و افزود: این کار یک خروجی واقعا بی‌نظیر هم از نظر اجرا و هم کیفیت است که نماد ارادت ملت ایران به مولای متقیان حضرت علی (ع) است و امروز این کار رو به اتمام است.

وی با یادآوری اینکه حدود ۶ سال احداث حضرت زهرا (س) به طول انجامید، گفت: احداث این صحن، ۲۲۰ هزار متر مربع ظرفیت به حرم مطهر حضرت علی(ع) اضافه کرد و ظرفیت آن را ۲۰ برابر افزایش داد.

معاون امور استان‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور یادآور شد: احداث این صحن به عنوان بزرگترین پروژه مسقف مذهبی جهان و بزرگترین پروژه جهان اسلام در حال اجراست و این روند ادامه دارد.

وی همچنین به طرح توسعه جامع کربلا اشاره کرد و اظهارداشت: در کربلای معلی قرار است که بحث توسعه حرم امام حسین (ع) را دنبال کنیم که این کار با احداث صحن حضرت زینب (س) آغاز شد و مساحت این صحن ۱۶۵ هزار متر مربع است و با احداث آن ظرفیت حرم مطهر ۱۴ برابر افزایش پیدا خواهد کرد و امیدواریم که این پروژه طی پنج تا ۶ سال به اتمام برسد.

افضلی در عین حال این نکته را یادآور شد که صحن حضرت زینب (س) قسمتی از طرح توسعه است و همه آن نیست و قطعا صحن‌های جدیدتری هم در حرم حسینی احداث خواهیم کرد، گفت: در کاظمین عملیات طرح توسعه امامین جوادین (ع) در قالب احداث صحن‌ های امام رضا (ع) و حضرت صاحب‌ الزمان (عج) دنبال می‌ کنیم و عملیات اجرایی آن هم آغاز شده است و در سامرا هم طرح توسعه حرم امامین عسکریین (ع) با شروع خرید املاک اطراف حرم آغاز کرده ‌ایم.

وی با بیان اینکه آینده بسیار خوبی در انتظار بازسازی و توسعه عتبات عالیات است، گفت: امروز مردم کمک ‌هایی به ستاد عتبات عالیات می‌کنند و ستاد هم وظیفه دارد در برابر این کمک‌ ها، کارهای عتبات را انجام دهد و یکی از کارهای مهمی که ستاد بدان پرداخته است این است که ستاد به نمایندگی از مردم ایران کمک‌ های ماندگاری را به اعتاب مقدس می کند.

افضلی گفت: البته قبلا هم مردم ایران به اعتاب مقدس کمک می‌کردند و توسط روحانیان و رئیسان کاروان ‌ها کمک‌ های مردم جمع ‌آوری شده و پول‌ ها داخل ضریح‌ ها ریخته می ‌شد که این پول‌ها هزینه امور جاری حرم ‌ها می‌شد ولی امروز این نذورات جمع‌آوری شده و از داخل آن‌ها صحن حضرت زهرا (س) بیرون آمده است که حداقل ۵۰۰ سال در آنجا ماندگار خواهد بود یعنی مردم ایران دارند برای ۵۰۰ سال دیگر خدمات رفاهی برای زائران درست کرده و خیرات و برکات برای آخرت خود جمع‌آوری می ‌کنند.

معاون امور استان‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور تاکید کرد: ماندگار کردن کمک‌های مردم در اعتاب یک کار بسیار مهم است که امروز ستاد انجام می‌دهد.

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا مشکلات اقتصادی بر روند کمک‌های مردمی تاثیری داشته است،‌ گفت: امسال جذب نذورات مردمی نسبت به سال گذشته هیچ کاهشی نداشته است.

افضلی اظهار کرد: وقتی کمک‌های مردمی را طی سال‌های گذشته پالایش کرده و تقسیم بر سرانه جمعیت استان‌ها می‌کنیم، مشاهده خواهیم کرد که بالاترین سرانه کمک‌های مردمی مربوط به استان خراسان جنوبی یکی از محروم‌ترین استان‌های کشور است و یا در میان شهرستان‌ها نیز بالاترین کمک‌های جمع‌آوری شده از شهرستان هشت‌بندی از استان هرمزگان است که جز محروم‌ترین شهرهای کشور است.

وی ادامه داد: این مسئله نشان می‌دهد که کمک اصلی به اعتاب مقدس را همین مردمی می‌کند که جزو طبقات محروم جامعه هستند و اعتقاد خاصخودشان را دارند و از طرف دیگر هم کسانی هستند که کمک‌های خوبی بهاعتاب می‌کنند لذا می‌توان گفت با توجه به مطالبی که شاهد بودیم، احتمال می‌دهیم تا پایان سال درصد جمع‌آوری کمک‌ها نسبت به سال گذشته افزایش داشته باشد.

معاون امور استان‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات ستاد فارس اشاره کرد و گفت: استان فارس یکی از استان‌هایی است که از ابتدای تشکیل ستاد در مرکز، کار خود را آغاز کرده و کارهای ماندگار و بزرگی را در اعتاب داشته است.

وی با بیان اینکه ستاد فارس یکی از ستادهای فعال ما از اول بوده است که اقدامات بسیار خوبی هم در داخل کشور و هم در عراق داشته است، گفت: اگر بخواهیم نگاهی به عملکرد یک سال گذشته این ستاد انجام دهیم، می‌توانیم بگوییم همدلی بین همکاران در ستاد و از طرف دیگر هماهنگی بین ستاد و مسئولان استانی به خصوص نماینده ولی فقیه و دیگر نهادها به عنوان بزرگترین دستاوردی است که می‌تواند زمینه‌ای برای گسترش نفوذ ستاد در بین اقشار جامعه مخصوصاً در حوزه‌های علمیه، روحانیان و غیره ایجاد کرده است

افضلی گفت: این حرکتی که ستاد فارس دنبال کرده و خود را به اقشار مختلف مردم معرفی کرده است، قطعاً باعث خواهد شد که این ستاد به عنوان موفق‌ترین ستاد کشور شناخته شود.

معاون امور استان‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور در ادامه همچنین به بازسازی حرم مطهر حضرت زینب (س) و حضرت رقیه (س) در سوریه اشاره کرد و گفت: ما کار بازسازی حرم حضرت زینب (س) را امروز آغاز نکرده‌ایم بلکه در اوج درگیری‌ها کار خود را آغاز کردیم.

وی ادامه داد: هنوز جنگ در سوریه تمام نشده بود که ما آن قسمتی از حرم حضرت زینب (س) که آسیب دیده بود را مرمت کردیم و امروز هم طرح توسعه این حرم مطهر را بر اساس نیاز و شرایط زمان دنبال می‌کنیم.

پایان پیام/130

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان