منافع افغانستان بی‌ثبات برای آمریکا؛ سناریوهای «ترامپ» برای خصوصی‌سازی جنگ


منافع افغانستان بی‌ثبات برای آمریکا؛ سناریوهای «ترامپ» برای خصوصی‌سازی جنگ

کارشناس سیاسی روس در گفت‌وگو با فارس تشریح کرد

«الکساندر کنیازف» کارشناس سیاسی روس در گفت‌وگو با خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس با اشاره به تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای کاهش حضور نظامی این کشور در افغانستان به بررسی ابعاد مختلف این موضوع و تأثیرات آن بر امنیت منطقه به ویژه آسیای مرکزی پرداخت.

فارس: شما در مورد تصمیم رئیس جمهور آمریکا در مورد کاهش تعداد نظامیان این کشور در افغانستان چه نظری دارید؟ این تصمیم تا کجا قابل اجرا است؟

کنیازف: این تصمیم باید از 2 جهت مورد توجه قرار داده شود. یکی اینکه وضعیت داخلی آمریکا با توجه به اختلاف مواضع و منافع نخبگان این کشور با مشکلاتی مواجه شده و همزمان ضرورت صرفه جویی در هزینه‌های مربوط به توسعه نفوذ «واشنگتن» در کشورهای خارجی پیش آمده است.

رئیس جمهور آمریکا با سیستم ذخایر فدرال مشکل داشته و کاهش هزینه‌های نظامی می‌تواند گذشتی در برابر بانکداران آمریکایی تلقی شود و تصمیم اعلام خروج نظامیان آمریکا از سوریه نیز تا حدودی به این موضوع ارتباط دارد.

نکته بعدی این است که آمریکا برای تحقق اهداف خود در افغانستان نیاز به حضور گسترده نظامی ندارد و بسیاری از اقدامات مورد نظر واشنگتن در این کشور توسط شرکت‌های خصوصی نظامی برآورد شده و در واقع حضور متخصصین نظامی آمریکایی عمدتا برای تامین عملکرد موثر نیروی هوایی آمریکا در این کشور لازم می‌باشد.

آمریکایی‌ها ضمن کاهش تعداد نظامیان، از اجرای بخشی از تعهدات خود مبنی بر آموزش نیروهای افغان که طبق موافقت‌نامه امنیتی باید انجام دهند، منصرف شده و برخی از امور را به نظامیان عربستان سعودی و امارات که در افغانستان مستقر می‌باشند واگذار خواهند کرد.

مسلما آمریکایی‌ها به هیچ وجه برنامه کمک به دولت افغانستان برای کنترل بر کل خاک این کشور را در دستور کار نداشته بلکه هرج و مرج وضعیت افغانستان را به نفع خود می‌دانند.

برای واشنگتن بحث مهم این است که بر بخش‌های کلیدی و قبل از همه زیرساخت‌های مهم نظیر فرودگاه‌ها، بزرگراه‌ها، گذرگاه‌های مهم مرزی با کشورهای همسایه، برخی از تاسیسات مربوط به سرویس‌های امنیتی کنترل داشته باشد.

البته ارائه کمک‌های نظامی به دولت کابل نیز جزئی از اهداف حضور آمریکا در افغانستان دانسته می‌شود.

در مجموع به نظر می‌رسد که برای تحقق این اهداف، آمریکا حضور حدود 7 هزار نظامی خود در افغانستان را کافی می‌داند.

البته این احتمال هم بعید نیست که کاهش حضور نظامی آمریکا در افغانستان در عمل اتفاق نیفتاده بلکه بیشتر با هدف تبلیغات سیاسی صورت گرفته باشد که از آن استفاده داخلی و بین المللی خواهد شد.

فارس: این تصمیم ترامپ چه تاثیری بر روند مذاکرات با طالبان می‌تواند داشته باشد؟

کنیازف: مخاطب آمریکا در رابطه با اعلام کاهش حضور نظامی خود در افغانستان به احتمال زیاد بخشی از رهبران طالبان می‌باشند که در حال مذاکره با واشنگتن هستند.

خروج نیروهای خارجی از افغانستان شرط اصلی طالبان برای مذاکره است اما مذاکره کنندگان طالبان اعلام کردند که ارائه برنامه خروج نیروهای آمریکا قابل قبول بوده و به نظر می‌رسد که بیانیه ترامپ بخشی از این برنامه می‌باشد.

خروج جزئی یا صحنه سازی خروج نظامی آمریکا از افغانستان به بخشی از طالبان که متمایل به مذاکره و سازش می‌باشند، اجازه می‌دهد مدعی شوند که واشنگتن متقاعد به گذشت شده و از این طریق مذاکرات مستقیم نمایندگان آمریکا با طالبان دنبال می‌شود.

انتهای پیام/ح

منافع افغانستان بی‌ثبات برای آمریکا؛ سناریوهای «ترامپ» برای خصوصی‌سازی جنگ

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین فرصت استفاده از یارانه جدید و مرحله دوم فجرانه کالابرگ در فروردین 1403