اهدای 300 میلیون جایزه به برگزیدگان جشنواره شعر انقلاب/ رونمایی از پوستر سیزدهمین جشنواره شعر فجر


اهدای 300 میلیون جایزه به برگزیدگان جشنواره شعر انقلاب/ رونمایی از پوستر سیزدهمین جشنواره شعر فجر

مهمترین اخبار و رویداد‌های حوزه ادبیات از 8 تا 14 دی را با یک کلیک مشاهده کنید.

اهدای 300 میلیون جایزه به برگزیدگان جشنواره شعر انقلاب/ رونمایی از پوستر سیزدهمین جشنواره شعر فجربه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه ادبیات در هفته گذشته شاهد رویدادهایی بود که در ادامه به مهمترین آن می پردازیم.

زبان و ادبیات فارسی زمینه ساز توسعه فرهنگ ایرانی به کشور‌های دیگر

اشرف بروجردی در دیدار با فاطمه مهاجرانی رئیس مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان و دانش پژوهان جوان گفت: در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ظرفیت‌های گسترده و متنوعی وجود دارد که از جمله آن می‌توان به وجود تالار‌های تخصصی ایران شناسی و اسلام شناسی اشاره کرد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه توجه به زبان و ادبیات فارسی می‌تواند زمینه ساز توسعه فرهنگ ایرانی به کشور‌های دیگر باشد، گفت: کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی در بیش از ۴۰ درصد دانشگاه‌های دنیا وجود دارد که باید از آن‌ها استفاده کرد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اضافه کرد: علاوه بر این، حضور اعضای هیئت علمی در این سازمان و وجود بستر مناسب پژوهشی دو مزیت مهم برای پژوهش در حوزه ادبیات است.

بروجردی گفت: با انعقاد تفاهمنامه می‌توانیم در حوزه پژوهش فعالیت‌های مشترک بسیار خوبی آغاز کنیم.

وی در ادامه به فعالیت‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی در حوزه بین الملل اشاره کرد و گفت: در زمینه توسعه مناسبات با کشور‌های فارسی زبان تا حدی که اختیارات اجازه می‌دهد، فعالیت‌هایی را انجام داده ایم.

کتابخانه مرکزی مشهد به نام امام خمینی (ره) نامگذاری می‌شود

دومین جلسه کارگروه افتتاح کتابخانه مرکزی مشهد با حضور علیرضا مختارپور دبیرکل، معاونان و مدیران کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد که برخی از محور‌های مطرح شده در دومین جلسه کارگروه افتتاح کتابخانه مرکزی مشهد از این قرار است:

کتابخانه مرکزی مشهد با توجه به همزمانی افتتاح با چهل سالگی انقلاب اسلامی به نام امام خمینی (قدس سره) مزین شده است.

از رئیس کمیته دائمی کتابخانه‌های عمومی ایفلا (خانم جان ریچاردز) و همچنین رئیس کتابخانه‌های عمومی اتریش (آقای مارکوس فیگل) برای حضور در مراسم افتتاحیه کتابخانه مرکزی مشهد دعوت شده است.

بخش کودک کتابخانه مرکزی مشهد با ۳۰۰ متر مربع در طبقه همکف قرار دارد و مهد کتاب و پارک علم برای کودکان را در خود جای داده است.

خرید تجهیزات کتابخانه مرکزی مشهد نسبت به برآورد اولیه، صرفه جویی ۳۵ درصدی داشته است.

مراکز تجاری مانند رستوران، فروشگاه محصولات فرهنگی و دفتر خدمات الکترونیک در کتابخانه مرکزی مشهد جانمایی شده است.

اهدای ۳۰۰ میلیون جایزه به برگزیدگان جشنواره بین‌المللی شعر و داستان انقلاب

عباس محمدی مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در نشست خبری یازدهمین جشنواره بین المللی شعر و داستان انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه امسال جشنواره بین المللی شعر و داستان انقلاب اسلامی با چهلمین سال پیروزی انقلاب مصادف شده است، گفت: امروز فراخوان جشنواره شعر و داستان انقلاب اسلامی منتشر می‌شود.

وی افزود:چند سالی است این جشنواره در سطح بین المللی برگزار می‌شود؛ آثاری که امسال به دست ما می‌رسد جایگاه و ادبیات انقلاب اسلامی را نشان می‌دهد و هم اکنون به نقطه‌ای در شعر انقلاب می‌رسیم که باید در زمینه جریان شناسی آن متمرکز شویم.

محمدی بیان کرد: امسال به برگزیدگان جشنواره بین‌المللی شعر و داستان انقلاب اسلامی نزدیک به ۳۰۰ میلیون جایزه اهدا خواهیم کرد و چهره‌های جوانی که پرچمدار ادبیات خواهند بود در این جشنواره شناخته خواهند شد.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در خصوص بخش بین الملل جشنواره بین‌المللی شعر و داستان انقلاب اسلامی بیان کرد: بخش ویژه جشنواره بین‌المللی شعر و داستان انقلاب اسلامی، بخش بین الملل آن است که با موضوع عدالت و مقاومت با دو محور جنبش ضد سرمایه داری و مقاومت مردم یمن برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه دبیرخانه بخش بین‌الملل جشنواره در خارج از کشور فعال می‌شود و فراخوان آن ارسال خواهد شد،گفت: سعی می کنیم بخش بین الملل جشنواره شعر و داستان انقلاب اسلامی گستره بیشتری را تحت پوشش قرار دهد.

محمدی با اشاره به اینکه شعر و نثر از زمان شکل گیری نهضت شعوبیه که منجر به سرودن شاهنامه فردوسی شد تا انقلاب اسلامی پا به پای مردم آمد، اظهار داشت:بیانیه انقلاب اسلامی با شعر شکل گرفت و همیشه شعر ما جلوتر از بحث زمانی و پیشتاز بوده است.

پوستر سیزدهمین جشنواره شعر فجر رونمایی شد

پوستر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در آستانه برگزاری افتتاحیه این جشنواره رونمایی شد.

در طراحی این پوستر از مرغ بسم‌الله، تلفیقی از هنر ایرانی و اسلامی استفاده شده و در کنار این نماد، از طرح اسلیمی جشنواره شعر فجر نیز در تاج مرغ و پس‌زمینه بهره گرفته شده است.

سلمان رئیس‌عبداللهی گرافیست نام‌آشنای کشور، طراح این پوستر است.

اتفاقات مهم ادبی کشور باید به دست انجمن‌های ادبی خلق شود

بنیاد شعر و ادبیات داستانی هفته گذشته با حضور محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی قزلی رئیس کارگروه اجرای آئین‌نامه امور انجمن‌های ادبی، اسماعیل امینی و فریبا یوسفی از اعضای کارگروه اعطای شناسه انجمن‌های ادبی و غلامرضا طریقی دبیر مجمع عمومی انجمن‌های ادبی کشور برگزار شد.

مهدی قزلی در ابتدای این نشست ضمن خیرمقدم به حاضران، گزارشی از وضعیت انجمن‌های ادبی کشور ارائه داد.

وی با اشاره به میزان انجمن‌های ثبت‌شده در سامانه جامع امور انجمن‌های ادبی گفت: ۱۲۳۲ درخواست برای ثبت انجمن به کارگروه اعطای شناسه انجمن‌های ادبی واصل شده است که ۴۴۶ انجمن موفق به دریافت شناسه شده‌اند. از این تعداد، ۳۴۰ انجمن با گواهی ادارات ارشاد، ۹۷ انجمن با گواهی سه ادیب شناخته‌شده و ۹ انجمن هم با شناخت و تایید کارگروه شناسه خود را دریافت کرده‌اند.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی افزود: تاکنون علیرغم دریافت نکردن بودجه مصوب، توانستیم تمام طرحانه‌های وعده داده شده به انجمن‌های ادبی شناسه‌دار را پرداخت کنیم، ولی با دریافت بودجه تخصیص یافته تا پیش از پایان سال، می‌توانیم اتفاقات بزرگی را در انجمن‌های ادبی رقم بزنیم.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصویب استان تهران شرقی در کمیسیون سیاسی دولت