خواص کشمش در بارداری: 12 فایده کشمش و مویز در بارداری


خواص کشمش در بارداری: 12 فایده کشمش و مویز در بارداری

کشمش در طول بارداری مزایای متفاوتی دارد. بنابراین، مصرف آن توسط زنان باردار ایده‌ی بسیار خوبی است. به علاوه، اعتقاد بر این است که کشمش خواص زیادی هم برای سلامتی جنین دارد. در ادامه این نوشتار با بهترین خواص کشمش در بارداری آشنا می شویم. کشمش با خشک کردن حبه‌های انگور تهیه می‌شود. برای تهیه‌ی آن می‌توان انگور را هم در آفتاب خشک کرد و هم در دستگاه...

کشمش در طول بارداری مزایای متفاوتی دارد. بنابراین، مصرف آن توسط زنان باردار ایده‌ی بسیار خوبی است. به علاوه، اعتقاد بر این است که کشمش خواص زیادی هم برای سلامتی جنین دارد. در ادامه این نوشتار با بهترین خواص کشمش در بارداری آشنا می شویم.

خواص کشمش در بارداری: 12 فایده کشمش و مویز در بارداری

کشمش با خشک کردن حبه‌های انگور تهیه می‌شود. برای تهیه‌ی آن می‌توان انگور را هم در آفتاب خشک کرد و هم در دستگاه میوه‌ خشک‌کن. این میوه‌ی خشک را به شیوه‌ّای مختلف می‌توان مصرف کرد. می‌توانید آن را با جوی دوسر مخلوط کنید، روی برخی سالادها بریزید یا آن را در تهیه‌ی برخی از کیک‌ها یا پنکیک‌ها به کار ببرید. این ماده‌ی خوراکی نه فقط برای زنان باردار بلکه برای بچه‌ها و سایر افراد بزرگسال هم مفید است. بنابراین، جای تعجبی نیست که کشمش این همه طرفدار دارد و به عنوان یکی از مواد تشکیل‌دهنده در بسیاری از دسرها استفاده می‌شود.

کشمش چندین ماه ماندگاری دارد. این ماده‌ی خوراکی ریشه در کشورهای غربی دارد. اما امروزه در کشورهای مختلفی تولید می‌شود. بنابراین، همیشه در دسترس است و به راحتی می‌توانید آن را در سوپرمارکت‌های سراسر جهان پیدا کنید. طعم آن شیرین و کمی ترش است. علاوه بر این، سایز آن کوچک و بیضی شکل است. بافت کشمش نرم و چسبنده است.

مواد مغذی موجود در کشمش

در هر ۱۰۰ گرم کشمش، مواد مغذی مختلفی وجود دارد که می‌توانند جذب بدن شوند. مواد مغذی موجود در این میزان کشمش به قرار زیر است:

– انرژی: ۲۹۹ کیلوکالری

– کربوهیدرات: ۷۹.۱۸ گرم

– پروتئین: ۳.۰۷ گرم

– کل چربی: ۰.۴۶ گرم

– فیبر غذایی: ۳.۷ گرم

– فولات: ۵ میکروگرم

– نیاسین: ۰.۷۶۶ میلی‌گرم

– اسید پانتوتنیک: ۰.۰۹۵ میلی‌گرم

– پیریدوکسین: ۰.۰۱۷۴ میلی‌گرم

– ریبوفلاوین: ۰.۱۲۵ میلی‌گرم

– تیامین: ۰.۱۰۶ میلی‌گرم

– ویتامین C: ۲.۳ میلی‌گرم

– ویتامین E: ۱۲/۰ میلی‌گرم

– ویتامین K: ۳.۵ میکروگرم

– سدیم: ۱ میلی‌گرم

– پتاسیم: ۷۴۹ میلی‌گرم

– کلسیم: ۵۰ میلی‌گرم

– مس: ۰.۳۱۸ میلی‌گرم

– آهن ۱.۸۸ میلی‌گرم

– منیزیم: ۷ میلی‌گرم

– منگنز: ۰.۲۹۹ میلی‌گرم

– فسفر: ۱۰۱ میلی‌گرم

– سلنیوم: ۰.۶ میکروگرم

– روی: ۰.۲۲ میلی‌گرم

خواص کشمش در بارداری

۱. کشمش منبع فیبر است

کشمش به میزان فراوانی فیبر دارد. بنابراین، می‌تواند به عنوان یکی از منابع خوب فیبر که برای بارداری بسیار مهم است، محسوب شود. در حین این‌که جنین بزرگ‌تر می‌شود، نیاز بدن به فیبر بیش‌تر خواهد بود. بنابراین، ایده‌ی خوبی است که این میوه‌ی خشک را به میزان مناسب مصرف کنید. برای آشنا شدن با سایر منابع خوب فیبر می‌توانید این مقاله را بخوانید.

۲. کشمش منبع خوبی از انرژی است

انرژی که میوه‌های خشک به بدن می‌رسانند، می‌تواند برای انجام فعالیت‌های روزانه بسیار کمک‌کننده باشد. این ویژگی به خصوص برای دوران بارداری مفید است زیرا زنان بارداری گاهی ممکن است دچار کمبود انرژی و خستگی شوند. بنابراین، بد نیست که بعد از ظهر را کمی کشمش به عنوان میان‌وعده‌ مصرف کنند تا سطح انرژی‌شان کمی بهبود پیدا کند.

۳. سلامت دستگاه گوارش را بهبود می‌دهد

از آن‌جایی که این میوه غنی از فیبر است، مصرف آن روی سلامت سیستم گوارش در دوران بارداری تاثیر بسزایی دارد. علاوه بر این، فیبر می‌تواند به بهبود حرکات روده کمک کند. در صورتی که با مشکلات گوارشی روبرو هستید، خواندن مقاله‌ی ده باید و نباید خوراکی برای سلامتی دستگاه گوارشی می‌تواند برای‌تان مفید باشد.

۴. از بروز کم‌خونی جلوگیری می‌کند

کشمش مقادیر زیادی آهن دارد که برای تحریک رشد گلبول‌های قرمز مناسب است. بنابراین، مصرف این ماده‌ی خوراکی برای جلوگیری از بروز کم‌خونی و دور نگه داشتن آن بسیار مفید است. احتمال رخ دادن کم‌خونی در دوران بارداری عمدتا بیش‌تر است.

خواص کشمش در بارداری ۵: استخوان‌ها را محکم‌تر می‌کند

این ماده‌ی خوراکی همچنین کلسیم و منیزیم فراوانی دارد. بنابراین، برای حمایت از روند توسعه‌ی استخوان جنین بسیار مفید است. علاوه بر این، کشمش از استخوان مادر نیز محافظت می‌کند و مانع بروز هر گونه مشکلی در استخوان‌ها می‌شود.

۶. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

کشمش حاوی ویتامین C است و به همین دلیل قادر است از سیستم ایمنی بدن حمایت کند. بنابراین یکی از خواص کشمش در بارداری حفظ سلامتی و دور نگه داشتن بیماری‌های ناشی از عفونت است.

۷. سلامت ریه را بهبود می‌دهد

یکی دیگر از مزایای این میوه‌ی خشک بهبود سلامت ریه است. کشمش به ویژه در مرحله‌ی تکامل سیستم تنفسی جنین تاثیر بسیار مثبتی دارد.

۸. از بروز بیماری‌ها جلوگیری می‌کند

از آن‌جایی که کشمش ویتامین C زیادی دارد و به بهبود سیستم ایمنی کمک می‌کند، برای جلوگیری از بیماری‌ها هم خوب است. بنابراین، این میوه‌ی خشک برای حفظ سلامتی مادران باردار و دور نگه داشتن آن‌ها از بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی بسیار مفید است.

۹. در فرایند توسعه‌ی مغز جنین تاثیر مثبتی دارد

کشمش می‌تواند به توسعه‌ی مغز جنین کمک کند. چنین تاثیری به علت فولات موجود در آن است که می‌تواند عصب مغزی جنین را بهبود ببخشد.

۱۰. به بهبود عضلات کمک می‌کند

کشمش در تقویت عضلات نیز نقش مثبتی دارد. بنابراین، می‌تواند به کاهش تنش عضلانی در دوران بارداری کمک کند. علاوه بر این، کشمش برای ریلکس کردن عضلات نیز بسیار مفید است.

۱۱. از بروز نقص‌ها پیشگیری می‌کند

فولات موجود در کشمش برای حفظ سلامت جنین بسیار مفید است. این میوه‌ی خشک در عین حال می‌تواند به حمایت از رشد و توسعه‌ی جنین کمک کند و احتمال بروز نقص هنگام تولد را تا حد زیادی کاهش دهد. در واقع کشمش به رشد مناسب ارگان‌های بدن جنین کمک خواهد کرد.

۱۲. از بروز سقط جنین جلوگیری می‌کند

این میوه را برای مدیریت اوضاع سلامتی در دوران حاملگی استفاده کنید. بیش‌تر خواص موجود در این میوه‌ی خشک می‌تواند به حمایت از بارداری و جلوگیری از احتمال رخ دادن سقط جنین کمک کند.

هشدارها و توصیه‌ها

کشمش در طی دوران بارداری فواید زیادی برای سلامتی دارد. با این حال، موارد زیادی وجود دارند که هنگام مصرف این میوه‌ی خشک باید مورد توجه قرار گیرد. برای اطلاع از جزئیات بیش‌تر، توصیه‌های زیر را بخوانید:

– در صورتی که اختلالات آلرژیک مانند خارش، قرمزی پوست، تورم صورت و حتی ناخوشی یا حالت تهوع را تجربه کردید، مصرف کشمش را متوقف کنید.

– زنان باردار مبتلا به دیابت و علائم فشار خون بالا قبل از مصرف این میوه‌ی خشک باید با پزشک‌شان مشورت کنند. از آن‌جایی که کشمش حاوی قند و سدیم است، می‌توانند سبب بدتر شدن این بیماری‌ها در دوران بارداری شود.

– برای جلوگیری از بروز اسهال یا بالا رفتن سطح قند و سدیم کشمش را در حد متعادل مصرف کنید، زیرا می‌تواند باعث افزایش وزن جنین شود. این موضوع به خصوص برای مادران بارداری مهم است که قصد زایمان طبیعی دارند.

– زنان بارداری که تحت درمان خاصی قرار دارند باید در مصرف این میوه‌ی خشک دقت به خرج بدهند تا با داروهایی که مصرف می‌کنند تداخلی ایجاد نکند.

مزایای انگور خشک یا کشمش، در دوران بارداری متفاوت و بسیار زیاد است. بنابراین، این میوه‌ی خشک در دوران بارداری می‌تواند هم برای مادر و هم برای جنین مفید باشد. با این حال، باید در مصرف آن دقت داشته باشید. حواس‌تان باشد که آن را در وعده‌های کوچک بخورید و در مصرف آن حتما توصیه‌های پزشک‌تان را مد نظر داشته باشید.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده- سارا فیضی

منبع: دکتر هبن

خواص کشمش در بارداری: ۱۲ فایده کشمش و مویز در بارداری

نوشته های مرتبط

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در