ایران 400 هزار نفر جانباز شیمیایی دارد


ایران 400 هزار نفر جانباز شیمیایی دارد

مدیرکل مصدومان شیمیایی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: تصور این است که حدود 400 هزار نفر با گازهای شیمیایی تماس داشتند که 100 هزار نفر از آنها دارای علائم حاد بوده اند و به مراکز درمانی مراجعه کرده بودند.

به گزارش جماران؛ مدیرکل مصدومان شیمیایی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: بر اساس ارزیابی ها، آمار جانبازان شیمیایی در کشور حدود 400 هزار نفر است که از عوارض مختلف رنج می برند.

محمدرضا صدیقی مقدم افزود: ما چند آمار درباره جانبازان شیمیایی داریم، یک آمار 100 هزار نفری مربوط به افرادی است که در زمان جنگ دچار آسیب شدند و آن زمان به مراکز درمانی مراجعه کردند.

وی به آمار 63 هزار نفری اشاره کرد و اظهار داشت: این افراد کسانی اند که عوارض مزمن و ضایعات بیماری در کمیسیون پزشکی احراز شده و درصد جانبازی گرفته اند.

صدیقی مقدم اضافه کرد: تصور این است که حدود 400 هزار نفر با گازهای شیمیایی تماس داشتند که 100 هزار نفر از آنها دارای علائم حاد بوده اند و به مراکز درمانی مراجعه کرده بودند.

وی خاطرنشان کرد: این افراد فعالیت هایی برای درمان داشته اند، اما 63 هزار نفر بعد از حادثه دچار عوارض مزمن شدند که کمیسیون های پزشکی این عوارض را تایید کرده است.

مدیرکل مصدومان شیمیایی بنیاد شهید ادامه داد: به همین منظور کمیسیون پزشکی برای این افراد همچنان فعال است زیرا احتمال دارد عوارض ناشی از تماس با گازهای شیمیایی در برخی از افراد به حدی برسد که قابل تشخیص و تایید در کمیسیون پزشکی باشد.

وی اضافه کرد: کمترین درصد جانبازان شیمیایی پنج و بالاترین میزان آن 70 درصد است.

«پروتکل یا راهنمای بالینی به عنوان یکی از برنامه های اصولی بنیاد شهید برای ارائه خدمات بهتر به مصدومان شیمیایی در کشور طراحی و برنامه ریزی شده است که پارسال تدوین اولین راهنمای بالینی آسیب های چشمی جانبازان شیمیایی با همکاری مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آغاز شد».

به گفته وی، جانبازان شیمیایی نیازمند سه پروتکل چشم، ریه و پوست هستند، به همین منظور اقدامات اولیه برای برنامه بعدی بنیاد شهید یعنی پروتکل ریه برای جانبازان شیمیایی آغاز شده است.

وی اضافه کرد: درباره راهنمای بالینی پوست نیز کارهای خوبی انجام شده اما متاسفانه اقدامات علمی در این زمینه بسیار اندک است؛ مطالعه ای از حدود 2 سال پیش آغاز شد که امسال آن را به اتمام رساندیم و به محض اینکه نتایج مطالعه مشخص شود، راهنمای بالینی پوست را آغاز می کنیم.

مردم ایران در جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس و دیگر حوادث تروریستی، 225 هزار و 570 شهید را تقدیم انقلاب کرده اند.

شمار کل جانبازان کشور به 574 هزار و 101 نفر می رسد. 336 هزار و 282 نفر (59 درصد) جانبازان زیر 25 درصد و 237 هزار و 819 نفر (41 درصد) بیش از این میزان جانبازی دارند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر