رقبای آمریکا مغلوب سیاست های آمریکا در افغانستان!


افغانستان صحنه رقابت های بین المللی شده است و هرکشور سعی دارد تا تسویه حساب با دیگران را در داخل افغانستان به انجام برساند. هرچند حضور آمریکا مانع تاخت و تاز دیگر کشورها بصورت مستقل شده است اما رقبای آمریکا مانند روسیه و ایران و چین،...

افغانستان صحنه رقابت های بین المللی شده است و هرکشور سعی دارد تا تسویه حساب با دیگران را در داخل افغانستان به انجام برساند.
هرچند حضور آمریکا مانع تاخت و تاز دیگر کشورها بصورت مستقل شده است اما رقبای آمریکا مانند روسیه و ایران و چین، تلاش برای مقابله با آمریکا را در داخل افغانستان از سر گرفته اند.


از جانب دیگر عربستان سعودی و امارات متحده عربی، در مسیری همسو با آمریکا بر تلاش خود برای حضور در صحنه فیزیکی و سیاسی افغانستان افزوده اند و هر روز به بهانه ای قدرت مداری خود را بر رخ کشورهای رقیب آمریکا می کشند.

اما اتحادیه اروپا که درگیر بازی های دیگری در رقابت با آمریکا است هنوز فرصت کافی برای حضور در بازی افغانستان را بصورت مستقل و در رقابت با آمریکا پیدا نکرده است و آنگونه که در دیگر عرصه ها در رقابت با آمریکا قرار دارد، در افغانستان نتوانسته است نقش خود را بخوبی ایفا کند.

عدم حضور پر رنگ اتحادیه اروپا در رقابت با آمریکا در صحنه های فیزیکی و سیاسی افغانستان، از ضعیف شدن این اتحادیه در مقابل سیاست های آمریکایی نیست، بل از عدم اعتماد کافی به سران افغانستانی است که هر روز با هر چراغ سبزی رنگ عوض می کنند و دیگر اعتماد اروپایی ها را به بی اعتمادی مطلق نسبت به خود رسانیده اند.

اتحادیه اروپا اگر اطمینان حاصل می کرد که برخی از سران افغانستانی بدون توجه به آمریکا تحت فرامین و هدایات آنان در راستای سیاست های خارجی آن اتحادیه گام برداشته و ثابت قدم هستند، بطور یقین امروز حضور اروپایی ها در افغانستان بگونه دیگری بود.

اگر اروپایی ها و در راس آنان آلمان و فرانسه در افغانستان که با ترفند سیاست های انگلیسی و آمریکایی رنگ قومی بخود گرفته است، می توانستند بر یک قوم مقتدر و با صلاحیت مانند تاجیک ها اعتماد کنند، امروز دیگر محتاج آمریکایی ها نبودند و خود بگونه مستقل عمل می کردند و حتی در مقابل سیاست های مخرب آمریکایی نیز ایستادگی می کردند.
همانگونه که احمدشاه مسعود به جانب فرانسه و ایران گرایش داشت و از آمریکایی ها دوری می کرد.

متاسفانه تاجیک ها فریب سیاست های آمریکا را خوردند و امروز کار شان به جایی رسیده است که دیگر نه اروپا از آنان حمایت می کند و نه و ایران! و آنان همچنان سردرگم دنبال فاشیزم قومی که بر اساس سیاست های آمریکایی بوجود آمده و تقویت شده است، بدون هدف روانند.

البته در این روند، نه تنها مشکل تاجیک ها که مشکل اصلی از سیاست های متخذه ضعیف اروپا و ایران بوده است که نتوانستند در افغانستانی که با سیاست های عمدی آمریکایی، اختلافات قومی تشدید شده است، تاجیک ها را حفظ کرده و پشتوانه محکمی برای آنان باشند.

ضعف عملکرد اروپا در درجه اول و ایران در درجه دوم و چین در درجه سوم، زمینه عملی شدن اهداف سیاست های آمریکایی را فراهم آورد، که امروز هم به ضرر کشور و مردم ما و هم به ضرر کشورهای رقیب آمریکا تمام شده است.

در همین حال، عدم همآوایی اتحادیه اروپا، روسیه، چین، ترکیه و ایران در سیاست افغانستان، سبب گردیده است تا آمریکایی ها همچنان یکه تاز میدان باشند و حتی رییس جمهور و نماینده های مجلس و... با تایید آنان به قدرت برسند.

اینک در آستانه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، کافی بود یکی از این کشورها پا پیش گذاشته و بنای یک جریان قوی را پیشنهاد کند و موافقت دیگر کشورهای مخالف آمریکا را نیز در میان بدست آورد. اینجا دیگر نقشه آمریکا برای متفرق نگهداشتن حامیان بین المللی افغانستان نقش بر آب می شد و حکومت آینده با قدرت تمام می توانست جلوی غارتگری آمریکایی ها را بگیرد و از دسیسه چینی آنان برای ناامنی بیشتر افغانستان و همچنان کشورهای منطقه بکاهد.

کد (4)

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!