به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ روزنامه ایران نوشت: از روز پنجشنبه گذشته که نانسی پلوسی دموکرات در مجلس نمایندگان امریکا به عنوان رئیس جدید این مجلس سوگند یاد کرده، بسیاری از ناظران و تحلیلگران بین‌المللی این سؤال را مطرح می‌کنند که آیا این زن 78 ساله سیاستمدار می‌تواند با استفاده از جایگاه کنونی‌اش به عنوان سومین فرد قدرتمند در امریکا، دونالد ترامپ 72 ساله را از جایگاه ریاست جمهوری و نخستین فرد قدرتمند حال حاضر امریکا به زیر بکشد؟ به گزارش سایت شبکه خبری سی‌ان‌ان، وقوع چنین اتفاقی یا دست کم کلید خوردن طرح استیضاح رئیس جمهوری در مجلس نمایندگانی که پلوسی رئیسش است، دور از انتظار نیست زیرا روز پنجشنبه بلافاصله پس از ادای سوگند خانم پلوسی در مجلس نمایندگان؛ دو پیش نویس لایحه با هدف پایان دادن به تعطیلی دو هفته‌ای دولت به رأی گذاشته شد و در هیچ‌کدام از این پیش نویس‌ها خبری از اختصاص بودجه به ساخت دیوار مرزی بین مکزیک و امریکا نبود. خانم پلوسی هم در حاشیه جلسه پارلمان آشکارا اعلام کرد که حاضر نیست هیچ پولی برای آنچه که به نظرش «یک بی‌اخلاقی» است، بپردازد.

دیروز جمعه به وقت واشنگتن نیز قرار بود دیداری بین پلوسی و ترامپ در کاخ سفید برگزار شود و دو چهره قدرتمند مجلس نمایندگان و کاخ سفید با هم درباره پایان دادن به تعطیلی دولت که از دو هفته فراتر رفته گفت‌و‌گو کنند اما شانس خیلی کمی وجود دارد که این دیدار نتیجه بخش باشد.
زیرا پلوسی اکنون مسئولیت مجلس نمایندگانی را برعهده دارد که اکثریت شان خواستار شفاف شدن پرونده تحقیقات درباره تبانی احتمالی فراخوان ترامپ با روس‌ها هستند و می‌خواهند نگذارند فرار دو ساله رئیس جمهوری از این پرونده بیش از این طول بکشد. همین اتفاق ریاست جمهوری ترامپ را به خودی خود به خطر می‌اندازد.
هشدارها و تهدیدهای پلوسی علیه ترامپ
این اتفاق تنها به این خاطر نمی‌افتد که ترامپ و پلوسی دو مخالف سیاسی قدرتمند هستند بلکه به این خاطر می‌افتد که پلوسی این قدرت را دارد که پروسه استیضاح ترامپ را به جریان بیندازد. او روز پنجشنبه که سوگند یاد کرد، چندین هشدار به ترامپ داد که یکی از مهمترین این هشدارها درباره تعطیلی دولت بود. او گفت: «ما دیوار نمی‌سازیم. آیا کسی به این موضوع شک دارد که ما دیوار نمی‌سازیم؟» او همچنین در یک مصاحبه با برنامه تلویزیونی ان بی‌سی، آسیب پذیری‌های قانونی ترامپ را برجسته کرد و با لحنی تهدیدآمیز گفت، این سؤال همواره وجود دارد که چگونه می‌توان رئیس جمهوری را استیضاح کرد. البته او در ادامه گفت که دنبال استیضاح رئیس جمهوری دست کم در حال حاضر نیست.
دیدار دو دشمن در کاخ سفید
ترامپ هم به نظر می‌رسد خطر پلوسی را به خوبی احساس کرده است و به این خاطر از روز پنجشنبه و پس از مراسم ادای سوگند پلوسی؛ در حال زمینه‌سازی برای دیدار رودر رو با این زن سیاستمدار و قدرتمندترین دشمن حال حاضر خود است. او این بار هم از سیاست فرار به جلو استفاده کرده و پس از سخنرانی مراسم تحلیف پلوسی که آشکارا بی‌علاقگی‌اش به دیوار مرزی را اعلام کرد، گفت، از موضع خود در قبال دیوار مرزی کوتاه نمی‌آید. ترامپ گفت: تا قبل از هفته گذشته، هرگز تا این اندازه مورد حمایت نبودم و این محبوبیت به خاطر سرسختیم برای امنیت مرزی، کنترل مرزی یا دیوار و سدی که می‌خوام بسازم است. براساس گزارش‌ها ترامپ به پلوسی گفته است، از آنجایی که «واتیکان خوب است» و «شهر واتیکان هم دیوار دارد» او باید با اختصاص بودجه برای دیوار مرزی موافقت کند. همچنین بنا بر گزارش رسانه‌های امریکا، ترامپ در پاسخ به این‌که چرا به تعطیلی دولت پایان نمی‌دهد گفته است: «اگر این کار را بکنم احمق به نظر می‌رسم.» یکی از مقام‌های کاخ سفید کمی بعد از این سخنان ترامپ به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت، منظور ترامپ این بوده که «اختصاص ندادن بودجه به امنیت مرزی احمقانه خواهد بود.» رئیس جمهوری امریکا در اولین جلسه کابینه خود در سال جدید میلادی گفت، تعطیلی دولت تا زمانی که بودجه موردنظرش را دریافت نکند ادامه خواهد داشت.
ارائه رسمی طرح استیضاح رئیس جمهوری
علاوه بر پلوسی که در حال حاضر اصلی‌ترین خطر داخلی برای ریاست جمهوری ترامپ است، برد شرمن، نماینده دموکرات روز چهارشنبه گذشته تنها یک روز مانده به آغاز به کار مجلس نمایندگان جدید، رسماً طرح استیضاح ترامپ را به مجلس نمایندگان امریکا ارائه کرد. این نخستین‌باری است که یک قانون‌گذار امریکایی به‌طور رسمی طرحی را برای استیضاح ترامپ مطرح می‌کند.
اگرچه استیضاح رئیس‌جمهوری مستلزم رأی اکثریت قانون‌گذاران در مجلس نمایندگان امریکا است و وقوع چنین اتفاقی در روز چهارشنبه که اکثریت مجلس قدیمی در اختیار جمهوریخواهان بود، بعید به نظر می‌رسید اما از روز پنجشنبه که دموکرات‌ها اکثریت را به دست گرفتند، در صورتی که طرح شرمن به رأی گذاشته شود، احتمال رأی آوردن طرح استیضاح می‌رود.
ادای سوگند اولین نماینده زن محجبه در مجلس امریکا
«ایلهان عمر»، اولین زن مسلمان و محجبه تاریخ کنگره امریکا روز پنجشنبه با ادای سوگند در مجلس نمایندگان امریکا در جهان خبرساز شد. او در بیانیه‌ خود پس از ادای سوگند در کنگره جدید گفت، با تلاش‌های دولت ترامپ برای ایجاد تفرقه در ملت امریکا مقابله خواهد کرد. به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، این زن سومالیایی تبار در بیانیه خود گفت: من قصد دارم تا با تلاش‌های کنونی دولت برای جدا کردن ما از هم و خط‌مشی‌های مخربی که حقوق و آزادی‌های ما را هدف قرار داده، مقابله کنم. ما این فرصت را داریم که فرهنگی مداراگرتر و پذیراتر داشته باشیم، فرهنگی که به اقتصاد ما این اجازه را خواهد داد تا تعداد بیشتری در دموکراسی ما سهیم شوند. ایلهان عمر به همراه رشیده طلیب، دو نماینده زن مسلمان دموکرات هستند که در انتخابات مجلس نمایندگان در ماه اکتبر به پیروزی رسیدند و هر دو به ریاست نانسی پلوسی در مجلس نمایندگان رأی دادند. همچنین رشیده طلیب فلسطینی تبار که به نمایندگی از ایالت میشیگان به مجلس امریکا راه یافته برای آغاز کار خود به قرآنی سوگند خورد که زمانی به توماس جفرسون، سومین رئیس جمهوری امریکا تعلق داشته است. اکثر نمایندگان در هنگام ادای سوگند انجیل به دست می‌گیرند.