نقد فیلم استیو جابز Steve Jobs از دنی بویل ؛ تمام زندگی وقف هدف


نقد فیلم استیو جابز Steve Jobs از دنی بویل ؛ تمام زندگی وقف هدف

استیو جابز Steve Jobs فیلمی به کارگردانی دنی بویل و نویسندگی آرون سورکین است. استیو جابز فیلمی درام و در دسته فیلم هایی قرار می‌گیرد که موضوع زندگی نامه افراد را مبنای خود قرار داده اند. فیلم استیو جابز داستان زندگی فردی را هدف قرار داده که زندگی پر فراز و نشیب و پر هیاهویی را تجربه کرده است. نوشته نقد فیلم استیو جابز Steve Jobs از دنی بویل ؛...

نقد فیلم استیو جابز Steve Jobs از دنی بویل ؛ تمام زندگی وقف هدف

استیو جابز Steve Jobs فیلمی به کارگردانی دنی بویل و نویسندگی آرون سورکین است. استیو جابز فیلمی درام و در دسته فیلم هایی قرار می‌گیرد که موضوع زندگی نامه افراد را مبنای خود قرار داده اند. فیلم استیو جابز داستان زندگی فردی را هدف قرار داده که زندگی پر فراز و نشیب و پر هیاهویی را تجربه کرده است.

3+

استیو جابز Steve Jobs فیلمی به کارگردانی دنی بویل Danny Boyle و نویسندگی آرون سورکین است. استیو جابز فیلمی درام و در دسته فیلم هایی قرار می‌گیرد که موضوع زندگی نامه افراد را مبنای خود قرار داده اند. فیلم استیو جابز داستان زندگی فردی را هدف قرار داده که زندگی پر فراز و نشیب و پر هیاهویی را تجربه کرده است. شخصی که بخشی از فناوری های حاضر در حوزه موبایل، فناوری اطلاعات، کامپیوترها و حتی انیمیشن سازی پیکسار مدیون ذهن و همت بلند او است. استیو جابز فردی است که الهام بخش نسلی است که او را مانندِ بتی تصور می‌کنند که تمام زندگی اش پر از موفقیت بوده است. در ادامه با معرفی و نقد فیلم استیو جابز Steve Jobs با نت نوشت همراه باشید.

نقد فیلم استیو جابز Steve Jobs از دنی بویل ؛ تمام زندگی وقف هدف

دنی بویل Danny Boyle

“ما برای انجام همه چیزها فرصت پیدا نخواهیم کرد. زیرا این زندگی ما زندگی کوتاهی است و بعد می میرید. پس ما کاری که با زندگی مان می کنیم، بهتر است واقعا خوب باشد و واقعا ارزشش را داشته باشد. استیو جابز”

بیشتر بخوانید: تحلیل فیلم ۱۲۷ Hours ساخته دنی بویل

نقد فیلم استیو جابز Steve Jobs

در همین آغاز نقد فیلم استیو جابز Steve Jobs باید گفت دنی بویل با هوشمندی تمام به جای صرف تمرکز بر زندگی نامه جابز، شخصیت وی را در بوته فیلم به رشته تحلیل در آورده است. “دنی بویل” شخصیت جابز را در سه مرحله از زندگی اش مورد بررسی قرار داده است و نگاهی موشکافانه به این لحظات داشته است. “آرون سورکین” همانند استادی خبره دیالوگ ها را به نحوی تنظیم کرده است که فیلم استیو جابز به اثری خسته کننده بدل نگردد. به راستی فیلم نامه استیو جابز از بزرگترین نقاط قوت فیلم است. پر جزئیات و دقیق. مانند ماشینی که تمام قطعاتش کنار هم چیده شده و به درستی کار می‌کند.

نباید در نقد فیلم استیو جابز Steve Jobs از قلم بیندازیم که “دنی بویل” در این فیلم برای نقش جابز سراغ تعداد زیادی از بازیگران مطرح رفت که در نهایت به گزینه “مایکل فاسبندر” رسید. گزینه ای که کمترین شباهت ظاهری را با جابز دارد. ولی فاسبندر در این فیلم توانایی هایش را به رخ میکشد. نقاط تاریک شخصیت جابز را به نحوی به تصویر می‌کشد که کاملا باور پذیر است و ابدا این تفاوت ظاهری به فیلم لطمه ای وارد نمی‌کند. “کیت وینسلت” نیز نقش دستیار جابز یعنی “جوانا هافمن” را ایفا می‌کند. نقش آفرینی که درخشان است ولی وینسلت نیز مانند دیگر گروه بازیگری، توانایشان در پس هنرنمایی فاسبندر باقی می‌ماند و هیچگاه از آن فراتر نمی‌رود.

بیشتر بخوانید: تحلیل فیلم Whiplash محصول سال ۲۰۱۴

نقد فیلم استیو جابز Steve Jobs از دنی بویل ؛ تمام زندگی وقف هدف

فیلم استیو جابز از دنی بویل محصول ۲۰۱۵ آمریکا

فیلم استیو جابز همان طور که پیش تر بدان اشاره گردید، در دسته فیلم های زندگینامه ای قرار می گیرد. در نقد فیلم استیو جابز Steve Jobs به جرات فیلم استیو جابز دارای ساختاری حساب شده و هوشمند است و در رده بالای این گونه فیلم ها قرار می‌گیرد. همانند فیلم “شبکه اجتماعی” اثر “دیوید فینچر”، فیلم نامه استیو جابز هم پر از دیالوگ های رگباری و پر اطلاعات است. به نحوی که تمرکز دیر فهم این اطلاعات خود بی تمرکزی می‌آورد. ولی در نهایت فیلم متعلق به همان سال ۲۰۱۵ است. تاثیر بلند مدت عمیقی ندارد. از آن فیلم های خوش ساختی است که صرفا خوش ساختند نه چیزی بیشتر!

بیشتر بخوانید: تحلیل فیلم The Revenant اثری از آلخاندرو گونزالس اینیاریتو

در ادامه نقد فیلم استیو جابز Steve Jobs باید گفت “دنی بویل” و “سورکین” در فیلم استیو جابز سعی بر ساخت یک درام روانشناختانه دارند. درامی که با کند و کاو گره های شخصیتی این انسان پرنفوذ دهه های اخیر را باز کند. ولی فیلم در این بعد بر خلاف شیوه روایی زندگی نامه جابز که قوی عمل می‌کند، نمی‌تواند در سطح شاخصی ظاهر شود. لحظاتی که جابز با دخترش لیزا روبرو می شود و سعی بر نفی او دارد، لحظاتی شگرف و پر تعلیقی هستند که بسیار خوب کار شده است. سکانسی جذاب و میخکوب کننده که بازی فاسبندر در سطح بسیار بالایی ظاهر شده است. ولی فراتر از این سکانس، فیلم نمی‌تواند عناصر این تعلیق را تا مغز استخوان فرو و کند و کاو کند و ریشه های این قضیه را بیرون بکشد. البته محدودیت دسترسی به تمام واقعیات زندگی جابز هم دلیلی بر نرسیدن به چنین آرمانی باشد.

در نهایت؛ فیلم استیو جابز فیلمی است که اندازه دهانش حرف میزند. ادعا‌های فراتر از فرمش بیان نمی‌کند و به عنوان یک درام خانوادگی که قرار است شخصیتِ جذابی مانند جابز را به تصویر بکشد موفق عمل می‌کند. ول هیچ گاه به اثری بدل نمی‌گردد که دهه های بعد در ذهن تاریخی مردم همانند آثاری مانند “همشهری کین” و دیگر آثار شاخص تاریخ سینما به یاد آورده شود.

“شما نمی توانید با نگاه کردن به آینده از اتفاقات گذشته سر در بیاورید و آن ها را به هم متصل کنید. شما تنها زمانی می توانید آن ها را درک کنید که به گذشته نگاه کرده باشید. پس شما باید به اینکه اتفاقات یک جوری در آینده به هم متصل می شوند و معنی پیدا کنند، اعتماد کنید. باید به چیزی اعتماد کنید: حس درونی تان، سرنوشت، زندگی، کارما، هر چیزی. استیو جابز”

بیشتر بخوانید: تحلیل فیلم The Post رسوایی بزرگ ساخته‌ی استیون اسپیلبرگ

نقد فیلم استیو جابز Steve Jobs از دنی بویل ؛ تمام زندگی وقف هدف

فیلم استیو جابز فیلمی از دنی بویل محصول ۲۰۱۵ آمریکا

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر جوابی برای دیدگاه من داده شد مرا از طریق ایمیل با خبر کن

نام *

ایمیل *

وبسایت

Current ye@r *

Leave this field empty

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)