خواص بلال: 6 نوع مختلف ذرت + 6 فایده بلال برای سلامتی ‌


خواص بلال: 6 نوع مختلف ذرت + 6 فایده بلال برای سلامتی ‌

«دور می‌ریزی رویش را/ بعد می‌پزی تویش را/ بعد می‌خوری رویش را / دور می‌ریزی تویش را / تو می‌دانی نامش را؟» بله، نامش بلال است! بلال خوراکی همیشه محبوب برای تمام گروه‌های سنی است. چه بلال شیرین آب پز، پاپ کورن گرم و چرب، دانه‌های بلال خام و منظم چیده شده، ترتیلا، چیپس ذرت، یا بلغور ذرت باشد – این سبزی-دانه‌ی درخشان و زیبا مزه‌ای ملکوتی دارد. در...

«دور می‌ریزی رویش را/ بعد می‌پزی تویش را/ بعد می‌خوری رویش را / دور می‌ریزی تویش را / تو می‌دانی نامش را؟» بله، نامش بلال است! بلال خوراکی همیشه محبوب برای تمام گروه‌های سنی است. چه بلال شیرین آب پز، پاپ کورن گرم و چرب، دانه‌های بلال خام و منظم چیده شده، ترتیلا، چیپس ذرت، یا بلغور ذرت باشد – این سبزی-دانه‌ی درخشان و زیبا مزه‌ای ملکوتی دارد. در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا هم با انواع بلال و هم با خواص بلال به خوبی آشنا شوید.

خواص بلال: 6 نوع مختلف ذرت + 6 فایده بلال برای سلامتی ‌

علاوه بر مزه‌ و بافت عالی، بلال برای مسائل و مشکلات مختلف سلامتی یک نوشدارو به حساب می‌آید! این سبزی-دانه به کاهش وزن، تقویت رشد مو، و کاهش التهاب کمک می‌کند. برای آنکه بیشتر در مورد این خوراکی همه فن حریف مطالبی بیاموزید به ادامه‌ی این مقاله رجوع کنید.

بلال (ذرت): نگاهی عمیق

بلال (ذرت) دانه‌های (غله) خوراکی گیاه غلاتی متعلق به خانواده‌ی چمنیان (گندمیان) است. این محصول بومی‌ شده ابتدا در قاره‌ی آمریکا پرورش داده شد و اکنون یکی از محصولاتی است که از همه بیشتر در سرتاسر جهان پخش شده‌اند.

بلال به عنوان خوراک دام‌ها، غذای انسان‌ها، سوخت زیستی (گیاهی)، و ماده‌ی خام بسیاری از صنایع استفاده می‌شود. معروفترین گونه‌های مصرفی آن بلال زرد و بلال سفید هستند.

همچنین انواع دیگری از بلال نیز وجود دارد که عبارتند از بلال‌های دانه قرمز، آبی، صورتی و سیاه که اغلب نواری، نقطه نقطه، یا راه راه هستند. این‌ها نتیجه‌ی دخالت‌های باورنکردنی ژنتیکی هستند.

بر اساس بافت مغز آن انواع مختلفی از بلال وجود دارد. بیایید نگاهی به آن‌ها بیندازیم.

انواع بلال

۱. ذرت دندان اسبی

ذرت دندان‌اسبی یا ذرت دندانه‌ای نوعی ذرت است که تاجِ دانه آن در حالت رسیدگی به علت از دست دادن رطوبتِ خودش، مقعر و دندانه‌دار است.

۲. ذرت بلوری

این ذرت دارای مقطع بلوری یا شیشه‌ای است. دانه‌ها گرد و به رنگ‌هایی متنوع از سفید کرمی تا زرد نارنجی هستند. آندوسپرم دانه سخت است. بوته‌های این نوع ذرت قابلیت پنجه‌زنی داشته و زودرس می‌باشند. عملکرد این ذرت کمتر از ذرت دندان اسبی است و مصرف علوفه‌ای دارد.

۳. ذرت آردی

به آن ذرت نشاسته‌ای هم گفته می‌شود؛ زیرا آندوسپرم (درون‌دانه) آن دارای نشاسته‌ی نرم است. رنگ دانه سفید و برای نشاسته‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دانه‌های این نوع ذرت حتی پس از رسیدن کامل، به‌دلیل نرم بودن نشاسته، به‌راحتی به وسیله‌ی ناخن خط برمی‌دارند. عملکرد دانه‌ی این ذرت از ذرت دندان اسبی و بلوری کمتر است.

۴. ذرت شیرین

تنها به مصرف انسان می‌رسد. نسبت قند به نشاسته در آن زیادتر از سایر انواع ذرت است. دانه‌های این نوع ذرت کروی بوده و در هنگام رسیدن چروکیده می‌شوند. در انتهای مرحله‌ی شیری و آغاز خمیری شدن، آن را برداشت کرده و به‌صورت بلال تازه به مصرف می‌رسانند. دانه‌ها در هنگام برداشت نزدیک به ۷۰ درصد رطوبت دارند. در این نوع ذرت از تبدیل قند به نشاسته جلوگیری می‌شود و به دلیل پرنشدن آندوسپرم، دانه‌ ها چروکیده باقی می‌مانند. بخش عمده‌ی این ذرت در آمریکای شمالی تولید می‌شود.

۵. ذرت بو دادنی (پاپ کورن)

بوته‌های این نوع ذرت دارای ارتفاع کم بوده و جزء ذرت‌های زودرس می‌باشد. دانه‌ها ریزند و در اثر حرارت باز شده و حجم آنها به‌چندین برابر دانه‌های اصلی می‌رسد. هرچه حجم نهایی دانه‌ها در موقع بو دادن بیشتر باشد، دانه‌ها از کیفیت بهتری برخوردارند. این نوع ذرت تنها به مصرف انسان می‌رسد و نشاسته‌ی آن سخت می‌باشد.

۶. ذرت غلاف دار

در این نوع ذرت (گلوم‌دار) هر دانه به وسیله‌ی غلافی شامل دو گلوم (پوش یا سبوس) پوشیده شده است. ذرت غلاف‌دار از انواع قدیمی ذرت می‌باشد و سطح زیر کشت تجاری ندارد. برخی پژوهشگران آن را جد ذرت‌های کنونی دانسته‌اند.

بلال (ذرت) نه تنها از نشاسته تشکیل شده است بلکه سرشار از فیبر، کربوهیدرات، مواد معدنی، ویتامین ها و سایر ریزمغذی‌ها نیز هست. برای اطلاع از ارزش غذایی این خوراکی به جدول زیر مراجعه کنید.

ارزش غذایی در هر ۱۶۶ گرممیزان در هر وعده‌ی مصرفی
کالری‌ها ۶۰۶ کالری چربی‌ها ۶۶
٪ ارزش غذایی *
چربی کل ۸ گرم ۱۲٪
چربی اشباع شده ۱ گرم ۶٪
چربی ترنس ۰ گرم
کلسترول ۰ میلی گرم ۰٪
سدیم ۵۸ میلی گرم ۲٪
کربوهیدرات کل ۱۲۳ گرم ۴۱٪
فیبر رژیمی ۱۲ گرم ۴۸٪
قند ۱ گرم
پروتئین ۱۶ گرم
ویتامین A ۷٪
ویتامین C ۰٪
کلسیم ۱٪
آهن ۲۵٪
اطلاعات کالری
مقدار به ازای هر وعده‌ی منتخب ٪ ارزش روزانه
کالری‌ها ۶۰۶ (۲۵۳۷ کیلوژول) ۳۰٪
از کربوهیدرات ۴۹۷ (۲۰۸۱ کیلوژول)
از چربی ۶۵.۸ (۲۷۵ کیلوژول)
از پروتئین ۴۲.۷ (۱۷۹ کیلوژول)
از الکل ۰.۰ (۰.۰ کیلوژول)
کربوهیدرات‌ها
مقدار در ازای هر وعده‌ی مصرفی ٪ ارزش روزانه
کربوهیدارت کل ۱۲۳ گرم ۴۱٪
فیبر رژیمی ۱۲.۱ گرم ۴۸٪
نشاسته
قند ۱.۱ گرم
چربی‌ها و اسیدهای چرب
مقدار در ازای هر وعده‌ی مصرفی ٪ ارزش روزانه
چربی کل ۷.۹ گرم ۱۲٪
چربی اشباع شده ۱.۱ گرم ۶٪
چربی تک اشباع نشده ۲.۱ گرم
چربی چند اشباع نشده ۳.۶ گرم
اسیدهای چرب ترنس کل
اسیدهای چرب ترنس-مونوئنوییک کل
اسیدهای چرب ترنس-پلی‌ئنوییک کل
اسیدهای چرب امگا ۳ کل ۱۰۸ میلی گرم
اسیدهای چرب امگا ۶ کل ۳۴۸۱ میلی گرم
پروتئین و آمینو اسیدها
مقدار در ازای هر وعده‌ی مصرفی ٪ ارزش روزانه
پروتئین ۱۵.۶ گرم ۳۱٪
ویتامین‌ها
مقدار در ازای هر وعده‌ی مصرفی ٪ ارزش روزانه
ویتامین A ۳۵۵ واحد بین‌المللی ۷٪
ویتامین C ۰.۰ میلی گرم ۰٪
ویتامین D
ویتامین E ۰.۸ میلی گرم ۴٪
ویتامین K ۰.۵ میکروگرم ۱٪
تیامین ۰.۶ میلی گرم ۴۳٪
ریبوفلاوین ۰.۳ میلی گرم ۲۰٪
نیاسین ۶.۰ میلی گرم ۳۰٪
ویتامین B6 ۱.۰ میلی گرم ۵۲٪
فولات ۳۱.۵ میکروگرم ۸٪
ویتامین B12 ۰.۰ میکروگرم ۰٪
پانتوتنیک اسید ۰.۷ میلی گرم ۷٪
کولین
بتائین
مواد معدنی
مقدار در ازای هر وعده‌ی مصرفی ٪ ارزش روزانه
کلسیم 11.6 میلی گرم ۱٪
آهن ۴.۵ میلی گرم ۲۵٪
منیزیم ۲۱۱ میلی گرم ۵۳٪
فسفر ۳۴۹ میلی گرم ۳۵٪
پتاسیم ۴۷۶ میلی گرم ۱۴٪
سدیم ۵۸.۱ میلی گرم ۲٪
روی ۳.۷ میلی گرم ۲۴٪
مس ۰.۵ میلی گرم ۲۶٪
منگنز ۰.۸ میی گرم ۴۰٪
سلنیوم ۲۵.۷ میکرو گرم ۳۷٪
فلوراید

خواص بلال

۱. دیابت را کنترل می‌کند

هیپوگلیسمی (افزایش سطح گلوکز خون) به هیپوکسی (کاهش سطح اکسیژن خون) منتج می‌شود. وقتی رادیکال‌های آزاد در خون‌ شما وجود داشته باشند هیپوکسی وخیم‌تر می‌شود.

این رادیکال‌های آزاد یا گونه‌های اکسیژن واکنشی باعث التهاب بافت‌ها و تکثیر نامطلوب سلول‌ها می‌شوند.

آنتوسیانین و فلاونوئید موجود در بلال نابودگران قدرتمند رادیکال‌های آزاد هستند. آن‌ها رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برند، گردش خون را بهبود می‌بخشند، از سلول‌های بتای پانکراسی محافظت می‌کنند، ترشح و حساسیت به انسولین را افزایش می‌دهند، و از اختلالات کلیوی پیشگیری می‌کنند و این از بهترین خواص بلال است.

خواص بلال ۲: ممکن است به کاهش وزن کمک کند

کاکل ذرت – که کلاله‌ی ذرت است – ماده‌ای نرم، نخ مانند و اضافی است که یا سبز است یا زرد. کاکل ذرت فلاونوئیدها، تیانین‌ها، ساپونین‌ها، آلکالوئیدها، سیتواسترول‌های ضروری فراوان و همچنین کلسیم، پتاسیم و منیزیم فراوانی دارد.

این مواد شیمیایی گیاهی در کاکل ذرت ژن‌هایی را که تجمع چربی را کنترل می‌کنند، تشخیص سلول‌های چربی در عین افزایش تعداد لیپولیسیس‌ها، و متابولیسم اسیدهای چرب را تنظیم می‌کنند. این امر می‌تواند به کاهش وزن شما کمک شایانی بکند.

اما، مقالات بسیاری وجود دارد که نقش بلال و نشاسته‌ی آن را در افزایش وزن و چاقی اثبات کرده‌اند!

۳. می‌تواند التهاب را کاهش دهد

التهاب روش بدن است برای واکنش به تهدید هایی مانند پاتوژن‌ها، رادیکال‌های آزاد، فلزات سنگین، میان وعده‌های سمی، اوردوز، کمبودها، محرک‌های خارجی و هر استرس فیزیولوژیکی نامطلوب دیگر.

پروتئین‌ها و مواد شیمیایی گیاهی موجود در بخش دیگری از ذرت در مقابل عوامل التهاب زا از بدن‌تان مواظبت می‌کنند. گلوتن بلال یکی از این پروتئین‌ها است. فلاونوئیدهای مانند کوئرستین، نارینژنین، و لوتئین، همراه با آنتوسیانین‌ها، نیز به جلوگیری از فعال شدن متعدد و مکانسیسم‌های سلولی ژن‌های التهاب‌زا کمک می‌کنند.

طبق این نظریه، یک رژیم غذایی سرشار از بلال می‌تواند یبوست، آسم، آرتروز، بیماری‌های التهابی روده، رفلاکس معده، و درماتیت (آماس پوست) را کاهش دهد و اینها از بهترین خواص بلال است.

اما، شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهند بلال (ذرت) یک عامل التهاب زا است. و در این زمینه نشاسته و چربی‌ها را مقصر می‌دانند.

خواص بلال ۴: سطح آهن بدن را تقویت می‌کند

کم خونی در نتیجه‌ی فقر آهن در بدن به وجود می‌آید. کاهش تعداد هموگلوبین‌ها به مشکلات رشدی متعددی منجر می‌شود. کودکان مبتلا به کم خونی رشد کمی دارند، به لحاظ شناختی عقب افتادگی دارند، رشد روانحرکتی‌شان مشکل دارد، و سیستم ایمنی ضعیف/ناقصی دارند.

آهن در انتقال اکسیژن و مواد مغذی، متابولیسم انرژی، و قاعدگی زنان نقشی حیاتی ایفا می‌کند.

حتما در قسمت مربوط به ارزش غذایی بلال متوجه وجود آهن فراوان در آن شده‌اید.

اضافه کردن مشتقات ذرت یا بلال به رژیم غذایی‌تان به مقدار مورد نیاز می‌تواند مشکلات مربوط به کم خونی را، به ویژه در کودکان و زنان حل کند. داشتن میزان بهینه‌ای از آهن در بدن برای سلامت چشم‌ها، موها، و پوست نیز ضروری است.

۵. بنیه و بدن را تقویت می‌کند

تمام دانشمندان هم نظر هستند که کربوهیدرات‌ها بهترین سوخت برای بدن در طول انجام تمرین‌های ورزشی طولانی هستند. قهرمان ما – بلال – مملو از کربوهیدرات است.

و نکته‌ی بهتر اینکه بلال (ذرت) یک شاخص گلیسمی معتدل در حدود ۵۶ تا ۶۹ دارد.

فیبر و کربوهیدرات موجود در ذرت به ساخت بدنی رویایی کمک می‌کنند. هرچند کربوهیدرات در مقایسه با پروتئین یا چربی به سرعت جذب می‌شود، اما می‌تواند در سلول‌های شما برای مدتی طولانی ذخیره شود و ایجاد التهاب کنند. بنابراین، بلال (ذرت) راه حل این مشکل است، به ویژه برای ورزشکاران و باشگاهیانی که به طور منظم حرکات سنگینی انجام می‌دهند.

خواص بلال ۶: بینایی را بهبود می‌بخشد

لوتئین و زآگزانتین دو کاروتنوئیدی هستند که در تقویت بینایی نقش مهمی ایفا می‌کنند. کمبود این کاروتنوئیدها باعث آب مروارید، دژنراسیون ماکولار، و اختلالات بینایی مربوط به افزایش سن می‌شود.

بلال حاوی ۲۱.۹ میکرو گرم بر گرم لوتئین و ۱۰.۳ میکروگرم بر گرم زآگزانتین، و همچنین بتا-کریپتوکسانتین و بتاکاروتن است.

هنگامی که بلال‌های سفید، زرد، سرشار از کاروتنوئید، آبی و قرمز به لحاظ محتوای لوتئین بررسی و آزمایش شدند دریافتند که در بلال زرد این ماده بیشترین مقدار (۴۰۶ میکرو گرم / ۱۰۰ گرم) و در بلال‌های آبی و سفید کمترین مقدار (به ترتیب ۵.۲ و ۵.۷ میکروگرم/۱۰۰ گرم) را دارد.

آیا دلتان می‌خواهد از دست آن عینک‌های ته اسکانی خلاص شوید؟ پس بلال تازه مصرف کنید و از خواص بلال بهره مند شوید.

بهترین راه برای خوردن بلال (ذرت) چیست؟ بله، مطمئنا افزودن آن به رژیم غذایی‌. سایت بازده به زودی در مقاله‌ای دیگر به بررسی و ارائه دستور پخت‌های خوشمزه، سریع، و آسان با استفاده از بلال (ذرت) می‌پردازد.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده- کامروا ابراهیمی

منبع: stylecraze

خواص بلال: ۶ نوع مختلف ذرت + ۶ فایده بلال برای سلامتی

نوشته های مرتبط

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نام بیماری سخت ترانه علیدوستی اعلام شد | اعلام آخرین وضعیت روند درمان بازیگر سرشناس