باغ سیب کرج از بیل و کلنگ به دست‌ها خلاص شده؟


باغ سیب کرج از بیل و کلنگ به دست‌ها خلاص شده؟

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر کرج در خصوص آخرین وضعیت باغ سیب مهرشهر گفت: روند احیای این باغ انجام شده و خطری آن را تهدید نمی‌کند.

باغ سیب کرج از بیل و کلنگ به دست‌ها خلاص شده؟

به گزارش فانوس، حسین محمدی با بیان اینکه در 30 سال گذشته نزدیک به 50 درصد از فضای سبز شهری کرج از بین رفته است گفت: طرح‌هایی چون کمربند سبز در بهبود وضعیت فضای سبز کرج موثر است اما دیگر امکان بازگشت به شرایط گذشته وجود ندارد.

وی با اشاره به افزایش تعداد روزهای پاک و سالم در سال جاری به نسبت سال گذشته گفت: مهمترین دلیل در این موضوع ناپایداری هوا و افزایش بارندگی‌ها در پاییز امسال بوده است.

محمدی در ادامه با بیان اینکه یکی از منابع مهم آلودگی هوای کرج به خودروها و به خصوص ناوگان حمل و نقل عمومی مربوط است، افزود: شورای شهر در متمم بودجه سال گذشته یک میلیارد و 500 میلیون تومان به نصب کاتالیست بر روی تاکسی‌ها اختصاص داد؛ با این بودجه امکان تجهیز 5000 تاکسی به کاتالیست فراهم شده بود اما با کوتاهی شهرداری این فرصت از دست رفت.

وی افزود: برای سال 97 این رقم به یک میلیارد تومان رسید اما با توجه به افزایش قیمت‌ کاتالیست شاید بتوان هزار تاکسی را مجهز کرد و باید دید آیا شهرداری این کار را انجام خواهد داد یا خیر.

پیش از این ‌عبدالناصر میرچی، مدیرکل میراث فرهنگی البرز در مهر ماه سال گذشته گفته، بنیاد مستضعفان مالک باغ سیب باقی می‌ماند و اضافه کرده، چندی پیش میراث فرهنگی البرز اقدام به ثبت ملی باغ سیب‌ کرج‌ کرده است.

وی ادامه داده، این اقدام با واکنش بنیاد مستضفان‌ که مالک این باغ است، مواجه شد و نتیجه‌ آن تنظیم شکایتی مبنی بر لغو ثبت ملی این باغ بود. مسئولان بنیاد مستضعفان باید بدانند ثبت ملی باغ سیب هیچ لطمه‌ای به مالکیت آنان درخصوص این باغ وارد نمی‌کند بلکه بر ارزش‌های آن می‌افزاید.

این مسئول توضیح داده، میراث فرهنگی نسبت به مالکیت این باغ هیچ چشمداشتی ندارد و حتی نگهداری از این باغ را ‌با حفظ حقوق بر عهده پیمانکار بنیاد مستضعفان قرار داده است. آنچه برای میراث فرهنگی اهمیت دارد حفظ هویت این باغ است و ارگان‌هایی چون محیط زیست، منابع طبیعی، شهرداری، شورای شهر، قوه قضاییه، دادستان به عنوان مدعی العموم و به خصوص شهروندان موافق ثبت ملی این باغ هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی البرز گفته، در واقع جلوگیری از تغییر کاربری باغ و خودداری از گسترش ساخت و ساز در آن از مطالبات قدیمی مردم است‌ که ما هم به مطالبات به حق مردم در مورد ثبت ملی این باغ پاسخ دادیم.

همچنین رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر کرج در مهر ماه سال گذشته با بیان اینکه در دهه 70 بخشی از باغ سیب مهرشهر منتزع و برای ساخت دانشگاه به دانشگاه علامه طباطبایی واگذار شد، گفته، دانشگاه علامه به تعهدات خود عمل نکرده و بعید است که در ادامه نیز عمل کند، بنابراین این قسمت باید پس گرفته شود.

باغ سیب مهرشهر، باغی است که هر از گاهی یک حاشیه از گوشه و کنار حصارهای آن بیرون می‌آید، از حاشیه‌های قدیمی و تلاش برای از بین بردن ریه‌های این شهر تا حاشیه‌های جدید و تلاش برای لغو ثبت ملی این هویت ماندگار. باغ سیب، باغ سیب ماند اما هنوز هم مسائلی دارد و باید به آن پرداخته شود.

یکی از موضوعات مهم پس از حفظ این مجموعه به عنوان باغ و ثبت ملی آن، اهمیت احیای حدود 80 هکتار از این باغ است که هنوز هم و با وجود این همه بحث در مورد باغ سیب و تاکید بر اهمیت آن مورد بی‌توجهی دانشگاه علامه طباطبایی واقع شده است.

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر کرج در این مورد به ایسنا گفته، در دهه 70 حدود 80 هکتار از باغ سیب مهر شهر برای ساخت دانشگاه منتزع و به دانشگاه علامه واگذار شد.

حسین محمدی افزود: با گذشت این همه سال ساخت دانشگاه در این قسمت از باغ سیب تحقق نیافته و بعید است که در ادامه نیز تحقق یابد. در حال حاضر اراضی مذکور برای کشت سبزی و صیفی اجاره داده می‌شود؛ این با روح کارکرد باغ سیب که به عنوان فضای سبز مطرح می‌شود منافات دارد.

وی خاطرنشان کرده، شهرداری کرج و استانداری البرز باید به توجه به عدم پایبندی دانشگاه علامه به تعهدات خود در خصوص 80 هکتار از اراضی باغ سیب مهرشهر پیگیر پس گرفتن این قسمت باشند تا همچون دیگر اراضی باغ سیب احیا و نهال‌کاری شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صبح بخیر دلبرانه با انواع متن های عاشقانه و خاص